دفاع معصومه ابتکار از فرمانداری که دستور داد به معترضان «شلیک» کنند

«عده‌ای جنسیت را هدف قرار می‌دهند و تا می‌بینند خانمی اشتباه کرده سوءاستفاده می‌کنند»

معصومه ابتکار، مشاور حسن روحانی در امور زنان و خانواده- عکس از خبرآنلاین

معصومه ابتکار، معاون أمور زنان و خانواده دولت حسن روحانی، ادعا کرده است که «هجمه‌ها علیه لیلا واثقی»، فرماندار شهر قدس، که در جریان اعتراضات مردمی دستور تیراندازی به سمت مردم را صادر کرده بود، فقط «جنجال آفرینی‌هایی» است که اصل ماجرا را از «واقعیت خارج می‌کنند.»

معصومه ابتکار در گفت‌وگویی با تارنمای «جماران» و در پاسخ به پرسشی درباره ماجرای دستور شلیک از جانب فرماندار شهر قدس، گفت: «جنجال آفرینی‌ها، جمله و موقعیت را از واقعیت خارج می‌کنند. من قبل از آن بازدید کرده و این خانم را دیده بودم. زن بسیار توانمند و با شخصیتی بود.»

ابتکار با طرح این این ادعا که در جریان اعتراضات مردمی در شهرقدس«عده‌ای مردم معترض و یک عده محدودی افراد مسلح تروریست بودند که به اسلحه‌خانه و مرکز دفاع شهری حمله کرده بودند»، گفت: «فرمانداری مرکز دفاع شهری، و فرماندار مسئول امنیت میلیون‌ها نفر است. سلاح‌های آن منطقه داشت دست تروریست‌ها می‌افتاد. ایشان باید می‌خندید و مصالحه می‌کرد؟!»

چندی پس از اعتراضات مردمی در آبان‌ماه سال گذشته، «لیلا واثقی»، فرماندار شهر قدس، در مصاحبه‌ای با صراحت اعلام کرد که «دستور شلیک به مهاجمان به فرمانداری شهر قدس در اعتراضات آبان ماه» را صادر کرده است.

این موضوع در همان مقطع واکنش‌های بسیاری را از سوی برخی مقامات حکومتی و البته طیف زیادی از شهروندان ایرانی موجب شد.

انوشیروان بندپی، استاندار استان تهران، در خصوص اظهارات فرماندار شهر قدس مبنی بر دستور شلیک به معترضان، گفته بود: «منظور ایشان این بوده که هر کسی وارد فرمانداری شد، با استفاده از ابزار فیزیکی با آنها مقابله کنند. در فرمانداری هیچ‌گونه اسلحه‌ای وجود ندارد که بخواهند از آن استفاده کنند. ایشان به زودی توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهند داد.»

از سوی دیگر، یک مقام سپاهی در آن زمان تلویحا اقدام فرمانده شهر قدس را تایید کرده بود و گفته بود: «‌فرماندار شهر قدس مصاحبه‌ای داشت و در آن گفت که با چشم خودش دیده بود آن‌هایی که آمده بودند وانت داشتند و برای دزدی آمده بودند، و موضوع بنزین و قیمت بنزین نبوده است. آنها می‌خواستند از فرمانداری شهر ۷۰۰  هزار نفره دزدی کنند.»

پس از اظهارات جنجال‌برانگیز لیلا واثقی درباره نحوه برخورد با معترضان، شایعاتی درباره دستگیری این فرماندار نیز به گوش رسید که البته از سوی مقامات قضایی تکذیب شد. غلامحسین اسماعیلی، در پاسخ به سوالی درباره صحت اخبار مربوط به بازداشت فرماندار شهر قدس به دلیل اظهاراتش در خصوص دستور تیراندازی، و این که آیا او حق داشته است که دستور تیراندازی بدهد، یا خیر، گفت: «بازداشت او صحت ندارد. این که چنین حرفی زده (باشد) را نمی‌دانم. از مقامات مربوطه بپرسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا معصومه ابتکار با اشاره به آن اظهارات جنجالی، به تارنمای جماران می‌گوید که «اصلا جملات ایشان چیزهای دیگری بود. کاملا از آن چهارچوب در آورده بودند و انگار که ایشان گفته بود من دستور تیراندازی به معترضان و مردم را داده‌ام. هیچ وقت، هیچ کسی چنین مطلبی نمی‌گوید. شما باید ببینید در چه شرایط و وضعیتی ایشان دارد صحبت می‌کند و در چه شرایطی از ایشان مصاحبه می‌گیرید. شاید موقعیت بیان مطلب به این شکل نبوده است.»

لیلا واثقی پس از چهار ماه سرپرستی فرمانداری شهر قدس، در مهرماه سال ۱۳۹۸ حکم فرمانداری گرفت. او به عنوان اولین فرماندار زن در استان تهران، سوابقی همچون مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مازندران، و نیز معاونت توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری شهرستان شهریار را در کارنامه خود دارد.

شهر قدس از جمله شهرهای کوچک و حاشیه‌ای کشور بود که در جریان اعتراضات گسترده مردمی در آبان‌ماه سال ۹۸، شاهد حضور مردم معترض در خیابان‌ها بود.

بیشتر از