فصل چیدن «گل زعفران» در استان‌های بلخ و هرات 

سال گذشته تولید زعفران افغانستان به ۲۰ تُن رسیده بود و احتمال دارد که تولید امسال نسبت به سال‌های قبل افزایش یابد

تصویر چیدن گل زعفران در استان بلخ ـ صفحه رسمی وزارت افغانستان

فصل چیدن گل‌زعفران در استان بلخ و هرات در ماه آبان ۱۳۹۹، آغاز شد و خوش‌بینی‌ها بر این است که زعفران در این استان نسبت به سال‌های گذشته بیشتر حاصل دهد، زیرا کشاورزان زحمات زیادی در زمینه متقبل شده‌اند.

ریاست اداره کشاورزی، آبیاری و مالداری استان بلخ، از چیدن گل‌زعفران در این فصل خبر داد گفت: «امسال در مجموع در استان بلخ، ۲۵۰ هکتار زمین زعفران کشت شده است و چیدن گل آن نیز آغاز گردیده است.»

مسئولان این اداره می‌گویند:«چیدن محصول گل‌زعفران در استان بلخ آغاز شده است و نقش زنان بلخ در این زمینه نسبت به مردان برجسته‌تر است. این ریاست امسال در دو هکتار زمین برای زنان ۲۰ قطعه نمایشی زعفران ساخته است.»

گفته می‌شود که چند شرکت زراعتی در استان بلخ در بخش زعفران فعالیت دارند و شرکت تولیدی زعفران نورس، در این زمینه پیشتاز است. این شرکت در پاییز سال جاری دو هکتار زمین را در استان‌های بلخ، دهدادی و نهرشاهی، نهال زعفران کشت کرده است.

شرکت زعفران نورس در این مدت توانسته است برای ۲۰ تن از بانوان فرصت کاری دایمی و برای ۶۰ بانوی دیگر نیز زمینه کاری فصلی در استان بلخ فراهم سازد.

قابل یادآوری است که تولیدات شرکت زعفران نورس به کشورهای پاکستان، ازبکستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، هند، ترکیه، ویتنام، قزاقستان، چین و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود و سالانه بیش از هفتصد کیلوگرم زعفران افغانستان را به فروش می‌رساند که با کیفیت‌ترین زعفران است.

در همین حال، چیدن گل‌زعفران در استان هرات نیز آغاز شده است. هرات در میان استان‌های دیگر افغانستان ییگانه استان است که تولید سالانه زعفران آن بیشتر است. در حال حاضر  امید می‌رود که که این استان نسبت به سال‌های گذشته هم بیشتر زعفران تولید کند.

سال گذشته تولید زعفران افغانستان به ۲۰ تُن رسیده بود و احتمال دارد که تولید امسال نسبت به سال‌های قبل افزایش یابد.

بیشتر زعفران افغانستان در استان هرات کشت و تولید می‌شود و محصولات آن دارای کیفیت بالا و استاندارد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشت و تولید زعفران در افغانستان در حالی افزایش یافته است که چندین سال متوالی است که زعفران این کشور با کیفیت خوب و استندرد بالا به بازارهای جهانی عرضه می‌شود و توانسته است در جهان مقام نخست را در این زیمنه از آن خود کند و شهرت جهانی به دست آورد.

تولید کنندگان زعفران در افغانستتان می‌گویند که تلاش دارند کشت زعفران را افزایش دهند و مانند سال‌های گذشته، زعفران باکیفیت به بازار جهانی عرضه کنند تا مقام نخستی را که کسب کرده‌اند، حفظ کنند.

شهروندان افغانستان نیز از کشت و تولید بیشتر زعفران در کشورشان استقبال می‌کنند و می‌گویند که باید کشاورزانی که در زاین مینه مشغول فعالیت هستند، حمایت شوند تا بتوانند با ادامه تولیدات باکیفیت مانند گذشته و عرضه آن به بازار‌های جهانی، جایگاه نخست خود را از دست ندهند.

نادرشاه امرخیل که در بازار کابل مغازه خوراکی‌فروشی دارد و زعفران نیز به فروش می‌رساند، می‌گوید: «الحمدالله زعفران کشور ما در این اواخر گل کرده است. ما در این فروشگاه زعفران‌های مختلف داریم، اما هر کسی که برای خرید زعفران می‌آید، نخست از زعفران وطنی می‌پرسد و آن را می‌خرد. این خود نشان می‌دهد که زعفران ما دارای کیفیت خوبی است. من از کشاورزان کشور که در زمینه زحمت می‌کشند، تشکر می‌کنم و از حکومت می‌خواهم که آنان را مانند گذشته حمایت کند تا بتوانیم از این طریق سود بیشتری به دست آوریم و خودکفا شویم.»

رامش نور، از ساکنان کابل، می‌گوید: «من چندین سال است که از زعفران کشور خود استفاده می‌کنم، چون زعفران ما هم سالم و واقعی است و هم با کیفت بالا. آرزو داریم که این گیاه در تمام استان‌های افغانستان کشت شود و کشاورزان ما بتوانند زعفران عالی و با کیفیت تولید کنند و سود خوبی نیز به دست آورند. می‌دانم که کشت و تولید زعفران زحمات زیادی دارد، اما کسانی که در کشور ما در این زمینه کار می‌کنند، موفق هستند و از آنان می‌خواهم که کشاورزان دیگر را نیز از تجربه‌های خوب‌شان در رابطه با کشت و تولید این گیاه بهرمند سازند تا همه مانند هم، زعفران باکیفیت به بازار عرضه کنند.»

بیشتر از