مکرون: من وظیفه دارم از آزادی مطبوعات و حاکمیت قانون دفاع کنم

آنچه به نام اسلام در حال رخ‌دادن است، برای مسلمانان آفت است

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه - ERIC GAILLARD / POOL / AFP

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید که مطبوعات در فرانسه آزاد هستند و من به‌عنوان رئیس‌جمهور موظف هستم تا از آزادی آنها دفاع کنم.

امانوئل مکرون گفت: «من از آزادی کشیدن کاریکاتورها دفاع می‌کنم نه از خود کاریکاتورها. وظیفه قانونی من آن است که از آزادیِ اندیشیدن، گفتن، نوشتن و کِشیدن کاریکاتور دفاع کنم؛ اما معنایش این نیست که الزاماً موافق گفته‌ها و نوشته‌ها و طرح‌ها هستم. وظیفه من حراست از این آزادی‌هاست.»

مکرون که با الجزیره گفتگو کرده در ادامه اظهار داشت که در فرانسه میلیون‌ها مسلمان زندگی می‌کنند و ما دشمن آنها نیستیم. آنها از همه حقوق شهروندی برخوردارند. اما ما با جریان‌های تندروی اسلامی مبارزه می‌کنیم. حتی خود مسلمانان در جهان نیز قربانی این افراد هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی این‌طور ادامه داد که ما با هیچ دینی از جمله اسلام مشکل نداریم. همه ادیان در این کشور در صورت احترام به قانون، آزادند. اما واضح است که ما به‌هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهیم تا جمعیتی تحت پوشش آموزش دینی خارج از قوانین فرانسه عمل کند و هرگز نمی‌پذیریم که به نام دین، اقدامات خشونت‌بار انجام شود.

هفته گذشته یک مرد تونسی با چاقو سه نفر را در شهر «نیس» فرانسه کشت. پیش‌تر نیز یک معلم مدرسه با نام ساموئل پتی که در راستای توضیح آزادی بیان کاریکاتور پیامبر اسلام را به شاگردانش نشان داده بود، به شکل فجیعی با چاقو به قتل رسید.

در پی این ماجراها امانوئل مکرون در سخنانی گفت که اسلام در بحرانی عمیق به سر می‌برد. این جمله او با واکنش شدید در میان برخی از مسلمانان روبه‌رو شد. او در مصاحبه اخیر خود نیز مجدداً همین مسئله را مطرح کرد و گفت: «امروز اسلام بحران بزرگی را در سراسر جهان تجربه می‌کند؛ ادیان مختلف نیز در طول تاریخ، چنین بحران‌هایی را داشته‌اند. اما آنچه به نام اسلام در حال وقوع است، آفتی است برای مسلمانان.»

بیشتر از جهان