تاکنون بیش از ۴۰ نفر از چهره‌های حکومتی و دولتی در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند

ابتلای میرحسن موسوی و زهرا رهنورد به کرونا

معصومه ابتکار، علی لاریجانی، علی اکبر صالحی و مجتبی ذوالنوری در بیمارستان -- عکسها از ایرنا

تارنمای خبری - تحلیلی «کلمه» نزدیک به میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از ابتلای این دو نفر به ویروس کرونا در حبس خانگی خبر داده است. 

سایت کلمه حال عمومی این دو نفر را خوب اعلام کرده ونوشته است که تحت معاینه پزشک قرار گرفته‌اند. 

آمار مبتلایان و مرگ و‌میر بیماران کرونایی از زمان شیوع این بیماری در کشور روزانه به صورت تصاعدی رو به افزایش بوده است. 

امروز نیز سعید نمکی، وزیربهداشت دولت جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به ابراز نگرانی‌های خود در زمستان سال گذشته در خصوص ابتلای مسئولان دولتی و حکومتی به کرونا گفت:«آن زمان در جلسات دولت گفتم نگران روزی هستم که آتش این بیماری دامن تک‌تک اعضای هیات دولت را بگیرد که گرفت.»

در روزهای گذشته نیز مقام‌های وزارت بهداشت و اعضای ستاد مقابله با کرونا در ایران از افزایش بیش از پیش این ویروس طی دو هفته آتی و با برودت هوای کشور خبر دادند و گفتند زمستان سیاه کرونایی نیز همچون پاییز سیاه، در راه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان اعلام خبر شیوع کرونا در ایران تعداد زیادی از مسئولان و چهره‌های سیاسی و فرهنگی به کرونا مبتلا شده‌اند و برخی نیز درگذشته‌اند. نخستین مبتلایان دولتی از هفته اول اسفند معرفی شدند.

گزارش ابتلای مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران، محمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اقوام آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید، و همزمان، خبر درگذشت یکی از اعضای دفتر آقای شبیری زنجانی بر اثر کرونا در روزهای نخست، خبرساز شد. 

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، در روزهایی که آمار روزانه مبتلایان و مرگ و میر بر اثر کرونا را اعلام می‌کرد، در حالی که با دستمالی عرق از پیشانی می‌زدود و سرفه امانش را بریده بود، از مردم می‌خواست تا مراقب این ویروس ناشناخته باشند. او در زمزه اولین مسئولان دولتی مبتلا به کرونا بود. 

همزمان، خبر ابتلای علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران به کرونا، خبرساز شد. 

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، از بلندپایه‌ترین مقام‌های دولتی در ایران، محمدجواد ایروانی، معاون نظارت و حسابرسی دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که از چهره‌های مهم و متنفذ در بیت آقای خامنه‌ای محسوب می‌شود، نیز به کرونا مبتلا شدند. 

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رضا رحمانی، وزیر صنعت، و معصومه ابتکار، معاون رئیس ‌جمهوری در امور زنان و خانواده، سه عضو دیگر کابینه حسن روحانی بودند که به کرونا مبتلا شده و قرنطینه شدند. علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، و محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، و علی ربیعی، سخنگوی دولت، نیز از جمله مقام‌های ارشد ایرانی بودند که خبر ابتلای آنان به کرونا انتشار یافت. 

از دیگر افراد دولتی و حکومتی مبتلا به کرونا، عبارت بودند از سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، مصطفی پورمحمدی، وزیر سابق کشور و دادگستری، معاون پیشین وزرات اطلاعات و عضو کابینه دولت احمدی نژاد و دولت روحانی، و اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور. 

