صد روز اول ورود به کاخ سفید، کابوسی برای نامزد پیروز در انتخابات آمریکا

«صد روز اول»، ایده فرانکلین روزولت در سال ۱۹۳۳، برای مقابله رکود بزرگ

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه. عكس از:  AFP

به محض پایان یافتن مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ و آغاز برداشتن نخستین گام‌ها به سمت کاخ سفید، رئیس جمهور جدید یا برنده دوره دوم انتخابات با چالش «مأموریت صد روز نخست» روبه‌رو می‌شود.

این رسم که برای نخستین بار توسط فرانکلین روزولت، سی و دومین رئیس جمهوری ایالات متحده در سال ۱۹۳۳ پایه‌گذاری شد، به یکی از موارد اصلی در برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری تبدیل شده است. از این‌رو و به منظور جلوگیری از قرار گرفتن در معرض انتقاد رسانه‌ها، حمله مخالفان و ارزیابی‌های بی‌شمار نظرسنجی‌ها که رسانه‌های آمریکا آن را به عنوان کابوسی در مسیر سفر به کاخ سفید عنوان می‌کنند، هر نامزد بایستی برنامه مشخص خود را برای صد روز اول ارائه دهد.

ماجرای صد روز اول چیست و از کجا آغاز شد؟ و برنامه‌های دو رقیب انتخابات یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن در صد روز اول چیست و چه وعده‌های به مردم آمریکا داده اند؟

در سال ۱۹۳۳ و پس از این‌که ایالات متحده آمریکا، "رکود بزرگ، یا فروپاشی بزرگ" اقتصادی سال ۱۹۲۹ که به عنوان بزرگترین بحران اقتصادی جهانی در قرن بیستم به شمار می‌رود را پشت سر گذاشت، اقتصاد این کشور در آستانه فروپاشی قرار گرفت. به گفته مورخان و کارشناسان اقتصادی، در آن دوره میزان بیکاری در ایالات متحده به ۲۵ درصد رسیده بود و پس از فروپاشی بازار سهام ایالات متحده، اکثر بخش‌های اقتصادی دچار رکود شدید و بی‌سابقه اقتصادی شدند. در نتیجه، بحران مالی در داخل کشور گسترش یافت و ده‌ها بانک و کارخانه تعطیلی خود را اعلام کردند و تجارت جهانی در حدود ۵۰ درصد تا دو سوم کاهش یافت. بنابراین، بهبودی اوضاع اقتصادی، عمده‌ترین موضوع مطرح در انتخابات آن دوره بود و هربرت هوور، نامزد حزب جمهوری‌خواه و فرانکلین روزولت، نامزد حزب دموکرات سعی می‌کردند برای بیرون‌رفت از این بحران، برنامه اقتصادی بهتری را ارائه دهند. روزولت طرح اصلاح اقتصادی "فوری" را تدوین کرد و وعده داد که آن را در صد روز اول حکومت خود تحقق بخشد.

در مجله آمریکایی فارن پالیسی با اشاره این مسئله، آمده است پس از آن‌که فرانکلین روزولت در ژانویه ۱۹۳۳، ریاست جمهوری را در دست گرفت، در اولین نشست با اعضای کنگره، برنامه ۱۰۰ روزه نجات اقتصادی که با اعمال قانون اضطراری بانکی آغاز شد را اعلام کرد، سپس اقدامات دیگری را در رابطه با بیكاری، بانكداری، كشاورزی، صنعت، مسكن، وام مسكن و سایر موارد اتخاذ کرد و در واقع، همین برنامه توانست او را قادر به گذر از "رکود بزرگ" کند. از آن پس، صد روز اول ریاست جمهوری، به یک مسئله مهم در برنامه‌های رقبای انتخاباتی آمریکا تبدیل شد.

به صورت کل، "صد روز نخست"، با توجه به حجم بزرگ وظایف شغلی که رئیس جمهور برای تقویت تیم کاری و مشاوران خود و چالش تحقق وعده‌های خود دارد، به عنوان دشوارترین روزهای دوره ریاست جمهوری شناخته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اظهارات موسسه تحقیقاتی بروكینگز، رئیس جمهور باید علاوه بر تعیین هزاران مقام، مشاور و دستیار در موسسات و نهادهای مختلف، اعضای دولت خود را نیز انتخاب كند و لازم است بسیاری از این افراد از جمله ۱۵۰ تن کارمندانی که سمت‌های ارشد کاخ سفید را اشغال خواهند کرد، از کنگره تأیید قبلی بگیرند، افزون بر آن، رئیس جمهور بایستی در همین صد روز نخست، "بودجه فدرال" سال مالی جدید را برای تصویب آماده کند.

البته دونالد ترامپ، (۷۴ ساله) نامزد حزب جمهوری‌خواه در کارزارهای انتخاباتی و وعده‌های دوره اول ریاست جمهوری تحت شعار "اول آمریکا"، توجه خود را بیشتر به مسائل داخلی و خارجی از جمله تعهد به اعزام یک زن به ماه، فرستادن نخستین آمریکایی به مریخ، ایجاد میلیون‌ها شغل جدید، کاهش مالیات و پایان دادن به وابستگی زنجیره تأمین به چین، معطوف کرده بود. اما وعده‌های ترامپ در این دوره به طور اغلب متمرکز بر پرونده‌های مراقبت‌های بهداشتی و کشف داروی ویروس کرونا است، فاجعه‌ای که از حدود ۷ ماه بدین سو، کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده و در این مدت، بیش از هفت میلیون نفر در آمریکا مبتلا به این بیماری شده و بیش از ۲۳۰ هزار تن دیگر در اثر ابتلا به این ویروس مرگبار جان خود را از دست داده اند. در پیوند به مراقبت‌های بهداشتی و مبارزه با ویروس کرونا، ترامپ بارها تکرار کرد که آمریکا پیش از پایان سال جاری به واکسن کرونا دست خواهد یافت. افزون بر آن، ترامپ تعهد به کاهش قیمت دارو و حق بیمه درمانی کرده و بر لزوم ساخت کلیه‌ای ابزارها و لوازم پزشکی در آمریکا تأکید کرده است. ترامپ همچنان متعهد شده است که در ظرف ۱۰ ماه اول آغاز دوره ریاست جمهوری، بیش از ۱۰ میلیون شغل از جمله یک میلیون شغل در بخش مشاغل کوچک ایجاد می‌کند و در تلاش برای کاهش مالیات و تخفیف مالیات برای اقلام ساخته شده در ایالات متحده خواهد بود.

ترامپ همچنان تأکید کرده است که در صدد افزایش بودجه پلیس و استخدام افسران بیشتری برای تأمین امنیت داخلی بوده و در برابر گروه‌های خشونت‌طلب و افراطی قانون شکن و افرادی که به نیروهای امنیتی که مشغول اجرای قانون هستند، حمله می‌کنند، برخورد شدید و قانونی خواهد کرد. در مورد پرونده مهاجرت، ترامپ پیوسته تأکید دارد که همواره سعی می‌کند مهاجران غیرقانونی از دریافت مزایای اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی بهره‌مند نشوند و قلمرو ایالات متحده پناهگاه امنی برای آنها نباشد.

از سوی دیگر، جو بایدن (۷۷ ساله)، نامزد حزب دموکرات اولویت‌های خود را در چارچوب مبارزه با ویروس کرونا، احیای اقتصاد آشفته کشور، بازگشت به توافقنامه پاریس در مورد آب و هوا و لغو تصمیمات برجسته رقیب خود خلاصه می‌کند. افزون بر آن، بایدن اصرار دارد که در صورت پیروزی در انتخابات، در نخستین گام به جبران خسارت‌های ناشی از اقدامات ترامپ خواهد پرداخت. بایدن قصد دارد به محض رسیدن به کاخ سفید، با وضع قانون جدید در کنگره برای تأمین مالی یک کمپین آزمایشی ملی‌که نتایج آن بلافاصله در دسترس خواهد بود، استراتژی فراگیر ملی را برای مبارزه با ویروس کرونا آغاز کند. وی ضمن تأکید بر ساخت محصولات و تجهیزات پزشکی در ایالات متحده و تهیه واکسن رایگان کرونا برای تمام شهروندان، استفاده از ماسک در وسائل حمل و نقل و تمام مراکز دولتی را اجباری خواهد کرد.

بایدن، که ترامپ را به زیر پا گذاشتن اختیارات متخصصان بهداشت متهم می‌كند، همچنین قول داد كه از مشاوره‌های پزشکی دکتر آنتونی فاوچی، مشاور ارشد پزشكی و عضو گروه کار مبارزه با ویروس کرونا در کاخ سفید استفاده خواهد کرد، علاوه بر آن، اقدامات ترامپ در ماه ژوئیه گذشته مبنی بر خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی را لغو اعلام می‌کند.

همچنان، براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رأی‌گیری در مورد طرح کمک گسترده برای احیای اقتصاد آمریکا، یکی دیگر از اولویت های بایدن است و بایدن بر توانایی خود برای ترغیب جمهوری‌خواهان منتخب، در بیرون‌رفت از بن‌بست کنونی کنگره اعتماد دارد. بایدن طرح بلندپروازانه‌ای را بری احیای تولیدات آمریکا پس از بحران کرونا به ارزش ۷۰۰ میلیارد دلار ارائه کرده است و برای تأمین بودجه آن سعی دارد مالیات را بر افراد ثروتمند و شرکت‌های بزرگ، به ویژه مالیات بر سود به دست آمده از خارج کشور افزایش دهد، وی همچنان متعهد شده است که در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی می‌کند. بایدن همچنین می‌خواهد درآمدهای مالیاتی را در برنامه‌های اجتماعی، آموزشی و نوسازی زیرساخت‌های حیاتی کشور سرمایه گذاری کند. وی قول داده است ایالات متحده را که با حوادث بی‌شمار فاجعه‌های آب و هوایی روبه‌رو است، بار دیگر به توافقنامه آب و هوایی پاریس که ترامپ در سال ۲۰۱۷، از آن خارج شد، بازگرداند. بایدن تصمیم دارد در صد روز نخست، با رهبران کشورهای که در آلوده کردن آب و هوا نقش بسیاری دارند، در اجلاس تغییرات اقلیمی دیدار کند و آنها را ترغیب به تعهدات شان نسبت به حمایت از محیط زیست کند.

بایدن همچنان قصد دارد کمیته که اعضای آن از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه باشند تشکیل دهد تا کمیته مزبور در ظرف ۱۸۰ روز، اصلاحات گسترده‌ای را در سیستم قضایی که به گفته وی از کنترل خارج شده است، ایجاد کند.

بایدن تأکید کرده است که تصمیم دارد در نخستین روز کاری خود، فرمان مهاجرت ترامپ را لغو اعلام کند و از کنگره بخواهد قانون جدیدی علیه جنایت‌های نژادپرستانه را تصویب کند. وی همچنان در صورت پیروزی در انتخابات، از کنگره می‌خواهد قانونی را به تصویب برساند که زمینه اعطای تابعیت برای ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی ساكن ایالات متحده و حدود ۷۰۰ هزار جوانی که از کودکی به طور غیرقانونی وارد کشور شده و تا کنون رویایی کسب شهروندی را در سر دارند را فراهم کند.

© IndependentArabia