انتخابات حذفی ایالت جورجیا و اهمیت آن

انتخابات حذفی روز ۵ ژانویه ۲۰۲۰ انجام خواهد شد

حامیان ترامپ در جورجویا-Megan Varner / Getty Images via AFP

پس از نرسیدن هر دو رقیب انتخابات سنا در جورجیا به حد نصاب ۵۰ درصد، انتخابات این ایالت به دور حذفی کشیده می‌شود.

در انتخابات عادی، نماینده جمهوری‌خواهی فعلی، دیوید پردو، با رقیب دموکرات خود، جان آوسوف، وارد رقابت می‌شود. ولی در انتخابات ویژه، جف لوفلر، نامزد جمهوری‌خواهان، در مقابل رافائل وارنوک دموکرات از کرسی خود دفاع می‌کند.

ولی انتخابات حذفی چیست و چه اثری خواهد داشت؟

انتخابات حذفی؟

مسئولین انتخابات ایالتی زمانی اعلام وضعیت «انتخابات حذفی» می‌کنند که آراء هیچ یک از کاندیداهای یک رقابت انتخاباتی به درصد تعیین شده برای پیروزی در آن ایالت نرسیده باشند.

در بیشتر موارد، دو نامزدی که بالاترین درصد آراء را به دست آورده‌اند به دور دوم که یک رقابت حذفی است می‌روند تا هر کدام دست کم ۵۰ درصد آراء به علاوه یک رأی را به دست بیاورد برنده انتخابات می‌شود. از آنجا که قانون اساسی ایالات متحده انتخابات ایالتی را به عهده خود ایالت‌های گذاشته است، درصد تعیین شده برای اعلام برنده در ایالت‌های مختلف متفاوت است.

در جورجیا چه گذشت؟

ایالت جورجیا حد نصاب «اکثریت آراء» را برای خود تعیین کرده، که یعنی کاندیدایی برنده است که دست کم ۵۰ درصد آراء را در انتخابات به دست آورده باشد. در صورت نرسیدن به ۵۰ درصد آراء، انتخابات وارد مرحله حذفی می‌شود.

این ایالت امسال به طور غیرمعمول دو رقابت برای سنا داشت زیرا که کرسی سناتور قبلی، جان ایزاکسون، که سال گذشته بازنشسته شد، نیز خالی مانده است.

در یکی از این رقابت‌ها، نامزد جمهوری‌خواهان، کلی لوفلر، با ۲۶ درصد آراء پس از نامزد دموکرات، رافائل وارنوک، با ۳۲.۹ درصد دوم شد.

از آنجا که هر دو کاندیدا نتوانستند به حد نصاب ۵۰ درصد دست پیدا کنند، انتخاب آنها به مرحله حذفی کشیده می‌شود.

در رقابت دوم، پس از شمارش ۹۸ درصد آراء، سناتور فعلی دیوید پردو، کمی پایین‌تر از ۵۰ درصد آراء را به دست آورده و پس از او، رقیب دموکراتش جان آسوف، قرار گرفته است (اولی ۴۹.۸ درصد و دومی ۴۷.۸ درصد).

در نتیجه این احتمال وجود دارد که رقابت این دو نیز به مرحله حذفی کشیده شود.

آسوشیتد پرس هنوز نتایج را رسما اعلام نکرده است زیرا شمارش جریان دارد.

مرحله حذفی چه زمانی است؟

انتخابات حذفی جورجیا روز ۵ ژانویه ۲۰۲۰ انجام خواهد شد.

اگر هر دو کرسی تا آن زمان خالی بمانند، با توجه به این که هیچ حزب در اکثریت نخواهد بود، جلسه سال آینده سنا وضعیتی ناپایدار خواهد داشت.

اهمیت موضوع در چیست؟

دو انتخابات حذفی در این ایالت می‌تواند وضعیت ویژه و شدیدا رقابتی را برای گرفتن کنترل سنا به وجود آورد که تعین می‌کند کدام حذب قدرت را به دست می‌گیرد.

در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، که ظاهرا بسیار محتمل است، دموکرات‌ها به سه کرسی نیاز دارند تا کنترل سنا را به دست بگیرند، زیرا کامالا هریس به عنوان معاون رئیس جمهور، رأی تعیین‌کننده خواهد داشت.

در حال حاضر، دموکرات‌ها در انتخابات امسال یک کرسی از سنا را به دست آورده‌اند.

به این ترتیب، اگر هر دو رقابت به مرحله حذفی در ژانویه برسند، دموکرات‌ها با تضمین دو کرسی دیگر در انتخابات ژانویه، احتمالا کنترل سنا را دوباره به دست می‌آورند.

افزون بر این، کشیده شدن انتخابات به مرحله حذفی یعنی جوانانی که امروز ۱۷ ساله هستند ممکن است در ژانویه ۱۸ ساله شوند و بنابراین می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، که می‌تواند فرصتی برای تغییر آراء باشد.

© The Independent