پادشاه عربستان خواستار موضع‌گیری قاطع جامعه بین‌المللی در برابر ایران شد

ملک سلمان بر خطرهای ناشی از «پروژه نفوذ منطقه»ای ایران تاکید کرد

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی-Handout / SPA / AFP

پادشاه عربستان سعودی در سخنرانی سالیانه خود در راس مجلس مشورتی این کشور، خواستار «موضع‌گیری قاطعانه» جامعه بین‌المللی در قبال برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران شد.

ملک سلمان در این سخنرانی که همزمان با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد نقض تعهدات برجام از سوی تهران انجام شد، بار دیگر بر خطر‌های ناشی از «پروژه منطقه‌ای ایران»، «نفوذ در دیگر کشورها»، «تقویت تروریسم و دامن زدن به فرقه‌گرایی» در منطقه تاکید کرد. او از جامعه بین‌المللی خواست به نحوی قاطعانه در مقابل ایران موضع‌گیری کند که به نتیجه نرسیدن تلاش‌های تهران در مسیر «دستیابی به سلاح کشتار جمعی و توسعه فعالیت‌های موشکی» تضمین شود.

به گزارش رویترز، پادشاه ۸۴ساله عربستان سعودی در سخنرانی قبلی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز خواستار موضع‌گیری جدی و اتحاد جامعه بین‌المللی در برابر تهران شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات تهران هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده‌اند.

اما محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که آشکارا از اعلام رسانه‌ای عبور جو بایدن، ( که ظریف می‌گوید در زمان سناتوری‌اش با او روابط گسترده‌ای داشته است) از حدنصاب آرای الکترال در انتخابات آمریکا خشنود است، در توییتی به طور تلویحی به همسایگان هشدار داده بود که دولت ترامپ به پایان رسیده و اکنون ایران با همسایگانش در منطقه باقی مانده است.

بایدن، رقیب دمکرات دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، بر اساس اعلام شماری از رسانه‌های آمریکایی با عبور از ۲۷۰ رای الکترال «رئیس‌جمهور منتخب» معرفی شده است. اما دونالد ترامپ به نحوه برگزاری انتخاب و آرای پستی و شمارش آرا اعتراض دارد و پرونده‌های حقوقی متعددی را در این زمینه به جریان انداخته است.

برخی در تهران بر این باورند که روی کار آمدن دولت احتمالی بایدن و سیاست خارجی احتمالا متفاوت او در خلیج فارس و در قبال ایران در مقایسه با رویکرد دولت دونالد ترامپ، می‌تواند به تقویت موقعیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی و پیشبرد اهداف منطقه‌ای کمک کند.

روابط ایران با عربستان سعودی اواخر بهار و تابستان ۱۳۹۸ به دنبال انفجار شش تانکر نفتی در خلیج فارس و حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان، به شدت بحرانی شد. عربستان، آمریکا و دبیرکل سازمان ملل منشاء سلاح‌های استفاده شده در این حمله‌ را «ایرانی» اعلام کردند. اتهامی که مقامات تهران آن را رد کرده‌اند.

پس از شدت گرفتن ناآرامی‌ها در منطقه، آمریکا، عربستان و شماری از کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی با تشکیل ائتلافی برای نظارت بر امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، تنش‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دادند.

مقامات دولت ترامپ بارها اعلام کرده‌اند که از طریق اعمال تحریم‌ها، آنچه که «بودجه جمهوری اسلامی برای گروه‌های شبه‌نظامی» در منطقه خوانده می‌شود را به طور ملموسی کاهش داده‌‌اند. برخی ناظران بر این باورند که تهران امیدوار است با تغییر احتمالی دولت در آمریکا و لغو برخی تحریم‌ها، بار دیگر حمایت مالی از گروه‌های نیابتی خود در منطقه و به دنبال آن نفوذ در خلیج فارس را افزایش دهد.