هند در پی ساخت «واکسن گرم» برای کرونا است

دما در کشور هند در فصل تابستان، تا ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد

واکسن‌ها با قرار گرفتن در دمای بالا کارایی خود را از دست می دهند JUAN MABROMATA / AFP

تقریبا همه واکسن‌ها به انتقال و توزیع در دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نیاز دارند، دمایی که به «زنجیره سرد» شناخته می‌شود. 

با توجه به گفته‌های سازمان بهداشت جهانی، بیشتر واکسن‌های مربوط به کووید-۱۹، که هنوز در مرحله تولید هستند، باید در یخچال و فریزر و در دمای زیر صفر درجه که نقطه انجماد آب است، نگهداری شوند. 

حال با توجه به این نکته تصور کنید واکسنی برای کووید-۱۹ ساخته شده است که می‌تواند در برابر دمای بالا مقاومت کند و بدون نیاز به زنجیره سرد به شهرها و روستاهای دورافتاده منتقل می‌شود. 

دانشمندان در هند در حال تولید چنین واکسنی هستند. بنابر گفته این دانشمندان، این «واکسن گرم» می‌تواند به مدت ۹۰ دقیقه در دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و به مدت ۱۶ ساعت در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. همچنین می‌توان از این واکسن به مدت یک ماه در هوای ۳۷ درجه نگهداری کرد. 

«راجهوان ورداراجان»، متخصص بیوفیزیک و استاد موسسه علوم هند با همراهی گروهش، این واکسن را بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار داده‌اند. این استاد اظهار داشت: «ما نتایج خوبی گرفتیم.» آن‌ها در حال حاضر منتظر دریافت بودجه‌اند تا آزمایش‌های ایمنی بدن انسان را شروع کنند. 

این مقاله برای چاپ در مجله بیوشیمی تایید شد و انجمن زیست‌شناسی مولکولی و بیوشیمی آمریکا آن را منتشر کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون سازمان بهداشت جهانی، تنها مجوز نگهداری سه واکسن محافظت در برابر مننژیت، ویروس پاپیلومای انسانی و وبا را تا دمای حداکثر ۴۰ درجه سانتی‌گراد، صادر کرده است. 

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید می‌توانیم واکسن‌های کووید-۱۹ را که در حال تولید هستند در سه سطح دمای ۲ الی ۸ درجه، تا دمای ۲۰ درجه و نیز تا دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنیم. کارشناسان می‌گویند تامین تعداد واکسن‌های احتمالی که به «زنجیر گسترده سرما» وابسته است، «برای بسیاری از کشورها یک چالش بسیار بزرگ محسوب می‌شود». 

سردخانه‌های کشور هند، با دارا بودن ۴۰ تن ظرفیت یکی از بزرگ‌ترین مخازن سردخانه‌ای جهان است اما عمده مصارف آن به نگهداری غذای تازه، محصولات بهداشتی، گل و مواد شیمیایی اختصاص دارد و اکثر این مخازن استانداردهای لازم را برای نگهداری واکسن ندارند. 

واکسن‌ها با قرار گرفتن در دمای بالا کارایی خود را از دست می‌دهند و حتی باید از آن‌ها در برابر یخ‌زدگی احتمالی در حین حمل و نقل نیز جلوگیری کرد. 

«حتی اگر بتوانیم این واکسن را در دمای ۲ الی ۸ درجه سانتی‌گراد نکهداری کنیم، ظرفیت ذخیره‌سازی در اکثر زنجیره‌های سرد به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند عمدتا کودکان را واکسینه کند.» سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «این ظرفیت ناکافی است، چرا که ما می‌خواهیم تمام جهان را در برابر کووید-۱۹ واکسینه کنیم.» 

«آندره تیلور» از موسسه بهداشت جهانی مستقر در ایالات متحده می‌گوید: «ما با چالش‌های مهمی روبه‌روییم که می‌توانیم بر آن‌ها غلبه کنیم. بدون آگاهی از میزان جمعیتی که باید واکسینه شود، میزان دوز واکسن مورد نیاز و نوع مخازنی که واکسن‌ها با حفظ میزان کارایی‌شان در آن نگهداری می‌شوند، انجام اقدامات احتیاطی برای کشورها بسیار دشوار خواهد بود. به این جهت واکسن گرم، نقطه عطف بسیار مهمی به شمار می‌رود.»

بیشتر از جهان