نسرین ستوده به کرونا مبتلا شد

شیوع بیماری کرونا در بند زنان زندان قرچک ورامین

موافقت با مرخصی این زندانی سیاسی احتمالا به دلیل شیوع بیماری کرونا در این زندان بوده است- شبکه‌های اجتماعی

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل و زندانی سیاسی از ابتلای او به بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

آقای خندان با انتشار متنی در حساب فیس‌بوک و توییتر خود اعلام کرد که بیماری خانم ستوده پس از آنکه برای انجام معاینات قلبی مراجعه کرده بودند، شناسایی شد: « دیروز برای مشکل قلبی نسرین به بیمارستان رفته بودیم. قبل از انجام تست قلب، پیشنهاد کردند هر دو تست کرونا بدهیم. امروز نتیجه تست نسرین مثبت اعلام شد. جواب تست من هنوز آماده نشده است.»

روز شنبه ۱۷ آبان‌ماه مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد که به خانم ستوده مرخصی داده است.

بنا بر اخباری که از زندان قرچک ورامین منتشر شده، موافقت با مرخصی این زندانی سیاسی احتمالا به دلیل شیوع بیماری کرونا در این زندان بوده است.

آقای خندان به همین مورد هم اشاره کرد و در رابطه با روند آزادی همسرش نوشت: «چهارشنبه گذشته در ملاقاتی که برای اولین بار در زندان قرچک با نسرین داشتم گفت که تو بند ما کرونا آمده و خیلی‌ها بیمار شده‌اند. به همین دلیل برای پیگیری کارهای مرخصی عجله داشت.»

خانم ستوده پیش‌تر در زندان اوین دوران حبسش را می‌گذراند ولی مقام‌های امنیتی در روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه امسال او را به بهانه انتقال به بیمارستان برای انجام مراحل درمانش از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل کردند.

خانم ستوده در طول دوران زندانش به بیماری مزمن قلبی مبتلا شده و باید برای انجام درمان‌های لازم تحت نظر پزشک باشد.

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق‌بشر ایرانی برای چندمین بار در  بهار سال ۱۳۹۷ دستگیر شد و پس از محاکمه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد.

عمده فعالیت‌های خانم ستوده، پذیرش وکالت فعالان حقوق‌بشر، مخالفت با مجازات اعدام و دفاع از حقوق زنان و کودکان در معرض اعدام بوده است.

خانم ستوده در مرداد و شهریورماه گذشته در اعتراض به نقض حقوق زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا زده بود و به دلیل تشدید بیماری قلبی در ابتدای مهرماه به بیمارستان منتقل شد. مقام‌های امنیتی در بیمارستان مانع از تکمیل روند درمان او شدند و این فعال حقوق بشر را مجدداً به زندان اوین بازگرداندند.

او به دلیل «غیرقابل اصلاح بودن نظام فعلی»، خواهان برگزاری رفراندوم به‌منظور تغییر حکومت به یک نظام پارلمانی سکولار شده است.

بیشتر از