روسیه می‌گوید در میان تظاهرکنندگان بلاروس افراد بزهکار دیده می‌شود

اتحادیه اروپا مقامات بلاروس را به «سرکوب خشونت‌آمیز و ارعاب تظاهرات مسالمت‌آمیز» متهم کرد

دستگیری معترضان در شهر مینسک پایتخت بلاروس ـ Sergei GAPON / AFP

وزیر خارجه روسیه می‌گوید در میان معترضان بلاروس «افراد بزهکار» حضور دارند. 

سرگئی لاورف روز پنجشنبه به دنبال أقامه این اتهامات گفت هزینه مخالفت‌ها با دولت بلاروس به منظور ایجاد شکاف میان این کشور و روسیه تامین می‌شود.   

هدف اظهارات آقای لاورف تظاهرات مسالمت‌آمیزی است که از انتخابات ۹ اوت، همه هفته در سراسر کشور برگزار شده است. 

در تمام این رویدادها که در طول سه ماه گذشته برگزار شده است، ده‌ها هزار معترض خواهان کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو شده‌اند که در حال حاضر در ششمین دور ریاست جمهوریش است. 

پیروزی آقای لوکاشنکو در انتخابات به گونه‌ای گسترده از اعتبار ساقط شد و اتحادیه اروپا نیز با توصیف آن به انتخاباتی «نه آزاد و نه منصفانه» رئیس جمهور را به حکومت «فاقد مشروعیت دموکراتیک» متهم کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا همچنین مقامات بلاروس را به «سرکوب خشونت‌آمیز و ارعاب تظاهرات مسالمت‌آمیز» متهم کرد و متعاقب آن ۱۵ شخصیت از جمله شخص آقای لوکاشنکو را برای ایفای نقش در سرکوبی اعتراض‌ها تحریم کرده است.  

به رغم انتقادات خارجی، دولت بلاروس همچنان به سرکوبی معترضان ادامه می‌دهد. 

نهاد غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید در تظاهرات مسالمت‌آمیز روز یکشنبه بیش از هزار معترض بازداشت شدند که از ماه اوت تاکنون بالاترین تعداد بازداشت‌شدگان در یک روز است. 

به گفته این نهاد، پلیس ضداغتشاش در مرکز مینسک که بیشتر بازداشت‌ها در آن صورت گرفت، شیلنگ‌های آب قوی کار گذاشته بود. 

افزایش تعداد بازداشت‌شدگان تنها چند روز پس از گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا صورت گرفت که حاکی از تجاوزهای «گسترده و نظام‌مند» به حقوق بشر در بلاروس قبل و پس از انتخابات است.  

سازمان امنیت و همکاری اروپا خواهان تحقیقات بین‌المللی در مورد گزارش‌های مبنی بر اعمال شکنجه و بدرفتاری با بازداشتیان شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان