ممنوعیت برنامک تیک‌تاک در آمریکا به تعویق افتاد

قاضی دادگاه فدرال: نگرانی‌ در مورد امنیت ملی بر فرضیات استوار است

موسسه تیک‌تاک همچنین می‌تواند با شرکت «اوراکِل» همکاری کند که همراه با «والمارت» قادر به خرید ۲۰ درصد از سهام تیک‌تاک هستند- NICOLAS ASFOURI / AFP

یک قاضی فدرال در ایالات متحده ممنوعیت قانونی دستگاه رهبری ترامپ علیه موسسه «تیک تاک» را از روز ۱۲ نوامبر لغو کرد. 

دولت آمریکا بارها تکرار کرده بود که «تیک‌تاک» به دلیل ارتباط با موسسه مادرش در چین، برای امنیت ملی خطرناک است و زمینه را برای کسب بالقوه اطلاعات از سوی پکن فراهم می‌کند. 

موسسه «تیک تاک» بارها این اتهامات را تکذیب کرده است. 

در حکم صادره توسط قاضی وندی بیتل استون گفته شده است که دستگاه رهبری ترامپ شواهد لازم را برای ممنوعیت این برنامک ویدیویی محبوب ارائه نداده است. 

قاضی بیتل استون گفت: «توصیف‌های دولت از تهدید‌های نرم‌افزار تیک تاک علیه امنیت ملی بر پایه فرضیات استوار است.» 

حکم دادگاه در ادامه می‌گوید: «این تهدید در مقایسه با  نیازهایی که کاربران به آن دارند اثبات نشده است.»

این کاربران شامل یک گروه سه نفره خالق تیک‌تاک است که با طرح شکایتشان در دادگاه گفته‌اند ممنوعیت تیک تاک آن‌ها را از دسترسی به حامیان مالی و دیگر عایدات محروم می‌کند. 

خالقان تیک‌تاک از این سکو برای نشر «اطلاعات غیررسمی» استفاده می‌کنند و به همین دلیل ممنوعیت این نرم‌افزار آن‌ها را از حق آزادی بیان در این سکو محروم می‌کند. 

موسسه تیک‌تاک در بیانیه‌ای گفت: «ما بابت میزان حمایت‌هایی که از خالقان (تیک‌تاک) شده سخت تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم. آن‌ها در تلاش حفاظت از حق بیان، مشاغل و کمک به واحدهای بازرگانی کوچک به ویژه در جریان همه‌گیری کرونا بوده‌اند. 

ما از جامعه برای به اشتراک گذاشتن صدایشان حمایت می‌کنیم و به ادامه فراهم آوردن مامنی برای آن متعهدیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امبیکا کومار دوران، وکیل موسسه تیک‌تاک در یک بیانیه از پیش آماده شده گفت: «خوشحال است که قاضی دادگاه ممنوعیت کار (تیک‌تاک) را لغو کرد که از محدوده اختیارات رئیس جمهور در چارچوب لایحه وضع اضطراری بین‌المللی اقتصادی، خارج است، از جمله بخش‌هایی از لایحه که بر تعهد عمیق آمریکا به آزادی بیان تاکید دارد.» 

به رغم این، این حکم تنها مقدمه رفع ممنوعیت از تیک‌تاک است که به معنی آن است که این نرم‌افزار همچنان می‌تواند در تاریخی دیگر در ایالات متحده منع شود. 

اما روشن است که اگر دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر به جو بایدن ببازد، آینده چنین ممنوعیتی چه خواهد بود. 

بایدن گفته است که برنامک تیک‌تاک باعث نگرانی عمیق او است و وعده داد که خطرات امنیتی که گفته می‌شود این نرم‌افزار را احاطه کرده است، مورد تجدید نظر قرار دهد. 

رفع ممنوعیت از تیک‌تاک تنها مورد شکایت قانونی علیه دستگاه رهبری ترامپ نیست. 

در ماه اوت سال جاری موسسه تیک‌تاک گفت علیه دولت آمریکا به دلیل ممنوعیت بالقوه اعلام خسارت خواهد کرد. این موسسه افزود گزینه دیگری ندارد  زیرا «باید اطمینان حاصل کند که حکومت قانون برقرار خواهد شد و با موسسه و کاربران ما با رعایت جانب انصاف رفتار می‌شود.» 

موسسه تیک‌تاک همچنین می‌تواند با شرکت «اوراکِل» همکاری کند که همراه با «والمارت» قادر به خرید ۲۰ درصد از سهام تیک‌تاک هستند، اما هنوز معلوم نیست که چنین معامله‌ای نگرانی‌های دولت درمورد امنیت ملی را برطرف خواهد کرد یا نه.

© The Independent

بیشتر از جهان