همزمان با انتخابات آمریکا، ظریف وارد ونزوئلا شد

وزیر امور خارجه ایران در تور آمریکای لاتین با مقامات سه کشور ونزوئلا، کوبا و بولیوی دیدار می‌کند

مقامات وزارت امور خارجه ایران و ونزوئلا ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۸ در تهران دیدار کرده بودند - ATTA KENARE / AFP

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران برای شرکت در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهور جدید بولیوی به آمریکای لاتین سفر کرده، اما پیش از سفر به بولیوی، از کشور متحد ایران، ونزوئلا، دیدار کرد.

تور وزیر امور خارجه ایران به کشورهای آمریکای لاتین در حالی انجام می‌شود که انتخابات آمریکا در جریان است. آمریکا همواره سعی داشته تاثیرات ایران بر ونزوئلا را محدود کند.

خورخه ارئاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا  در حساب توییتری خود از ورود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به کاراکاس، پایتخت این کشور خبر داده‌بود: «دیدارهای مقامات دو کشور اتحاد استراتژیک و برادری ما را تعمیق می‌بخشد. ایران و ونزوئلا همبستگی و شجاعت خود را در مقابله با تهدیدات و حملات نشان داده‌اند.»

حساب توییتری وزارت امور خارجه ونزوئلا هم از استقبال وزیر امور خارجه این کشور از ظریف در روز چهارشنبه ۱۴ آبان خبر داده و نوشته است که برنامه فشرده‌ای در بالاترین سطح برای این سفر ترتیب داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با افزایش فشارهای آمریکا بر ونزوئلا و ایران، دو کشور بیش از همیشه به متحد هم تبدیل شده‌اند. در سال جاری ایران دو محموله سوخت به ونزوئلا ارسال کرد تا کمبود شدید سوخت در این کشور را جبران کند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۲ آبان‌ماه در گفتگو با رسانه‌ها از سفر ظریف به بولیوی، کوبا و ونزوئلا خبر داده بود.

او گفت که قرار است که محمدجواد ظریف در بولیوی، در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهوری جدید این کشور شرکت کند. آرسه اعلام کرده بود که پس از رسیدن به قدرت روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سرخواهد گرفت.

بیشتر از