نبرد شانه به شانه ترامپ و بایدن برای جلب آرای لاتین‌تبارها

شمار رای دهندگان لاتین تبار ایالات متحده به ۱۷ درصد رسیده است

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در جمع حامیان لاتین‌تبار در فلوریدا - Brendan Smialowski / AFP

شکاف جنسیتی بزرگی در جمعیت لاتین‌تبار برای حمایت از رییس جمهور آمریکا وجود دارد.

«مایک گوتزمن» هوادار سرسخت رای دادن به «دونالد ترامپ» است.

بیرون قهوه‌خانه معروف «ورسای» در حومه «میامی» نشسته و آهسته‌آهسته در حال نوشیدن فنجان کوچکی قهوه است و ادعا می‌کند که اکثر آمریکایی‌های کوبایی‌تبار به ترامپ رای می‌دهند.

 گوتزمن ۵۳ سال دارد، در سن چهارسالگی از کوبا به ایالات متحده آمده است و می‌گوید: بحث خانواده، اقتصاد و آزادی بیان در میان است.

۱۵ کیلومتر دورتر، «دیوید فلورز» و همسرش «تاتیانا» نیز با سرسختی مشابهی وارد مرکز رای‌گیری در یک دانشکده می‌شوند اما می‌خواهند به «جو بایدن» و «کامیلا هریس» رای بدهند. فلورز که از آمریکایی‌های کلمبیایی‌تبار است می‌گوید: از وضعیت همه‌گیری کرونا روشن است که زمام‌داری ترامپ چقدر بد بوده است. همسر وی نیکاراگوئه‌ای تبار است و می‌گوید در چهار سال گذشته احساس می‌کرده دچار اختلال اضطراب پس از سانحه(پی‌اس‌تی‌دی) بوده است.

هر چهار سال یک بار نبردی برای کسب آرا و حمایت جامعه لاتین‌تبارها در ایالات متحده در می‌گیرد. جامعه‌ای متنوع و چندوجهی که اهمیت آن در حال افزایش است اما شاید بتوان گفت آرای این گروه در هیچ دوره‌ای به اندازه سال ۲۰۲۰ اهمیت نداشته است. به خصوص برای رییس جمهور آمریکا که طبق نظرسنجی‌های کشوری ۱۰ درصد از رقیب دموکرات خود عقب است.

طبق آمار، ترامپ که در سال ۲۰۱۶ توانسته بود حدود ۲۹ درصد آرای لاتین‌تبارها را به دست آورد امسال می‌تواند رای بیش‌تری از آن‌ها کسب کند. به گفته کارشناسان یکی از دلایل این وضع، افزایش محبوبیت رییس جمهور خودستای آمریکا در میان زیر مجموعه‌ای از رای‌دهندگان لاتین‌تبار یعنی مردان جوان است.

در فلوریدا طبق داده‌هایی که مرکز تحقیقاتی «پیو» گردآوری کرده است، شمار رای‌دهندگان لاتین‌تبار در سال ۲۰۲۰ به حد نصاب جدید دو و نیم میلیون نفر یا ۱۷ درصد رای‌دهندگان رسیده است که از حدود دو میلیون نفر یا ۱۶ درصد سال ۲۰۱۶ بیش‌تر است. این ایالت در کل بعد از کالیفرنیا و تگزاس دارای بیش‌ترین شمار رای‌دهندگان لاتین‌تبار است و رای آن‌ها در پیروزی ترامپ در این ایالت نقش خیلی مهمی دارد.

به گفته «مانوئل پاستور» که کارشناس امور سیاسی است، طبق نظرسنجی‌ها در میان لاتین‌تبارها بر سر هواداری از ترامپ شکاف جنسیتی شدیدی وجود دارد به طوری که در ازای حمایت ۳۵ درصدی مردان لاتین‌تبار از وی، فقط ۲۳ درصد زنان لاتین‌تبار حامی ترامپ هستند (طبق گزارش نیویورک تایمز در ایالت‌هایی که صحنه کارزار است میزان حمایت مردان لاتین‌تبار از ترامپ به رقم بالای ۳۹ درصد هم می‌رسد.)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاستور معتقد است منش مردانه‌ و زورمند ترامپ توانسته در کل مردان بیش‌تری را جذب کند. او در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان گفت چنین تحلیلی فقط دامن زدن به کلیشه‌ای نادرست است پاسخ داد: تصویر کلی ترامپ و حتی شعار «مرد مردان» که در گردهمایی‌های انتخاباتی به کار می‌برد، برای  مردان لاتین‌تبار جاذبه دارد.

به گفته وی، رسانه‌ها سالیان سال جامعه متنوع مردان لاتین‌تبار آمریکا را اغلب توده یک‌دستی در نظر می‌گرفته‌اند اما این جامعه تنوع زیادی دارد که نه فقط به تبار یکایک افراد بلکه به منطقه محل زندگی آن‌ها بستگی دارد. محافظه‌کاری آمریکایی‌های مکزیکی‌تبار تگزاس احتمالا از آمریکایی‌های مکزیکی‌تبار کالیفرنیا بیش‌تر است.

