آکسیوس: تغییر ریاست پنتاگون نشانه تسریع خروج نیروهای آمریکا از خاورمیانه است

مشاور جدید وزارت دفاع آمریکا سال گذشته گفته بود که باید به دنبال حوزه‌های همکاری با ایرانی‌ها باشیم

یکی از نیروهای آمریکایی در شهر اسکندریه استان بابل عراق، عکس آرشیوی - AFP PHOTO / ALI AL SAADI
ALI AL-SAADI / AFP

تحلیلگران سیاست آمریکا، تغییر ریاست جدید پنتاگون را نشانه آن می‌دانند که دولت دونالد ترامپ قصد دارد خروج سربازان آمریکایی از خاورمیانه را پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری در ماه ژانویه تسریع کند.

سه منبع مطلع، این خبر را به آکسیوس اعلام کردند؛ از جمله یک مقام ارشد دولت که درباره اهمیت این موج اخراج‌ها در پنتاگون و استخدام یک ژنرال بازنشسته ارتش، داگلاس مک‌گرگور [به عنوان مشاور ارشد سرپرست وزیر دفاع] می‌گوید که این اقدام بخشی از تسویه‌حساب شخصی ترامپ است، اما مقامات ارشد کاخ سفید تصریح کرده‌اند که از مقامات تازه منصوب شده می‌خواهند که به صورت علنی‌تر در مورد خارج شدن از افغانستان تا پایان سال صحبت کنند.

یکی دیگر از مقامات ارشد دولت می‌گوید که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ وعده داده بود که سربازان آمریکایی را به خانه برمی‌گرداند اما با توجه به کندی سرعت خروج سربازان از خاورمیانه این وعده هنوز محقق نشده‌است.

این منبع مطلع گفته که بارها رئیس‌جمهور ترامپ به مشاورانش گفته که می‌خواهد نیروهایی که در افغانستان به سر می‌برند تا کریسمس به خانه برگردند.

به نوشته این وبسایت، داگلاس مک‌گرگور در سال ۲۰۱۹ در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس به دونالد ترامپ توصیه کرده بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند و حتی سفارت آمریکا در کابل را نیز تعطیل کند. مک‌گرگور همچنین اظهارداشته بود که برای خروج از افغانستان نیازی به مذاکره با طالبان نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته آکسیوس، مک‌گرگور در عین حال، طرفدار گفتگو با ایران است چرا که گفته بود: «باید با دقت بسیار به حرف ایرانی‌ها گوش کنیم، منافع آنها را بیابیم و به دنبال حوزه‌های همکاری با آنها باشیم.»

دونالد ترامپ ۱۹ آبان‌ماه اعلام کرد که مارک اسپر، وزیر دفاع خود را کنار گذاشته و کریستوفر سیمیلر را به عنوان سرپرست وزارت دفاع معرفی کرد. داگلاس مک‌گرگور به عنوان مشاور ارشد سرپرست وزارت دفاع معرفی شده است.

بیشتر از جهان