پیشنهاد کره جنوبی برای جلسه مشترک با آمریکا، کره شمالی و ژاپن

«بازی‌های المپیک می‌تواند فرصتی باشد برای حل‌و‌فصل موضوع کار اجباری، برنامه هسته‌ای کره شمالی و ربودن ژاپنی‌ها»

کره جنوبی پیشنهاد داد در جریان مسابقه‌های المپیک توکیو جلسه‌ای بین سران آمریکا، ژاپن و دو کره جنوبی وشمالی برگزار شود ـ STR / JIJI PRESS / AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس کل سرویس اطلاعاتی کره جنوبی پیشنهاد داده در جریان مسابقه‌های المپیک توکیو در سال آینده جلسه‌ای بین سران کشورهای ایالات متحده، ژاپن و دو کره جنوبی و شمالی برگزار شود.

پارک جی ون، دومین رئیس سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی، روز سه شنبه این پیشنهاد را در ژاپن مطرح کرد.

سفر او اولین دیدار به عنوان رئیس سرویس اطلاعات بوده و با هدف بهبود روابط بین دو کشور انجام شده است. روابط دو کشور بر سر جبران خسارت کره‌ای‌هایی که در طول دوره استعمار بین سال‌های ۱۹۱۰ و ۱۹۴۵ برای شرکت‌های ژاپنی کار می‌کردند به تیرگی کشیده شده است.

به گزارش روزنامه چاسون ایبو، آقای پارک پیشنهاد خود را در طول جلسه‌ای که با نخست وزیر جدید ژاپن، یوشیهیده سوگا، داشت مطرح کرد و افزود مسائل هسته‌ای کره شمانی و ربودن شهروندان ژاپنی توسط مأموران کره شمالی نیز ممکن است در این جلسه مطرح شود.

این روزنامه نوشت، رئیس اطلاعات با انتقال پیام رئیس جمهور کره جنوبی، مون جای این، مبنی بر تمایل این کشور برای بهبود روابط با ژاپن، خواستار نوعی عذرخواهی یا اظهار پشیمانی ژاپنی‌ها برای کار اجباری در زمان جنگ شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پارک گفت: «بازی‌های المپیک می‌تواند فرصتی باشد برای حل و فصل موضوع کار اجباری و مسائل دوجانبه در منطقه از جمله برنامه هسته‌ای کره شمالی و ربودن ژاپنی‌ها.»

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش کرد آقای پارک پیشنهاد داده رئیس جمهور کره جنوبی و نخست وزیر ژاپن با صدور یک بیانیه جدید بر تعهد مشترک «روابط آینده محور» ۱۹۹۸ خود تأکید بورزند.

وی ضمن تأیید خبر این پیشنهاد به یونهاپ اظهار اطمینان کرد که اوضاع بین دو کشور «خوب خواهد شد.»

رئیس دفتر دولت ژاپن، کاتسونابو کاتو، بدون توضیح جزئیات پیشنهاد پارک در کنفرانس مطبوعاتی گفت آقای سوگا به رئیس جاسوسی کره جنوبی گفته همکاری بین ژاپن، کره جنوبی و آمریکا برای مدیریت مسأله کره شمالی ضروری است.

وی اشاره کرد که سوگا خواستار آن است که کره جنوبی «فرصتی ایجاد کند که روابط سالم بین ژاپن و کره جنوبی، که در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد، رو بهبودی برود.»

موضع ژاپن در مورد جبران خسارت جنگ این است که تمام مسائل در معاهده ۱۹۶۵ که روابط دیپلماتیک را به حالت عادی برگرداند مورد حل و فصل قرار گرفتند. ولی دادگاه عالی کره جنوبی با صدور احکامی شرکت‌های ژاپنی را به پرداخت خسارت به کارگرانی از کره جنوبی محکوم کرده است که در زمان جنگ جهانی اول مورد سوءاستفاده قرار گرفتند.

ژاپن معتقد است که احکام کره جنوبی قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان