آخرین خبر از حمله به دانشگاه کابل: ۱۹ کشته و ۲۲ زخمی

«دو مرد کلاشنیکوف به دست کلاس درس را به رگبار بستند»

نیروهای پلیس افغانستان در نزدیکی دانشگاه کابل مستقر شده‌اند - WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که سه مهاجم به دانشگاه کابل حمله کردند و پس از شش ساعت درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی افغان ازپا درآمدند.

این وزارت‌خانه اعلام کرد که در این حمله ۱۹ تن جان باختند و بیش از ۲۲ تن دیگر زخمی شدند.

امروز دوشنبه، ۱۲ آبان، حوالی ساعت یازده و سی دقیقه پیش از ظهر، مهاجمان انتحاری داخل دانشگاه کابل شدند و به سوی دانشجویان و اساتید این دانشگاه تیراندازی کردند که در این تیراندازی ۱۹ تن کشته و بیش از ۲۲ تن زخمی شدند. درنهایت مهاجمان در درگیری با نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.

دانشجویانی که توانستند از این حادثه جان سالم به در ببرند می‌گویند: «دو فرد که کلاشینکوف در دست داشتند، داخل کلاس‌های درس شدند و به دانشجویان تیراندازی ‌کردند و هر که را می‌دیدند به گلوله می‌بستند و شماری از دانشجویان را نیز گروگان گرفتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله به بزرگ‌ترین دانشگاه کابل در افغانستان با واکشن‌های تند سیاسیون مواجه شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این حمله گفت: «تروریست‌ها پس از شکست ننگین در استان هلمند، اکنون دست‌پاچه شده‌اند و مکان‌های آموزشی را هدف قرار می‌دهند.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان ضمن محکوم کردن این حمله می‌گوید: «این حمله آشکارا جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است. تروریست‌های بزدل با حمله به مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، دشمنی و عداوت‌شان را با علم، دانش، آگاهی و روشنایی به نمایش گذاشتند.»

او گفت: «حملات جهل و تاریکی، کوچک‌ترین تاثیری بر انگیزه، نیت و اراده جوانان ما برای پیشرفت و کسب علم و دانش به وجود نخواهد آورد. تصور گروه‌های تروریستی  این است ‌که با چنین حملات و حشیانه و ناروا به هدف می‌رسند که تصوری خام و باطل است.»

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین این کشور نیز واکنش نشان داد و گفت: «حمله‌ به دانشگاه کابل، جنایتی نابخشودنی است که از سوی دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان صورت گرفته است. این حمله در تضاد با تمام ارزش‌های انسانی و اسلامی است.»

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان این حادثه را فاجعه انسانی خواند و گفت: «حمله به دانشگاه کابل برای ما یک ناکامی امنیتیو اطلاعاتی، و فاجعه‌ای است انسانی اما این حمله گندید‌گی وجدان طالبان و هم‌فکرانشان را نشان می‌دهد. این حمله هیچ توجیهی ندارد. نفرین بر طالبان و هم‌فکران و حامیانشان.»

عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان با محکوم کردن حمله به دانشگاه کابل در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «این حمله نشان می‌دهد که دشمنان مردم و کشور ما در پی تخریب زیربناهای اساسی کشور و انسداد مسیرهای آموزشند. اما مردم این سرزمین با هزاران زخم از پا نمی‌افتند و هرگز از آموختن و دانش‌اندوزی دست نخواهند کشید. مقابله با تاریک‌اندیشی، جهل‌افروزی و عملکردهای غیرانسانی و غیراسلامی نیازمند بسیج ملی و ایستادگی همگانی است.»

فضل الهادی وزین، استاد دانشگاه و عالم دین می‌گوید: «حمله به دانشگاه کابل، حمله به دین، علم، اخلاق، انسانیت، افغانستان، تاریخ، مفاخر، ارزش‌ها، تمدن، ناموس و به همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها است.»

حمله در پایتخت افغانستان و آن‌هم در بزرگ‌ترین دانشگاه در حالی صورت می‌گیرد که قرار بود امروز، نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان در آن جا برگزار شود، اما پیش از برگزاری این نمایشگاه مهاجمان این برنامه را برهم زدند.

بیشتر از