منافع اقتصادی توافق ابراهیم برای فلسطینی‌ها

تاجر فلسطینی در شرق اورشلیم: «سیاست را فراموش کنید، ما باید زنده بمانیم»

انتظار می‌رود که روزانه ۲۸ پرواز از دبی و ابوظبی به تل‌آویو برقرار شود  - Ahmad GHARABLI / AFP

هنگامی که امارات متحده عربی موافقت کرد روابط خود را با اسرائیل عادی کند، فلسطینیان این اقدام را «خیانت» به هر دو اورشلیم دانستند؛ جایی که آنها امیدوارند پایتخت کشور آینده خود را بنا کنند، و مسجدالاقصی، مقدس‌ترین مکان مذهبی مسلمانان در آن واقع است.

اما در حالی که اسرائیل اکنون از گردشگران ثروتمند خلیج فارس دعوت کرده و ارتباطات هوایی جدیدی با مراکز مهم مسافرتی دبی و ابوظبی برقرار کرده است، فلسطینی‌ها در شرق اورشلیم به زودی می‌توانند شاهد رونق گردشگری باشند پس از آن که که ویروس کرونا ماه‌ها شهرشان را به شهر ارواح تبدیل کرده‌بود.

سامی ابودویه، تاجر فلسطینی در شرق اورشلیم که صاحب چهار هتل و یک آژانس گردشگری است، در این‌باره به آسوشیتدپرس می‌گوید: «من امیدوارم که مزایایی برای بخش گردشگری فلسطین داشته باشد. سیاست را فراموش کنید، ما باید زنده بمانیم.»

رهبران فلسطین تصمیمات اخیر امارات، بحرین و سودان برای برقراری ارتباط با اسرائیل را به شدت رد كردند زیرا معتقدند که این کشورها اجماع دیرینه عرب درباره به رسمیت شناختن اسرائیل تنها در صورت به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور را به شدت تضعیف كرده‌اند.

فلسطینی‌ها امیدوارند که بتوانند کشوری متشکل از شرق اورشلیم و کرانه باختری تشکیل دهند؛ مناطقی که در جنگ ۱۹۶۷ توسط اسرائیل تصرف شد. حمایت عربی که به عنوان اهرم فشار اصلی در دهه‌ها مذاکره صلح دیده می‌شد اکنون در حال از میان رفتن است و این امر فلسطینیان را ضعیف‌تر و منزوی‌تر از هر مقطعی در تاریخ معاصر می‌کند.

هفته گذشته در یک تحول چشمگیر، هیاتی از شهرک‌نشینان اسرائیلی برای بحث در مورد فرصت‌های تجاری از امارات بازدید کردند. فلسطینیان سکونت‌گاه‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را مانع اصلی صلح می‌دانند و بیشتر جامعه بین‌المللی آنها را غیرقانونی می‌شمارند.

اما چشم‌انداز گسترش گردشگری مذهبی می‌تواند به نفع اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باشد، زیرا گردشگران ثروتمند خلیج فارس و زائران مسلمان از مناطق دورتر، از ارتباطات هوایی جدید و بهبود روابط برای بازدید از الاقصی و سایر اماکن مقدس بهره‌مند می‌شوند.

اسرائیل تمام اورشلیم را پایتخت خود می‌داند و شهرداری اورشلیم اسرائیل، همایش‌ها و سمینارهایی را ترتیب می‌دهد تا به گردانندگان تورهای گردشگری کمک کند بازاریابی شهر را برای مسافران خلیج فارس انجام دهند.

فلور حسن ناهوم، معاون شهردار اورشلیم می‌گوید: «من بسیار هیجان‌زده هستم چون فکر می‌کنم فصل جدیدی از جهانگردی مسلمانان گشوده می‌شود که واقعاً هرگز وجود نداشته‌است. حتی با وجودی که ما با اردن و مصر در صلح بوده‌ایم، من هرگز هیچ گردشگر مصری یا اردنی را ندیده‌ام، چون صلح آنها یک صلح گرم نبود.»

انتظار می‌رود که روزانه ۲۸ پرواز از دبی و ابوظبی به تل‌آویو برقرار شود و این شهر به مقری برای شرکت‌های هوایی امارات و الاتحاد خواهد شد. به این ترتیب، سفر به این سرزمین مقدس برای مسافرانی که از شرق دور یا آمریکای جنوبی می‌آیند آسان‎‌تر می‌شود.

ماه گذشته هیاتی از مقامات اماراتی از این مکان بازدید کردند و از دروازه ای که معمولا توسط اسرائیلی‌ها استفاده می‌شود تحت اسکورت امنیتی اسرائیل وارد شدند. گروه کوچکی از فلسطینی‌ها به آنها طعنه زدند. در مردادماه، تظاهرکنندگان فلسطینی تصویری از شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی را در نزدیکی گنبد صخره سوزاندند.

مقامات وقف، نهاد مذهبی اردنی که نظارت بر مجموعه مسجد را بر عهده دارد، با تاکید بر حساسیت‌های سیاسی، از اظهارنظر درباره تلاش اسرائیل برای افزایش گردشگری خلیج فارس در این مکان خودداری کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکرما صبری، امام جماعتی که نماز جمعه را در الاقصی اقامه می‎کند، می‌گوید که هرگونه بازدیدی باید با هماهنگی وقف صورت بگیرد تا آنها ادعاهای اسرائیل مبنی بر حاکمیت این مکان را پیش نرود. فلسطینی‌ها مدتهاست که از مالکیت اسرائیل بر این مکان مذهبی یا تقسیم آن هراس دارند. دولت اسرائیل می‌گوید به وضع موجود متعهد است.

صبری می‌افزاید: «هر بازدید کننده‌ای از خارج فلسطین باید با وقف هماهنگ شود. اما ما از هیچ بازدید کننده‌ای از طرف اشغالی استقبال نمی‌کنیم یا آنها را نمی‌پذیریم.»

وی اذعان کرد که ممکن است بازدیدکنندگان امارات از این مراتب پیچیده بی‌اطلاع باشد و گفت که طعنه‌ها «واکنش» افراد نسبت به ورود آنها تحت حفاظت اسرائیل بود: «اگر آنها برای تجارت بیایند، آزاد هستند. اما وقتی آنها به الاقصی می‌آیند، باید با وقف اسلامی هماهنگ شوند.»

حسن ناهوم، معاون شهردار هم می‌گوید که مقامات در حال حاضر به دنبال دریافت توصیه‌های از شرکت‌های امنیتی هستند تا اطمینان حاصل شود که اماراتی‌ها و سایر زائران می‌توانند بازدید ایمنی از این مکان داشته باشند.

او می‌افزاید: «من فکر نمی‌کنم که این باعث تنش‌های زیادی شود. آنچه که من می‌خواهم این است که یک گردشگر عادی ​​اماراتی تجربه لذت‌بخشی از رفتن و نماز خواندن در الاقصی برای اولین بار داشته باشد.»