امانوئل مکرون خواستار اعمال مقررات سخت‌تر برای سفر به اروپا شد

«من خواهان اصلاحات گسترده در شنگن و تحکیم امنیت مرزهای مشترکمان هستم»

سخنرانی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در مراسم بزرگداشت جمهوری این کشور- Julien DE ROSA / POOL / AFP

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، انجام «اصلاحات عمیق» در مقررات منطقه عبور آزاد اروپا، «شِنگِن»، از جمله ایجاد یک «نیروی مناسب مرزی» برای تشدید کنترل مرزهای خارجی این منطقه، را خواستار شده است. وی تاکید کرده است که این تغییرات برای جلوگیری از مهاجرت مخفیانه و سرکوبی روند قاچاق انسان که به گفته او با تروریسم مرتبط هستند، لازم است اما برای اثبات این ادعای خود، مدرکی ارائه نکرده است. مکرون این اظهارات را در ارتباط با دو حمله تروریستی در نیس و وین مطرح کرد که عاملان آن  آزادانه در میان کشورهای منطقه شنگن مسافرت کرده بودند.

مکرون در دیدار خود از مرز میان اسپانیا و فرانسه درروز پنجشنبه اعلام کرد که پیشنهادات خود در این زمینه را در کنفرانس سران اتحادیه اروپا در ماه دسامبر مطرح و در طول ریاست دوره‌ای فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ تحکیم خواهد کرد.

هرچند مکرون اعلام کرده است که این اقدامات به خاطر «تشدید تهدیدهای تروریستی» است اما یکی از مقامات دولت فرانسه به خبرگزاری رویترز گفت: پیشنهاداتی که رییس‌جمهور ارایه خواهد کرد، اصولا همان نکاتی است که در نامه‌ای به شهروندان اروپا در انتخابات اروپایی سال ۲۰۱۹ مطرح کرده شده بود. مکرون در این نامه خطاب به شهروندان اروپایی گفته بود که اروپا به یک نیروی مشترک مرزی، یک دفتر واحد پناهندگی و تعهدات سختگیرانه‌تر مرزی نیازمند است. مکرون همچنین تاکید کرده بود که هر عضو اتحادیه اروپا باید اطلاعات امنیتی خود را در اختیار اداره امنیت داخلی شورای اروپایی قراردهد.

او در روز پنجشنبه اعلام کرد: «من خواستار انجام اصلاحات گسترده در شنگن، تجدیدنظر در ساختارها و تحکیم امنیت مرزهای مشترکمان با کمک یک نیروی مناسب مرزی هستم.»  

منطقه شنگن متشکل از ۲۲ عضو از اعضای ۲۷ گانه اتحادیه اروپا و نیز ایسلند، نروژ، سوییس و لیختن‌اشتاین است که میان آن‌ها کنترل مرزی وجود ندارد. بریتانیا و ایرلند، اعضای منطقه شنگن نیستند.

مکرون که با «ژرالد دارمَنَن»، وزیر کشور و «کلمان بون»، وزیر امور اروپا، همراهی می‌شد همچنین اعلام کرد که تعداد افراد پلیس را در مرزهای فرانسه دوبرابر خواهد کرد. رییس پلیس مرزی فرانسه به رییس‌جمهور گفت که تلاش برای عبور (غیرقانونی) از مرز اسپانیا و فرانسه به دنبال لغو محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا در ماه ژوئن و بازگشایی مرز، افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، جلوگیری از ورود به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ به حدی بی‌سابقه افزایش یافت و در جریان آن، از ورود بیش از ۷۱۷هزار نفر به اروپا ممانعت به عمل آمد. به گزارش مرکز آمار اروپا، در این سال بیش از ۶۲۷ هزار غیراروپایی به طور غیرقانونی به اروپای ۴۴۶ میلیونی وارد شده‌اند که نسبت به تعداد سال پیش، ۱۰ درصد افزایش یافته داشته است.

روشن نیست مکرون برای اثبات نظر خود مبنی بر این که قاچاقچیان انسان به گونه‌ای فزاینده با گروه‌های تروریستی ارتباط دارند، چه شواهدی در دست دارد اما پژوهش‌های سال ۲۰۱۷  انستیتوی مطالعات جنگ نشان می‌دهد که داعش به طور مستقیم پناهجویان را برای جذب به این گروه هدف قرار می‌دهد.

رییس‌جمهور فرانسه گفت: رشته حملات اخیر در این کشور و اتریش، هشداری به اروپا است که «خطر تروریسم در همه جا وجود دارد.»

مکرون این اظهارات را در حالی بیان می‌کند که ظاهرا در تلاش آرام کردن موج ضد فرانسوی‌ای است که به دنبال ارزیابی اخیر او از اسلام ایجاد شده است. او گفته بود که «امروز اسلام دینی بحران‌زده در سراسر جهان است.» مکرون در سخنان خود در خصوص قتل «ساموئل پَتی»، آموزگار در حومه پاریس و نیز حملات تروریستی نیس، به اقداماتی اشاره کرد که برای مقابله با آنچه او «یک جامعه موازی» نهانی در فرانسه خواند، درنظر گرفته شده است. او گفت: این جریانات پنهان در محله‌هایی وجود دارد که در آن اسلام‌گرایان افراطی کنترل ساکنانش را در دست گرفته و آن‌ها را زیر نفوذ ایدئولوژی‌های خود قرار داده‌اند. وی تاکید کرد که داغ زدن بر پیشانی مسلمانان فرانسه، افتادن در «دام» افراط‌‌‌گرایان است. او دولت‌های پیشین فرانسه را برای به وجود آوردن محله‌های فقیر نشین یا «گِتو» مذمت کرد و گفت: این محله‌ها می‌توانند به آسانی هدف وعظ‌های افراط‌گرایان قرار گیرند. مکرون افزود که سکولاریسم، «شالوده» فرانسه است.

اظهارات اخیر مکرون اعتراض هزاران نفر در خیابان‌های فرانسه را سبب شد و برخی رهبران عرب و نیز رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه او را تقبیح کردند. مجسمه‌ها پارچه‌ای مکرون در ملاعام سوزانده شد و نشریات عرب او را «ابلیس» خواندند. از سوی دیگر اما «انور قرقاش»، وزیر خارجه امارات متحده عربی به نشریه «دی ولت» چنین گفته است: اظهارات مکرون «عامدا خارج از متن نقل شده» است: «(مسلمانان) باید با دقت به آنچه مکرون گفته گوش کنند. او نمی‌خواهد مسلمانان غرب را به محله‌های فقیرنشین براند و آنچه گفته کاملا درست است.»

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان