یک پنجم مردم آمریکا کرونا را توطئه سازمان بهداشت جهانی می‌دانند

فقط نیمی از شرکت‌کنندگان یک نظرسنجی در ایالات متحده گفتند که حاضرند واکسن کووید-۱۹ بزنند

تظاهرات جمعی از مخالفان واکسندر شهر بوستون آمریکا -  JOSEPH PREZIOSO / AFP

هم‌زمان با رواج نگران‌کننده نظریه‌های توهم توطئه در میان مردم ایالات متحده، طبق نظرسنجی جدیدی نزدیک به یک‌پنجم مردم اعتقاد دارند که همه‌گیری کرونا «ترفندی برای جمعیت‌زدایی» است.

طبق داده‌های نظرسنجی جدیدی که سازمان غیرانتفاعی ضدافراط‌گرایی امید نه نفرت (اچ‌ان‌اچ) اختصاصی در اختیار ایندیپندنت گذاشته است، حدود ۱۹ درصد بزرگ‌سالان این کشور اعتقاد دارند که کووید-۱۹ را عمداً انتشار داده‌اند و جزو طرحی به سرکردگی سازمان ملل یا نظم نوین جهانی برای «جمعیت‌زدایی» است.

همچنین، طبق این نظرسنجی که در میان ۵۵۰۰ نفر انجام گرفت، حدود یک‌چهارم (۲۳درصد) آمریکایی‌ها معتقدند که یقیناً یا احتمالاً از واکسن کووید-۱۹ «برای مسموم کردن مردم سوء‌استفاده خواهد شد.»

در این نظرسنجی که ماه قبل انجام گرفت، فقط اندکی بیش از نصف شرکت‌کنندگان (۵۶ درصد) گفتند که حاضرند واکسن کووید-۱۹ بزنند و اندکی بیش از یک‌پنجم (۲۱درصد) هم گفتند که در حال حاضر نمی‌خواهند واکسن بزنند. ۱۴درصد گفتند قطعاً واکسن نمی‌زنند، و ۷ درصد هم گفتند که احتمالاً واکسن نخواهند زد. ۲۴ درصد باقی‌مانده بزرگ‌سالان شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند هنوز مطمئن نیستند که این کار را انجام می‌دهند یا نه، یا ترجیح دادند نظرشان در مورد واکسن زدن را نگویند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردان خیلی بیش‌تر از زنان به زدن واکسن تمایل دارند. از هر ده مرد، چهار تن (۴۰ درصد) گفتند که خیلی با واکسن زدن موافق هستند، اما این شاخص برای زنان ۲۷ درصد است. شمار زنانی که به شدت مخالف واکسن هستند بیش از دو برابر مردان (۱۸ درصد) است.

طبق این نظرسنجی، فقط ۱۶ درصد ر‌‌أی‌دهندگان هوادار ترامپ  گفتند که حاضرند واکسن کووید-۱۹ را بزنند، در حالی که این شاخص برای رأی‌دهندگان هوادار بایدن ۷۱ درصد است.

دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا هم در مورد واکسن احتمالی دوپهلو است. از یک طرف زمان‌بندی‌های بسیار خوش‌بینانه‌ای را مطرح می‌کند، و از سوی دیگر اطلاعات نادرست و نظریه‌های مبتنی بر توهم توطئه را انتشار می‌دهد.

همین هفته رئیس جمهوری آمریکا  نظریه‌ای مبتنی بر توهم توطئه‌ را مطرح کرد که طبق آن بیمارستان‌ها آمار تلفات کرونا را لاپوشانی می‌کنند، زیرا گویا (با زیادتر جلوه دادن شمار بیماران)  «دکترها و بیمارستان‌ها بیش‌تر پول درمی‌آورند»، در حالی که شواهدی در این باره وجود ندارد و کارشناسان می‌گویند احتمال می‌رود آمار اعلام شده کمتر از حد واقعی باشد.

آقای ترامپ ادعا کرد: «می‌دانید که اگر فردی بر اثر کووید بمیرد، دکترهای ما پول بیش‌تری در می‌آورند. منظورم این است که دکترهای ما خیلی با هوش هستند.»

رئیس جمهوری آمریکا در حالی این توهم توطئه را رواج می‌دهد که میزان ابتلا به کرونا در ایالات متحده به حدنصاب جدیدی رسیده است و ظرفیت پذیرش در بیمارستان‌ها رو به پایان است و روزانه بیش از هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

روز جمعه حدنصاب مبتلایان به کرونا در ایالات متحده به ۹ میلیون نفر رسید و طبق آماری که رویترز از داده‌های انتشار یافته عمومی منتشر کرده است، تقریباً ۲۲۹ هزار نفر از آغاز همه‌گیری کرونا در اوایل امسال جان باخته‌اند.

آقای ترامپ به کرات پافشاری کرده است که مجوز استفاده از واکسن قبل از روز انتخابات صادر می‌شود، در حالی که محققان بلندپایه دولت گفته‌اند چنین زمان‌بندی سریعی نامحتمل است.

او همچنین اتهامات بی‌پایه‌ای را مطرح کرده است که «دولت پنهان» در سازمان غذا و دارو جلو تایید سریع واکسن را می‌گیرد.

مقامات سازمان غذا و دارو اوایل همین ماه هشدار دادند اگر به دلایل سیاسی این ذهنیت را در مردم ایجاد کنند که واکسن به سرعت در دست تولید است، کوشش‌های معطوف به واکسن زدن میلیون‌ها نفر در سراسر کشور عقیم می‌شود.

طبق گزارشی که اوایل امسال مرکز تحقیقات و خط‌مشی بیماری‌های واگیر(سیدراپ) دانشگاه مینه‌سوتا منتشر کرد، با توجه به آن که کووید-۱۹ به آسانی انتشار می‌یابد، باید «برای آن که آستانه بحرانی مصونیت جمعی فرا برسد و همه‌گیری پایان یابد، باید ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم مصونیت پیدا کنند.»

کارساز بودن واکسن مهم است، اما طبق این گزارش برای پایان دادن به انتشار کرونا باید میلیون‌ها نفر در ایالات متحده و میلیاردها نفر در سراسر جهان واکسن بزنند.

طبق نظرسنجی جدید سازمان اچ‌ان‌اچ، ویروس کرونا همچنان برای مردم آمریکا اولویت بالایی دارد و به نظر دوسوم آن‌ها رئیس جمهوری در مقابله با همه‌گیری کرونا عملکرد بدی داشته است. ۵۵ درصدشان هم اعتقاد دارند کووید-۱۹ نشان داد که در جامعه آمریکا نابرابری گسترده‌ای وجود دارد.

در مجموع در تمامی ایالت‌های آمریکا نظریه‌های توهم توطئه رواج گسترده‌ای دارد.

یک‌سوم آمریکایی‌ها(۳۲ درصد) گفتند که اعتقاد دارند قطعاً یا احتمالاً «نخبگان هالیوود، دولت، رسانه‌ها و دیگر نهادهای قدرت‌مند، مخفیانه در قاچاق کردن گسترده کودکان و سوء‌استفاده جنسی از آنان دست دارند.» این دیدگاه با نظریه توطئه راست افراطی موسوم به «کیوانان» (QAnon) رواج یافته است.

از هر ۱۰ آمریکایی یک نفر حامی «کیوانان» است و این واقعیت خیلی نگران‌کننده است که ۷۲ درصد حامیان دوآتشه «کیوانان» معتقدند که توسل به خشونت برای دفاع از اعتقادت‌شان موجه است.

دکتر جو مولهال، رئیس بخش پژوهش سازمان اچ‌ان‌اچ، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «سنجش اعتقادات مبتنی بر نظریه توهم توطئه خیلی دشوار است و به هنگام قضاوت در مورد این که چه تعداد از مردم واقعاً دیدگاه قلبی‌شان را گفته‌اند، باید احتیاط کنیم. طبق یافته‌های ما، در بخش‌های بزرگی از جامعه آمریکا  آگاهی و حمایت از نظریه‌های مبتنی بر توهم توطئه به میزان نگران‌کننده‌ای بالا است و نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی گسترده‌ای نسبت به مقامات وجود دارد و بسیاری احساس می‌کنند که در سرنوشت خودشان نقشی ندارند.

برخی از نظریه‌های توطئه بی‌زیان است، اما بسیاری از نظریه‌های توهم توطئه در مورد کووید-۱۹ و مخالفت با واکسن می‌توانند مردم را به سوی رفتارهایی سوق دهند که هم به سلامت خودشان، هم به سلامت اجتماع آسیب می‌زند. نه فقط در آمریکا، بلکه در سراسر جهان برای مبارزه با اطلاعات نادرست به راهبردهایی کارساز نیاز مبرم داریم.»

سازمان اچ‌ان‌اچ در چند هفته گذشته راجع به گستره‌ای از موضوعات سیاسی، فرهنگی و نگرشی، در میان ۱۵ هزار و ۵۰۰ آمریکایی بزرگ‌سال نظرسنجی انجام داده است.

این اطلاعات را که اختصاصی در اختیار ایندیپندنت گذاشته‌اند، شرکت‌های داده‌ای هنبری استراتژی و فوکال‌دیتا تحلیل کرده‌اند و قرار است اواخر همین هفته در قالب تحقیقی به نام «هراس و امید ایالات متحده» منتشر شود.

© The Independent

بیشتر از جهان