قرنطینه دوم در بریتانیا: محدودیت‌های جدید و زمان شروع

قرنطینه از بامداد روز پنج‌شنبه، پنجم نوامبر، آغاز می‌شود و در ساعت یک دقیقه بامداد روز چهارشنبه، دوم دسامبر، پایان می‌گیرد

Darren Staples / AFP

بوریس جانسون که وعده داده بود که قرنطینه در بریتانیا ضروری نخواهد بود مجبور شد بار دیگر تغییری آشکار به وجود آورد و در نهایت بیانیه خود را (پس از فاش شدن بخش زیادی از آن) ارائه کرد. در اینجا بررسی می‌کنیم که جزئیات این قرنطینه جدید چیست.

قرنطینه چه زمانی آغاز و چه زمانی تمام می‌شود؟

این قرنطینه از ساعت یک دقیقه بامداد روز پنج‌شنبه، پنجم نوامبر، آغاز می‌شود و در ساعت یک دقیقه بامداد روز چهارشنبه، دوم دسامبر، پایان می‌گیرد و به این ترتیب بسیار متفاوت از قرنطینه اول است که زمان پایان مشخصی نداشت. تاخیر پیش از شروع آن هم به این دلیل است نمایندگان بتوانند روز چهارشنبه تصویب آن را به رای بگذارند که البته انتظار می‌رود با شورش کوچکی از جانب حزب توری‌ها همراه شود.

آیا این قرنطینه مشابه قرنطینه اول است؟

خیر، اما بسیار نزدیک به آن خواهد بود. میخانه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌های غیرضروری در کنار مکان‌های سرگرمی و تفریحی مانند باشگاه‌ها و همچنین سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها تعطیل خواهند شد و بر تمامی ورزش‌های غیرحرفه‌ای فشار وارد خواهد آمد. تهیه غذای بیرون‌بَر و تحویل غذا همچون خدمات انتخاب و خرید آنلاین مانند قرنطینه قبلی مجاز خواهد بود. جمع شدن با سایر خانوارها داخل خانه غیرقانونی است و عبور و مرور هم فقط  در موارد خاص تحصیلی، کاری و برای سلامتی، خرید مایحتاج ضروری و مراقبت از افراد آسیب‌پذیر مجاز است.

تفاوت آنها چیست؟

تفاوت عمده این است که مدارس، دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها باز خواهد بود. همچنین افراد مجاز هستند برای ملاقات با یک نفر از خانواده دیگر در پارک بنشینند (اگر آب و هوای زمستان اجازه دهد؛ با رعایت فاصله اجتماعی و البته نه داخل حیاط و باغچه‌های خصوصی) و ورزش‌های حرفه‌ای نیز ادامه خواهد یافت، بنابراین لیگ برتر تعطیل نخواهد شد.

بقیه بریتانیا چطور؟

تفاوت بزرگ دیگر این است که این بار ولز،‌ اسکاتلند و ایرلند شمالی  خود قوانین سخت‌تری دارند و اصلا انتظار نمی‌رود که قرنطینه‌ها مشابه هم اعمال شود. البته وزارت‌ کشور بر این باوراست که در این تفاوت‌ قرنطینه‌ها، اغلب اغراق می‌شود.

در دوم دسامبر چه اتفاقی می‌افتد؟

هدف این است که به آن چه وزارت کشور از آن به «رویکرد محلی و منطقه‌ای» نام  می‌برد بازگردیم که شامل محدودیت سه مرحله‌ای مختلفی است و با توجه به شدت شیوع کووید ۱۹ در هر منطقه تغییر می‌کند. اما شدت دقیق این محدودیت‌ها به میزان موفقیت قرنطینه دوم بستگی دارد (یا همان «قوانین ملی سخت‌تر» که وزارت کشور ترجیح می‌دهد این نام را بر آن بگذارد).

کمک مالی به افرادی که مشاغل آنها در چهار هفته آینده نابود می‌شود چگونه خواهد بود؟

طرح تعلیق اجباری (که دولت در آن ۸۰ درصد دستمزدها را پرداخت می‌کند) طی ماه نوامبر ادامه خواهد داشت، در حالی که قرار بود تا ۳۱ اکتبر پایان یابد. ریشی سوناک،‌ صدراعظم، ناامید بود که هزینه‌های هنگفت این طرح را مهار کند اما حالا خزانه‌داری باید یک بار دیگر این موضوع را عمیقا بررسی کند.

آیا این قرنطینه برای افراد آسیب‌پذیرتر «دوبرابر» اعمال می‌شود؟

خیر. به تمام افراد بالای ۷۰ سال گفته شده است که «در رعایت قوانین بسیار دقت کنند و تماس‌های خود را کاهش دهند»، اما نه این که مانند ماه مارس خود را کاملا پنهان و منزوی کنند. حلقه‌های حمایتی ادامه خواهد یافت و افرادی که پدر و مادرشان از یکدیگر جدا شده‌اند می‌توانند بین خانه‌های والدین خود رفت و آمد داشته باشند.

چرا نخست وزیر حالا اقدام می‌کند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی آمار واقعا ترسناک درباره گسترش ویروس، در جلسه اضطراری وزرای هیئت دولت ارائه شد. نرخ ابتلا، به یک نفر در بین هر ۱۰۰ نفر رسیده است و هر بار بیش از نیم میلیون نفر ناقل این ویروس هستند که نسبت به شروع ماه اکتبر (یک نفر مبتلا از هر ۲۰۰ نفر) دو برابر شده است. در ماه ژوییه، این نرخ ابتلا، یک فرد مبتلا در بین ۲ هزار و ۳۰۰ نفر بود. بدتر این که حتی اگر سرویس سلامت همگانی درمان‌های انتخابی خود را لغو کند، در ماه دسامبر با کمبود تخت مواجه می‌شود.

چرا قرنطینه فقط در مناطق بیشتر آسیب‌دیده اعمال نمی‌شود؟

وزارت کشور تاکید می‌کند که ویروس در همه جا در حال گسترش است و نرخ ابتلا به ویروس در جنوب شرقی دو برابر سریع‌تر از شمال غربی است و در میانه‌های شرقی و غربی کشور هم دو برابر سریع‌تر شده است. اگر اقدام نکنیم٬ منطقه جنوب غربی که در حال حاضر کمترین نرخ ابتلا را دارد تا ۲۷ نوامبر در همان وضعیت منطقه شمال غربی قرار خواهد گرفت.

در مورد مهمانی‌های کریسمس چطور؟

دولت امیدوار است تا با اقدامات فعلی «کریسمس را برگزار کند»، اما در این باره هیچ وعده‌ای داده نشده است. دولت امید دارد که خانواده‌ها بتوانند برای شام جشن دور هم جمع شوند اما به نقل از یک منبع چنین گفته شده است: «ما باید در این زمینه واقع‌بین باشیم چرا که هنوز چالش‌های زیادی پیش رو داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان