دفاع دولت بریتانیا از رئیس کارگروه تکمیل واکسن کرونا

«بریتانیا بهترین کشور دنیا از نظر دسترسی به واکسن کرونا است»

کیت بینگهامMIKE COPPOLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY - IMAGES VIA AFP

مت هنكاک اصرار دارد كه رئيس کارگروه واكسن کرونا در بریتانیا یک «تشكر بزرگ» از این کشور طلب دارد.

كيت بينگهام اینک به دلیل استخدام هشت مشاور روابط عمومی با هزينه ۶۷۰ هزار پوند برای ماليات‌دهندگان بریتانیایی، در معرض موجی از انتقادات قرار گرفته است.

وزیر بهداشت بریتانیا با دفاع از خانم بینگهام اظهار داشته است که وی در پایان سال ۲۰۲۰ منصب خود را ترک خواهد کرد. او می‌گوید: «خدمتی که او به این کشور کرده است»، به این معنی است که بریتانیا بهترین کشور دنیا از نظر دسترسی به واکسن کرونا است.

اظهارات این وزیر کابینه پس از آن ایراد می‌شود که روزنامه ساندی تایمز گزارش داد که خانم بینگهام «مصرانه» از ماه ژوئن شماری مشاور روابط عمومی را برای نظارت بر استراتژی رسانه‌ای خود در استخدام داشته است و صدها هزار پوند از بودجه عمومی برای آن هزینه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوشنبه گذشته، دفتر نخست وزیر اعلام کرد که بوریس جانسون به خانم بینگهام که  سرمایه‌گذار در استارت‌‌آپ‌ها و همسر جسی نورمن از وزرای کابینه است، اعتماد کامل دارد. اما سر کی‌یر استارمر گفت که هزینه‌ای که این خانم از جیب مالیات‌دهندگان برای استخدام مشاوران روابط عمومی صرف کرده است، «قابل توجیه نیست.»

سخنگوی نخست وزیر به خبرنگاران گفت که تصمیم استخدام مشاوران روابط عمومی توسط مقامات وزارت بازرگانی، انرژی و استراتژی صنعتی تایید شده است. این در حالی است که دولت خود کارمندان روابط عمومی در استخدام دارد.

دفتر نخست وزیر می‌گوید که «استخدام متخصصان روابط عمومی توسط کارگروه واکسن کرونا برای مدت زمان محدود و مطابق با دستورالعمل‌های استخدام بخش دولتی انجام شده است.»

آقای هنکاک در برنامه امروز رادیو بی‌بی‌سی ۴ در پاسخ به این سوال که آیا او با استفاده از بودجه عمومی برای استخدام هشت مشاور تمام وقت مشکلی ندارد، گفت: «این تصمیم توسط یک مقام در وزارت تجارت تایید شده است.»

«البته. کارگروه واکسن برای کل بریتانیا ۳۴۰ میلیون دوز از شش واکسن مختلف، از جمله واکسن فایزر، که در کنار آسترازنکا به عنوان پیشرو شناخته می‌شود، تهیه کرده است. ما برای این کار نیاز به استخدام استعداد‌های انسانی از خارج از دولت داشتیم.»

از او مجدداً در مورد این که آیا خانم بینگهام نیازی به استراتژی رسانه‌ای جداگانه داشته است یا نه، سوال شد. او پاسخ داد: «بدیهی است که من از آن قرارداد اطلاعی نداشتم.»

«صادقانه بگویم، آنچه مهم است، آن کاری است که کارگروه واکسن کرونا به آن موفق شده است. من می‌‌‌خواهم فراتر بروم و از کیت بینگهام و بقیه اعضا کارگروه برای خدمتی که به این کشور  کرده‌اند، تشکر کنم. با تلاش آن‌ها بریتانیا به بهترین کشور دنیا برای دسترسی به واکسن کرونا تبدیل شده است.»

وزیر بهداشت اضافه کرد: «آنچه برای من مایه آسایش خاطر است، این است که ما این مجموعه باورنکردنی از واکسن‌ها را تدارک دیده‌ایم و برای توزیع سریع آن آماده‌ایم.»

«بیایید به دستاوردهای این گروه نگاه کنیم. اینها شش ماه از عمر خود را صرف کار دولتی کرده‌اند، و استعدادهای تجاری خود را صرف کاری کرده‌اند که دولت به آن احتیاج داشت. سال‌ها است که می‌گوییم باید از آدم‌های بیشتری با قابلیت‌های تجاری استفاده کنیم. ما باید از افرادی که آماده گام برداشتن در این تلاش ملی هستند، تشکر کنیم.»

در یک مصاحبه جداگانه با رادیو تایمز، آقای هنکاک همچنین اصرار داشت که هیچ کس از خانم بینگهام نخواسته است به دلیل انتشار این گزارش‌ها از منصب خود کناره‌گیری کند. «از اول قرار بود که این یک کار شش‌ماهه باشد. خانم بینگهام از همان آغاز مشخص کرد که بیش از شش ماه نمی‌تواند در این مسئولیت کار کند.»

در زمان انتصاب خانم بینگهام، دولت ادعا کرد که او «به واسطه تجربه ملی و بین‌المللی ۲۶ ساله در بخش بیوتکنولوژی صلاحیت منحصربه‌فردی برای انجام این مسئولیت دارد.»

هفته گذشته او به نمایندگان پارلمان گفت كه احتمال دارد توزیع واكسن از ماه دسامبر در سراسر كشور آغاز شود. او اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد  اطمینان دارد كه همه افراد آسیب‌پذیر تا عید پاک یا اوایل تابستان علیه ویروس كرونا واکسینه خواهند شد.

دارن جونز، نماینده حزب کارگر که ریاست کمیته ویژه بازرگانی را در پارلمان بریتانیا بر عهده دارد، سه‌شنبه گذشته موضوع استخدام مشاوران روابط عمومی توسط خانم بینگهام را در پارلمان مطرح کرد، و خواهان اخراج او از دولت شد.

«اگر او اخراج نشود، چه کسی مسئول این تضاد منافع فاحش و سوءاستفاده از بودجه عمومی خواهد بود؟ آیا آقای شارما مسئولیت خواهد پذیرفت یا نخست وزیر؟»

با این حال، الوک شارما، وزیر بازرگانی، ضمن تکرار تعریف و تمجید قبلی آقای هنکاک از رئیس کارگروه واکسن، افزود: «من فقط اشاره کنم که کارگروه تدارک واکسن که البته در وزارتخانه تحت تصدی من است و توسط کیت بینگهام هدایت می‌شود، در طی چند ماه گذشته کار کاملاً درخشانی انجام داده است. ما موفق شده‌ایم ۳۵۰ میلیون دوز از شش واکسن بالقوه مؤثر را تامین کنیم.»

«نماینده مخالف درباره این هزینه صحبت می‌کند. آنچه من به او می‌گویم این است که مسئول مربوطه در راستای اختیارات تفویض شده خود و در چارچوب دستورالعل‌های بخش دولتی این هزینه را تأیید کرده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان