عبدالله عبدالله، بر دستگیری عاملین حمله دانشگاه کابل تأکید کرد

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان گفته است که باید عاملین حمله به دانشگاه کابل شناسایی‌شده و به دست قانون سپرده شوند تا به جزای اعمالشان برسند

«توقف جنگ و اعلام آتش‌بس سراسری خواست یکپارچه ملت افغانستان و توقع جامعه جهانی است»-Aamir QURESHI / AFP

عبدالله عبدالله، دو روز پس از حمله به دانشگاه کابل در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «نهادهای امنیتی این کشور باید هرچه سریع‌تر عاملین جنایت نابخشودنی به دانشگاه کابل را شناسایی نموده و به دست قانون بسپارند تا به جزای اعمالشان برسند.»

آقای عبدالله گفت: «توقف جنگ و اعلام آتش‌بس سراسری خواست یکپارچه ملت افغانستان و توقع جامعه جهانی است. افزایش خشونت‌ها، هدف قرار دادن غیرنظامیان و نهادهای تعلیمی و تحصیلی به روند صلح آسیب می‌رساند.»

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در این اعلامیه‌اش از قطعنامه گردهمایی اعتراضی یک روز پیش دانشجویان معترض دانشگاه کابل نیز اعلام حمایت نمود و به عملی شدن خواسته‌های دانشجویان معترض تأکید کرد گفت: «یک روز پس از حمله وحشیانه تروریستی بر دانشگاه کابل، دانشجویان، اعضای جامعه مدنی و فرهنگیان کشور در گردهمایی مسالمت‌آمیز در مقابل دانشگاه کابل با نشر قطعنامه‌ای مطالبات مشروع و برحقشان را مطرح کردند و ما از آن حمایت می‌کنیم.»

دانشجویان دانشگاه کابل، یک روز پس از حمله‌ به این دانشگاه که درنتیجه آن ۲۲ تن از دانشجویان کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر از آنان زخمی شدند در گردهمایی اعتراضی در نزدیک این دانشگاه در پیوند به اینکه چرا این حادثه رخ داد از محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور، معاونین آن و مسئولین امنیتی این کشور انتقاد کردند و در پایان گردهمایی دانشجویان در قطعنامه‌ای خواسته‌های خود از دولت افغانستان را بیان و بر عملی شدن آن تأکید کردند.

در قطعنامه دانشجویان دانشگاه کابل آمده است:

یک: «نتایج تحقیقات درباره عوامل و دلایل وقوع حمله به دانشگاه کابل باید هرچه زوتر اعلام شود.»

دوم: «نهادی‌های آکادمیک و دانشگاه‌ها باید غیر سیاسی و اغیر ایدولوژیک باقی بماند و طرف‌های دیگر از نهاد‌های تحصیلی و تعلیمی نباید به مقاصد جنگی و گروهی استفاده کنند.»

سوم: «ما خواهان تاسیس موزیم (موزه) آثار، منار یادبود و ساخت تندیس برای قربانیان حمله تروریستی بر دانشگاه کابل هستیم.»

چهارم و در پایان قطعنامه تأکید بر اعلام آتش‌بس کردند: «ما خواهان هرچه زوتر ختم جنگ و اعلام یک آتش‌بس سراسری و صلح و ثبات دائمی در کشور هستیم.»

شیرشاه عثمانی، دانشجو دانشکده حقوق دانشگاه کابل است. وی این خواسته‌ها را برحق دانسته و بر عملی شدن آن از سوی حکومت این کشور تأکید دارد و می‌گوید: «متأسفانه در حمله که در دانشگاه کابل صورت گرفت، شماری از دانشجویان ما کشته و زخمی شدند و شماری دیگر را پریشان ساخته است که شاید این‌گونه حملات بار دیگر نیز رخ بدهد. ما اعتراض کردیم و خواهان شناسایی عاملین این حادثه شدیم. حکومت مسئولیت دارد که کسانی را که در حمله به دانشگاه کابل دست داشتند شناسایی نموده به جزای اعمالشان برساند و نیز موارد مهم و اساسی را که ما در قطعنامه از حکومت خواستیم بر عملی ساختن آن هرچه زوتر باید اقدام کند.»

الهام کاکر، نیز که دانشجو است گفت: «ما اعتراض کردیم برای دادخواهی حق‌طلبانه و خواسته‌های از حکومت کردیم بر حق. ما برای عملی شدن آن نیز مبارزه می‌کنیم. باید عاملین حمله به دانشگاه کابل شناسایی شوند و چهر‌ه‌های کسانی که در این رویداد دست دارند چه در داخل افغانستان و یا در بیرون از افغانستان باید شناسایی شوند تا مردم بدانند چه کسانی هستند که دشمنی با دین، فرهنگ، علم، دانش و دانشجویان افغانستان را دارند. ما باید این چهره‌های کثیف را بشناسیم. ما از حکومت به‌ویژه رئیس‌جمهور می‌خواهیم که به خواسته‌های دانشجویان احترام گذاشته به عملی کردن آن دستور دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، ۱۲ آبان، پس از ظهر، دو مهاجم انتحاری داخل دانشگاه کابل شدند و به سمت دانشجویان این دانشگاه تیراندازی کردند که درنتیجه این تیراندازی، ۲۲ تن از دانشجویان کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

طالبان هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کردند. بعدتر گروه داعش مسئولیت حمله دانشگاه کابل را بر عهده گرفت، اما دولت افغانستان، دانشجویان دانشگاه کابل و مردم این کشور، طالبان را مقصر اصلی حمله به این دانشگاه می‌خوانند و تأکید کردند که چنین حملاتی در گذشته نیز از سوی این گروه (طالبان)، در افغانستان انجام‌شده است که بعدتر طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفته است. این حمله نیز بدون شک کار طالبان است و باید پاسخ بدهند.

بیشتر از