یک کولبر دیگر با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شد

شلیک هرروزه به کولبران

با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان‌های مرزی ایران به‌خصوص کردستان، کولبری برای بسیاری تنها راه کسب درآمد است-Iman Fatehi/Mehr

یک کولبر دیگر به دنبال شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مرز چالدران جان باخت.

روز پنج‌شنبه ۱۵ آبان‌ ماه ۹۹، نیروهای مرزبانی به‌سوی تعدادی از کولبران تیراندازی کردند که باعث کشته شدن یکی از آن‌ها شد. چند کولبر دیگر نیز دستگیر شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا هویت کولبر کشته‌شده «حسن دلایی میلان» ٣٨ ساله اهل روستای «قاشقابلاغ» از توابع شهرستان چالدران متأهل و دارای سه فرزند عنوان شده است.

«این کولبر به همراه گروهی از کولبران دیگر، بدون اخطار قبلی، هدف شلیک مستقیم نظامیان حکومتی قرارگرفته است و جسد وی به شهر چالدران منتقل‌شده و تاکنون به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.»

شهرستان چالدران یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی است که مسیر رفت‌وآمد کولبران است.

کولبران افرادی هستند که در ازای دریافت مزد در مسیر مرزی بین ایران، ترکیه یا اقلیم کردستان بار جابه‌جا می‌کنند. مسیر مورداستفاده آن‌ها گذرگاه‌های مرزی غیرقانونی از استان آذربایجان غربی تا استان کردستان را در برمی‌گیرد.

این افراد عموماً بارهایی چون پوشاک، سیگار، قطعات خودرو را در مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی بر دوش خود حمل می‌کنند.

مانی هاشمی نوجوانی کولبر که از ترس شلیک مأموران مرزی در شهریورماه امسال از کوه پرت شد و آسیب شدید دید بسته‌های لوبیا حمل می‌کرد.

 جمهوری اسلامی ایران به این افراد «متجاوز مرزی» می‌گوید. گزارش‌ها حاکی از آن است که ماموران امنیتی «به‌طورمعمول بدون اخطار قبلی به آن‌ها در حین عبور از مرز یا قبل و بعداز آن» تیراندازی می‌کنند.

روز قبل از تیراندازی که منجر به کشته شدن حسن دلایی میلان شد، دو کولبر دیگر نیز در مرزهای نوسود و بانه هدف گلوله قرارگرفته و زخمی شدند.

روز ۱۳ آبان نیز نیروهای مرزبانی به گروهی از کولبران اهل روستای «راویان» شهرستان خوی استان آ‌ذربایجان غربی تیراندازی کردند که درنتیجه آن یک کولبر به نام چاووش (سیاوش) کوره‌سنی در دم جان سپرد. کوره‌سنی از اعضای شورای روستای راویان و در یک نوزاد ۴ ماهه بود.

با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان‌های مرزی ایران به‌خصوص کردستان، کولبری برای بسیاری تنها راه کسب درآمد است.

شلیک به کولبران و کشتار حیوانات بارکش همراه آن‌ها بارها سبب اعتراضات شهروندان شده است. افراد بسیاری در این اعتراضات دستگیر و زندانی‌شده‌اند. به گزارش هرانا در مردادماه امسال ۱۰ شهروند اهل شهرستان بانه مجموعاً به تحمل ٣٠ ماه حبس، ٢۵٠ ضربە شلاق و پرداخت ٢۵٠ میلیون تومان جریمە نقدی محکوم شدند. این افراد در تجمع اعتراضی سال ۹۶ در بانه دستگیرشده بودند. در شهریورماه سال ۹۶ دو کولبر در ارتفاعات مرزی بانه به دست نیروهای نظامی کشته شدند که در پی آن تجمعات اعتراضی در این شهرستان برگزار شد.

کولبران در حالی هرروز براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی کشته می‌شوند که طرح دوفوریتی ممنوعیت شلیک به کولبران دو سال است که در مجلس شورای اسلامی بلاتکلیف مانده است. مقامات جمهوری اسلامی شلیک عمدی به کولبران و کشتن آنها را تکذیب می‌کنند.

بیشتر از