ادامه محاکمه سرمایه‌‌گذار سریال شهرزاد به اتهام فساد اقتصادی

محمد امامی یکی از متهمان  پرونده فساد مالی بانک سرمایه است

محمد امامی یکی از سرمایه‌گذاران سریال پر بیننده «شهرزاد» بود- عکس از ایلنا

امروز، شنبه ۱۷ آبان‌ماه، یازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی محمد امامی، از متهمان پرونده موسوم به «بانک سرمایه»، برگزار شد. 

در جریان رسیدگی به پرونده فساد مالی در بانک سرمایه، محمد امامی متهم شده بود که بیش از هزار میلیارد تومان را از کشور خارج کرده است. گفته شده بود که امامی تنها «پنج درصد» این پول را در حوزه سریال‌سازی و شبکه خانگی هزینه کرده است. 

پیش‌تر، مقامات قضایی مسئول رسیدگی به این پرونده اشاراتی درباره شیوه‌ها و شگردهای پول‌شویی متهمان این پرونده مطرح کرده بودند که یکی از آنها، استفاده از نام و هویت برخی «کارتن خواب‌ها» برای ثبت شرکت‌های صوری بود. 

امروز و در یازدهمین جلسه دادگاه این پرونده اقتصادی، محمد امامی در جایگاه متهم قرار گرفت و با اشاره به موضوع «شرکت‌های کارتن‌خواب» گفته است که «جز شهادت یک نفر حالا یا مطلع یا سرنخ و چند پیام تلگرام ساختگی، در بخش شرکت‌های کارتن خواب هیچ سند مالی نه در دادسرا و نه از سوی ضابطین ارائه نشده است و آنچه ارائه شده صرفا اظهارات دیگران است.»

سرمایه‌گذار سریال شهرزاد خواست که رسیدگی به این پرونده «فارغ از جنجال‌های رسانه‌ای براساس مستندات پرونده پیش برود.»

در کیفرخواست این پرونده آمده است که این شرکت‌های به اصطلاح «کارتن‌خواب» «۵۰۹ میلیارد تومان» تسهیلات گرفته‌اند.

محمد امامی در توضیح تخلفات مطرح شده در پرونده درباره فعالیت‌های اقتصادی خود و بهره‌گیری از غیرقانونی از تسهیلات بانکی، گفت: «نماینده شرکت نفت پاسارگاد بیاید و بگوید که آیا ما یک بشکه قیر به نام شرکت آدان ترخیص کرده‌ایم یانه؟ تا برسیم به ۱۸۰ هزار تن قیر.»

امامی متهم است که در ازای دریافت تسهیلات بانکی جهت سرمایه‌گذاری در پتروشیمی، این سرمایه‌ها را در بازار «قیر» استفاده کرده و مبالغ کلانی منتفع شده است.

امامی پای همسر سابقش را نیز به میان کشید و با اشاره به این که تا این لحظه نماینده دادستانی نگفته است «انتفاع بنده از ۵۰۰ هزار میلیارد ضمانت نامه اخذ شده از بانک چه بوده است»، گفت: «مثلا بگوید در دبی فلان ویلا را خریده‌ام؛ من در نوروز ۹۳ از همسر سابقم خانم پیراسته جدا شدم و از آن زمان به بعد هم وی را ندیدم، اما در دادگاه به نقل از خانم پیراسته گفتند که امامی در سفر به دبی کیف طلا به غندالی می‌داد.»

امامی این پرسش را مطرح کرد که آیا «اظهارات خانم پیراسته را خودش نوشته است و امضا کرده است یا نوشته‌اند و او امضا کرده است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امامی با اشاره به مستندات دادگاه ادعا کرد: «من راجع به پیامک‌ها و تلگرام‌ها مستندات و حرف‌هایی دارم که شاید به ریز گفتنش برای دادگاه جذاب نباشد.»

بنا به ادعای محمد امامی، «هیچ کدام از پیامک‌ها و تاریخ آنها که در کیفرخواست قید شده مقرون به واقعیت نیست.»

در بخشی از دادگاه، قاضی با تاکید بر این که متهم باید برای حرف‌هایش سند داشته باشد، خطاب به محمد امامی گفت: «برخی از این مطالب را در هر جلسه دادگاه تکرار می‌کنید اما آن مطلب اساسی را که باید بگویید، نمی‌گویید.»

محمد امامی به همراه هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، سرمایه‌گذاران سریال پربیننده شهرزاد بودند که در شبکه خانگی تولید شد. پیش‌تر، هادی رضوی در جریان یک پرونده فساد مالی به بیست سال زندان محکوم شد. 

در جلسات پیشین دادگاه محمد امامی، گفته شده بود که او بخشی از تسهیلات بانکی را که قرار بوده  در امر سرمایه‌گذاری در پتروشیمی هزینه شود، به نام یک «مدیرتولید شبکه نمایش خانگی»، و بخشی دیگری را به حساب« دختر ۱۴ساله» یکی از متهمان فرستاده است و مبالغی از این پول‌ها نیز به حساب شخصی یک «هنرپیشه شاخص کشور» واریز شده است.

نماینده دادستان گفته بود که «بخشی از این تسهیلات به حساب یک خانم بازیگر سینما رفت که هیچ قراردادی نیز در زمینه ایفای نقش در فیلم با امامی نداشت، بخشی از آن هم به حساب بازیگران زن و مرد متعدد رفته که قراردادی با امامی ندارند.»

به گفته نماینده دادستان، «این تیم فساد آن قدر پیچیده بود که نگران بودند برخی متهمان بی‌بضاعت پرونده پس از دستگیری دست به افشاگری بزنند، لذا برخی از افراد را از کشورخارج کردند.»

پیش‌تر و در جریان رسیدگی به پرونده  فساد اقتصادی در بانک سرمایه، نام برخی چهره‌های سرشناس دیگر نیز همچون حسین هدایتی، مالک سابق باشگاه فوتبال استیل‌ آذین، معروف به «عابر بانک پرسپولیس»، نیز به میان آمده بود.

بیشتر از