عبدالله عبدالله: صلح، بازنده و جنگ، برنده ندارد

طالبان باید بدانند که مردم افغانستان از جنگ و کشتار بی‌حد آنان خسته شده‌اند و خواهان صلح هستند

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان ـ Aamir QURESHI / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در دیداری که با مسئولان محلی استان هرات درباره صلح و مذاکرات دوحه انجام شد، گفت: در صلح بازنده و در جنگ برنده‌ وجود ندارد. مردم افغانستان خواهان پایان جنگ و تامین صلح در کشورشان هستند و این موضوع باید هرچه زودتر تحقق یابد.

عبدالله عبدالله گفت: «خواست اکثریت مردم افغانستان تامین صلح، ختم خشونت‌ها و پایان جنگ در این کشور است. باور ما نیز این است که در صلح سراسری هیچ بازنده و در جنگ هیچ برنده‌‌ای وجود ندارد. اگر طالبان نیت ما را درک نکنند و فکر کنند که از راه دیگر (جنگ) می‌توانند امتیاز بگیرند، اشتباه محاسباتی کرده‌اند. این محاسبه اشتباه فقط باعث تداوم جنگ و پیچیدگی وضعیت خواهد شد زیرا ما این تجربه را قبلا داشتیم و نتیجه‌ای به دست نیاورده‌ایم.»

عبدالله افزود: «در حال حاضر اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی در باره‌ صلح وجود دارد و همه به کاهش خشونت‌ها و ختم جنگ تاکید دارند. اکنون فرصت بسیار استثنایی برای افغانستان فراهم شده است که بر درد و رنج ۴۰‌ساله مردم این کشور نقطه پایان گذاشته شود و طالبان باید این موضوع را درک کنند.»

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، به پاسداری از ارزش‌های ملی و مردمی این کشور در مذاکرات صلح جاری تاکید کرد و گفت: «به هیئت مذاکره‌کننده جمهوری‌ اسلامی افغانستان گفته شده است که نمایندگی شایسته و بایسته همه‌ اقشار جامعه باشند. علمای دین، سیاستمداران، بانوان و جوانان در ترکیب هیئت مذاکره‌کننده افغانی حضور دارند و پاسدار ارزش‌های ملی و مردمی جامعه‌ ما هستند. ما از شروع و تداوم مذاکرات صلح پشیمان نیستیم زیرا صلح، خواست مردم افغانستان است و مردم افغانستان به حفظ دستاوردها و ارزش‌های ملی خود متعهد هستند.»

او به مسئولان و ساکنان هرات گفت: «به استان هرات آمده‌ایم تا دیدگاه‌ها و نظرات شما را بشنویم و از آن در روند صلح استفاده کنیم. ما اطمینان می‌دهیم که جمهوری اسلامی افغانستان متحدانه به سوی گفت‌وگوهای صلح پیش می‌رود و این اتحاد پابرجا می‌ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رامین نوابی، فعال سیاسی می‌گوید: «بیش از چهار دهه است که جنگ در افغانستان جریان دارد و برای همگان روشن شده است که هیچ یک از دو طرف نمی‌توانند از راه جنگ به هدف خود برسند. اکنون که از جنگ طالبان با نظام کنونی بیش از ۲۲ سال می‌گذرد، می‌بینیم که نه دولت و نه هم طالبان هیچ کدام نتوانستند با جنگ یکدیگر را شکست دهند بنابراین یگانه راه پیروزی دو طرف به ویژه طالبان، همین مذاکرات صلح دوحه است که باید هرچه زوتر به نتیجه برسد و بساط جنگ، بدبختی و ناامنی را برای همیشه از کشور برچیند. من از سوی دولت افغانستان به گروه طالبان که بر جنگ تاکید دارند اعلام می‌کنم از فرصت پیش آمده استفاده کند و با هیات افغان به توافقی برسند که خواست و اراده همه در آن دخیل باشد تا افغانستان را از وضعیت بد امروزی نجات دهند.»

فیاض فیضی، نیز که یک فعال سیاسی است، چنین می‌گوید: «دولت بارها طالبان را فرا خوانده است که از جنگ، خونریزی و ویران کردن افغانستان دست بردارند و به روند صلح متعهد شوند اما طالبان این خواسته‌های دولت و مردم افغانستان را نپذیرفته است و بر جنگ و کشتار تاکید دارد. طالبان باید بدانند که مردم افغانستان از جنگ و کشتار بی‌حد آنان خسته شده‌اند و خواهان صلح هستند. اگر طالبان به این جنگ ادامه دهد، گمان نمی‌رود که پس از صلح نیز مردم افغانستان آنان را به آغوش باز بپذیرند و آن زمان این موضوع برای آنها گران تمام خواهد شد.»

غوث امیری، ساکن کابل است. وی که در جنگ دو تن از عزیزان خود را از دست داده است چنین می‌گوید: «به خدا قسم می‌خورم که از جنگ، کشتار و ویرانی خسته شده‌ایم. دیگر توان دیدن این وضعیت را نداریم. ما نباید بیشتر از این در سوگ عزیزان خود بنشینیم و هر لحظه هراس داشته باشیم که مبادا من و یا یکی از هموطنان ما به ناحق کشته ‌شود. طالبان اگر واقعا افغان هستند و ادعای استقلال دارند و به هیچ کشور خارجی وابسته نیستند، باید از کشتار هموطنان خود دست بردارند، هرچه زوتر صلح کنند و اجازه ندهد که هر روز هموطنان ما به دست آنان کشته، زخمی و یا فراری شوند.»

دولتمردان، سیاستمداران افغان و شهروندان این کشور بارها بر ختم جنگ و تامین صلح در افغانستان تاکید کرده‌ و از طالبان خواسته‌اند که از جنگ جاری دست بردارد و برای موفقیت روند صلح بین‌الافغانی تلاش کنند اما چنین به نظر می‌رسد که هر روز بیش از پیش  جنگ و خشونت در این کشور افزایش می‌یابد و طالبان به حملات خود شدت می‌بخشند.

بیشتر از