پس از آنان نیز مجتبی ذوالنوری، معصومه آقاپور علیشاهی، محمود صادقی، شهاب نادری و غلامرضا کاتب، نمایندگان مجلس دهم، خبر ابتلای خود به کرونا را اعلام کردند. پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران، فریدالدین حداد عادل، فرزند غلامعلی حدادعادل و از اقوام آیت‌الله خامنه‌ای، محمدرضا قدیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، معصومه آقاپورعلیشاهی،‌ نماینده دوره دهم مجلس، محمدرضا منصوری، نماینده ساوه در مجلس دهم، محمد جهانگیری، معاون سازمان نظام پزشکی، محمدعلی رمضانی، نماینده منتخب مجلس یازدهم از گیلان، زهره الهیان، نماینده منتخب مجلس یازدهم از تهران، مرتضی رحمان زاده، شهردار یکی از مناطق تهران، علی آقازاده، نماینده منتخب مجلس یازدهم، عبدالحسین روح‌الامینی، الیاس نادران و اقبال شاکری نماینده‌های مجلس از تهران، عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان مسعود پزشکیان، علیرضا منادی، روح‌الله متفکر آزاد، محمدحسین حسینی بحرینی و فاطمه بحرینی، نمایندگان تبریز، و نیز علی نیکزاد، نماینده اردبیل و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از جمله دیگر مسئولان و  شخصیت‌های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند. 

درگذشتگان دولتی و حکومتی

اما در میان این  مبتلایان حکومتی افرادی هم جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

هاشم بطحایی گلپایگانی، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری، یکی از مقام‌های  سرشناس و از چهره‌های حکومتی در ایران بود که در اسفند ماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. 

آیت‌الله محسن حبیبی، تولیت مدرسه علمیه مجتهدی و عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه استان تهران، نیز در اسفند ماه در اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

علی خلفی، معاون قضایی قوه قضاییه، حسین شیخ‌الاسلام، سفیر سابق ایران در سوریه و معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب و مشاور سابق محمدجواد ظریف، فاطمه رهبر، نماینده منتخب تهران در مجلس یازدهم و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، احمد تویسرکانی، رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مشاور رئیس قوه قضاییه، سیدهادی خسروشاهی، سفیر سابق ایران در واتیکان، محمدعلی رمضانی، نماینده منتخب آستانه اشرفیه برای مجلس یازدهم، رسول عزیزی، فرمانده بازرسی نیروی انتظامی گیلان، رضا پورخانعلی، مدیر جهاد کشاورزی رودبار، مجتبی فاضلی، رئیس دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، محمدرضا راه چمنی، دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی و نماینده ادوار مجلس، فرزاد تذری، مسئول اسبق بررسی و تحلیل معاونت سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از پایه‌گذاران هفته‌نامه «صبح صادق»، حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای، مولف و پژوهشگر حوزه روانشناسی و موسس سمپاد نوین و نماینده رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا، ماموستا عبدالقادر بیضاوی، امام جمعه اهل سنت ارومیه، محمدمهدی روشن، مسئول سابق دفتر نمایندگی بعثه علی خامنه‌ای و همسر محمدیزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله محمد ابراهیم ربانی مهمویی، مدرس حوزه علمیه خراسان که سال‌ها در دیوان عالی کشور و شورای عالی قضایی فعالیت داته است،  و حجت‌الاسلام داود فیرحی، پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام، نیز در فهرست افراد شناخته شده قربانی کرونا در ایران هستند.    

در دوران شیوع کرونا جمعی از چهره‌های ادبی و هنری در ایران همچون خسرو سینایی و علی اکبر عالمی نیز در میان درگذشتگان بودند. 

بنا به اظهارات مقام‌های مسئول در ایران، تاکنون بیش از ۲۰۰ تن از کادر درمان و پزشکان و پرستاران و پرسنل بیمارستان‌ها و شبکه بهداشت نیز بر اثر کرونا جان‌باخته‌اند. 

به گفته وزارت بهداشت ایران، مجموع جان باختگان مبتلا به کرونا در ایران  به ۴۱ هزار و ۴۹۳نفر رسیده است.

بیشتر از