چرا تصویر حمام زایمان در هند سانسور شد؟

ویدئوی سانسور شده، برای تبلیغ جواهر ساخته شده

جواهری تانیشک به علت پخش تبلیغات ازدواج زنی هندو با مردی مسلمان مورد هجوم مجازی قرار گرفت-PIXABAY

آزار اینترنتی بار دیگر سبب شد نام تجاری معروف دیگری در هندوستان ناچار شود تبلیغی را که روایتگر هم‌سازی قومی هندوها و مسلمان‌ها است حذف کند. 

جواهری تانیشک به علت پخش تبلیغات روایتگر ازدواج زنی هندو با مردی مسلمان مورد هجوم مجازی قرار گرفت. در این پیام بازرگانی خانواده‌ای مسلمان، حمام زایمان عروس هندوی خود را جشن می‌گیرند. سخنگوی این شرکت در مصاحبه با ایندیپندنت گفت هم‌اکنون پخش این پیام بازرگانی متوقف شده است. 

در زیرنویس یوتیوب این ویدیوی تبلیغاتی آمده است: «این زن با خانواده‌ای ازدواج کرده است که او را مثل دختر خود دوست دارند و فقط به خاطر او مناسبتی را که جزو آداب و رسوم خودشان نیست جشن گرفته‌اند؛ پیوندی زیبا میان دو دین، سنت و فرهنگ مختلف.» 

اما منتقدان این شرکت را به ترویج «جهاد عاطفی» متهم کردند، نظریه‌ای مبتنی بر توهم توطئه که اقلیت‌های هندوی راست‌گرا قائل به آنند و معتقدند مردان مسلمان می‌کوشند با به دست آوردن دل زنان هندو و ازدواج با آنان، آن‌ها را مسلمان کنند. 

این پیام بازرگانی مورد هجوم گسترده افرادی قرار گرفت که آن را ضدهندو خواندند و حجم وسیع حمله اوباش اینترنتی به این شرکت، باعث شد هشتگ «تحریم تانیشک» به پرکاربردترین هشتگ توییتر هندوستان در روز دوشنبه بدل شود. کارمندان و مدیران این شرکت نیز از این حمله‌ها درامان نماندند. 

«جواهری تانیشک لطفاً یک پیام بازرگانی هم بساز که در آن زنی مسلمان عید را با خانواده همسر هندویش جشن می‌گیرد. 

چند ده نگهبان دیگر هم استخدام کن و اطراف نمایشگاه‌ها و دفاترت بگذار چون معمولاً چنین توهینی به قیمت جان اهانت‌گر تمام می‌شود #تحریم_تانیشک»

ساکت گوخیل کنشگر در مصاحبه با ایندیپندنت گفت مفهوم «جهاد عاطفی» در واقع نوعی از اسلام‌هراسی فزاینده در جامعه هند است. «اگر به حساب کاربری منتقدان [تانیشک] در رسانه‌های اجتماعی نگاه کنید اکثراً به نحوی با حزب حاکم در هندوستان (بی‌جی‌پی) مرتبط‌اند.» 

او گفت: «با پویش‌های تحریمی که به راه می‌اندازند به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند. ابتدا مردم نام‌های تجاری وابسته به امیر خان (بازیگر بالیوود) را تحریم کردند چون همسرش پس از به راه افتادن پویشی علیه رستوران‌های حلال و علیه هرگونه اشاره‌ای به وحدت هندو با مسلمان در جایی نوشته بود در هندوستان احساس امنیت ندارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گوخیل توقف پخش این آگهی را «ناامیدکننده و تأسف‌بار» خواند. او گفت: «این آگهی اصلاً پیام سیاسی نداشت. باید دلیلی برای توقف پخشش وجود داشته باشد، نمی‌شود که علتش فقط هجوم اینترنتی باشد.» 

سخنگوی تانیشک گفت: «هدف پویش ایکاتوام، گرامی‌داشت آشتی میان مردم از هر طبقه، جامعه محلی و خانواده در این دوران سخت و نشان دادن زیبایی وحدت است. پخش این ویدیو علی‌رغم هدفی که دنبال می‌کرد، واکنش‌های  بسیار متنوع شدیدی برانگیخته است.

از این که به ناعمد احساسات عده‌ای را جریحه‌دار کردیم بسیار متأسفیم و با توجه به احساسات عمومی و برای آرامش کارمندان، شرکای تجاری و کارکنان فروشگاه‌هایمان پخش این ویدیو را متوقف کرده‌ایم.» 

پیش از این برخی نام‌های تجاری هندی ترجیح داده‌اند در برابر خطر هجوم اینترنتی راست‌گرایان ایستادگی کنند. یک بار یک دانشجوی کنشگر راست‌گرا ادعا کرد سفارشی را که به برنامک سفارش غذای زاماتو داده بود لغو کرد چون مأمور سفارش‌گیری مسلمان بود و او درخواست کرد تا سفارشش را یک هندو ثبت کند. زاماتو در پاسخ به توییت این دانشجو نوشت:

«غذا دین و ایمان نمی‌شناسد، چون خودش نوعی دین است.»  

و اضافه کرد: «ما به وجود این تنوع در هندوستان و در میان شرکا و مشتریانمان افتخار می‌کنیم و از این که چیزی خلاف ارزش‌هایمان از منافع کسب و کارمان بکاهد، ناراحت نمی‌شویم.»

در گذشته ویدیوها و آگهی‌های دیگری هم بوده‌اند که بابت نمایش ازدواج بین‌الادیانی یا هم‌سازی قومی با انتقادات شدیدی روبه‌رو شده‌اند. اما کنشگران می‌گویند این موضوع تا به حال در هندوستان تا این حد مذموم نبوده است. پارسال شرکت تولیدکننده مواد شوینده سرف اکسل تبلیغاتی پخش کرد که در آن دختربچه‌ای هندو از پسربچه‌ای مسلمان در برابر لکه‌های رنگ جشن هولی هندوها محافظت می‌کرد. 

برخی به این آگهی نیز برچسب ضدهندو زدند و سیل توییت‌هایی که خواستار تحریم این شرکت بودند، توییتر را درنوردید. در چند ماه اخیر هواداران راست‌گرای هندو در توییتر و سایر رسانه‌ها به دلایل مشابه خواستار تحریم چندین شرکت از جمله آمازون، فلیپ‌کارت و اسنپ‌دیل شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی