بایدن به دنبال آبی کردن جورجیا و سنا است

از زمان بیل کلینتون، هیچ دمکراتی در جورجیا پیروز نشده است

بایدن از رای دهندگان خواست با پدر،برادر،خواهر،‌مادر و همسایه خود پای صندوق رای بروند و رای بدهند-Drew Angerer/Getty Images via AFP

جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری، روز سه شنبه از مردم جورجیا خواست با «برادر، خواهر، مادر، پدر، همسایه، و دوستان خود» به پای صندوق‌های رأی بروند تا بتوانند در نوامبر امسال این ایالت را به رنگ آبی برگردانند.

طبق نظرسنجی‌های اخیر، رأی بایدن در این ایالت، با دونالد ترامپ برابری می‌کند. بایدن اما، در پی کسب امتیاز دیگری علاوه بر ریاست جمهوری، در ایالت جورجیا است: کنترل دموکرات‌ها بر سنا. هیچ دموکراتی از زمان بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ تا کنون در ایالت جورجیا پیروز میدان نشده است.

بایدن تاکید کرد: «به دست آوردن کنترل مجلس سنا به نفع دموکرات­ها، اهمیت زیادی دارد. در این رقابت، هیچ ایالتی به اندازه جورجیا تعیین‌کننده نیست». وی با اشاره به نامزدهای دموکرات سنا، جان اوسف و رافائل وارنوک، اظهار داشت: «شما در اینجا دو حریف قدرتمند در اختیار دارید؛ دو کاندیدای بزرگ که به حمایت شما نیاز دارند.»

هر دو سناتور جمهوری‌خواه ایالت «هلو»، کلی لوفلر و دیوید پردو رقابت تنگاتنگی در پیش دارند.

پردو با اوسف رو‌به‌رو خواهد بود. این در حالی است که وارنوک با لفلر و نماینده جمهوری‌خواه مجلس، داگ کولینز، در نبرد ویژه‌ای برای جانشینی سناتور بازنشسته، جانی آیزاکسون، رقابت خواهند کرد. آیزاکسون سال گذاشته به علت بیماری مجلس را ترک کرد. در صورتی که وارنوک، کولینز یا لفلر به حد نصاب پنجاه درصد آراء نرسند، رقابت بین دو کاندیدای بالاتر، وارد مرحلۀ دوم می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن با اشاره به اظهارات سناتور قدیمی جورجیا، که ظاهرا نام سناتور کالیفرنیا کامالا هریس را به عمد اشتباه تلفظ کرده بود، گفت: «بیایید برای مردم جورجیا دو سناتور جدید انتخاب کنیم که برای منافع شما تلاش می‌کنند، نه منافع دونالد ترامپ. نه مثل پردو و دیگرانی که مجبورند معاون من را مورد تمسخر قرار دهند.»

وی افزود: «جالب است که این آدم‌ها چگونه سعی می‌کنند همه‌چیز و همه‌کس را خفیف کنند. این وضعیت باید تمام شود. باید به دست ما تمام شود. دوستان! حالا زمان حرکت است. فقط یک هفته مانده است.»

گزارش «کوک پولیتیکال»، هر دو رقابت سنا و ریاست جمهوری در جورجیا را پنجاه-پنجاه ارزیابی کرده است.

معاون سابق رئیس جمهور، روز سه شنبه در سخنرانی انتخاباتی خود، به مردمی که در ماشین‌های خود نشسته و در آن سخنرانی حضور پیدا کرده بودند، با افتخار تأکید کرد که بیشتر کارشناسان انتخاباتی انتظار نداشتند جورجیا در این دوره به نفع دموکرات‌ها وارد میدان شود.

باید در نظر داشت که ذائقۀ سیاسی ایالت جورجیا نسبت به سال ۲۰۱۶ که ترامپ با پنج درصد برتری، قدرت را در برابر هیلاری کلینتون به دست گرفت، تفاوت زیادی کرده است. این تفاوت به خاطر تغییر آمار جمعیت و افزایش نارضایتی زنان حومه از دولت ترامپ است.

بایدن روز سه شنبه گفت: «کمتر کارشناسی پیدا می‌شود که چهار سال پیش حدس زده باشد یک کاندیدای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، در آخرین هفتۀ منتهی به انتخابات، در جورجیا کارزار انتخاباتی راه می‌اندازد.»

بایدن در حالی که با بوق و تشویق شرکت‌کنندگانی که از ماشین خود به سخنان او گوش می‌دادند، انرژی می‌گرفت، افزود: «یا کمتر کارشناسی پیدا می‌شود که حدس زده باشد چنین رقابت تنگاتنگی برای سنا در جورجیا صورت خواهد گرفت. ولی ما این کار را کردیم». 

© The Independent