«پل گونزالس» ۶۰ ساله از حومه «فونیکس» در مصاحبه با آسوشیتدپرس می‌گوید که در سال ۲۰۱۶ زنش را گول زده تا به ترامپ رای دهد. او امسال هم تصمیم دارد به ترامپ رای بدهد چون به اعتقاد وی، منش ترامپ با مسیحیت هم‌خوانی دارد و پیش از وقوع همه‌گیری، عملکرد اقتصادی خوبی داشته است.

گونزالس می‌گوید: «او این امکان را برای بسیاری از اقلیت‌ها فراهم کرده که حتی در برخی موارد پیشرفت هم بکنند.» وی یادآور شده است که با همسر و دخترش درباره مسایل سیاسی صحبت نمی‌کند: «اصلا حرفی از سیاست نمی‌زنیم چون قطعا به مشاجره می‌انجامد.»

ترامپ در سخنرانی انتخاباتی اخیرش در آریزونا گفت: «در طول چهار سال گذشته میزان تحقق وعده‌های من در مورد آمریکاهایی‌های لاتین‌تبار از هر دوره‌ای بیشتر بوده است.»

«ادواردو گامارا»، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی فلوریدای میامی، می‌گوید: ۶۰ میلیون لاتین‌تبار در آمریکا زندگی می‌کنند که ۳۲ میلیون آن‌ها واجد شرایط رای دادن هستند و ۲۹ میلیون برای رای دادن ثبت‌نام کرده‌اند.

از میان جمعیت ۲۰ میلیونی‌ فلوریدا، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کوبایی‌اند که ۹۳۰ هزار نفرشان واجد شرایط رای دادن هستند. حامیان سنتی حزب جمهوری‌خواه تا سال ۲۰۱۶ بیشتر به دموکرات‌ها رای داده بودند اما آن سال شمار آرا به سود حزب جمهوری‌خواه افزایش ناگهانی داشت. به گفته گامارا: «ترامپ توانست از آن‌ها رأی بگیرد.»

پرجمعیت‌ترین گروه پس از آن‌ها، پورتوریکویی‌ها با ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت هستند که ۸۶۰ هزار نفرشان در فلوریدا برای رای دادن نام‌نویسی کرده‌اند و احتمالا از نامزدهای دموکرات حمایت خواهند کرد. سومین و چهارمین گروه نیز آمریکایی‌های مکزیکی‌تبار و کلمبیایی‌تبارند.

هم  پاستور و هم گامارا معتقدند که «برنی سندرز» در سال ۲۰۱۶ در جلب حمایت لاتین‌تبارها خوب عمل نکرد اما در سال ۲۰۲۰ خیلی تلاش کرده بود حمایت این گروه جمعیتی را جلب کند. با این حال بایدن در این مورد دیر جنبید. لاتین‌تبارها عموما غیریک‌دست‌تر از آفریقایی‌تبارها و سفیدپوستان رای می‌دهند و متخصصان می‌گویند همه‌گیری باعث شده است تا این گروه به تبلیغات نفر به نفر به جای پیامک و ای میل واکنش بهتری نشان ندهند.

گامارا می‌گوید: «بایدن باید ۷۰ درصد رای لاتین‌تبارها را جلب کند تا در فلوریدا برنده شود. در حال حاضر ۶۰ درصد رای دارد.» او در پاسخ به این سوال که اگر به جای جو بایدن بود از کدام جنبه احساس نگرانی داشت، گفت: «نگرانی‌ام از این است که خیلی دیر شروع کرده‌اند. تازه اخیرا کارهایی کرده‌اند ولی خیلی دیر است. جمهوری‌خواهان دایم مشغول تبلیغات‌ هستند.»

در سال ۲۰۰۰ «جورج دبلیو بوش» با اختلاف کمتر از ۶۰۰ رای در فلوریدا «ال‌گور» را شکست داد و بدین ترتیب با وجود آن که در انتخابات مردم ۵۰۰ هزار رای کم آورد، به کاخ سفید رفت؛ پس باید توجه داشت که آرای این ایالت در دوره‌های پیشین انتخابات بسیار به هم نزدیک بوده است.

پاستور بر این باور است که بایدن هنوز هم می‌تواند کمی بیشتر رای جمع کند و باید بر این نکته بیشتر تاکید کند که مرد خانواده است: «عکس بوسه آقای بایدن به پسرش جنجالی شده بود اما این موضوع در میان لاتین‌تبارها تعجبی ندارد چون نشان از وفاداری‌ او به بنیان خانواده است.» او می‌گوید: بایدن باید در سخنرانی‌هایش بگوید که اثر همه‌گیری بر برخی جوامع از جمله لاتین‌تبارها بیشتر بوده است. همچنین باید راهی پیدا کند که ۱۱ میلیون مهاجر ثبت‌نشده را صاحب هویت شهروندی کند: «باید راهبردی برای این کار داشته باشد!»

برخی کنشگران مدت‌ها است که از دموکرات‌ها می‌خواهند برای جلب آرای لاتین‌تبارها تلاش بیشتری کنند. در ماه فوریه برنی سندرز به کمک رای پرشمار لاتین‌تبارها در انتخابات دور اول نوادا برنده شد و از مردم خواست خود را برای انتخابات اصلی آماده کنند.

«کریستین راموس»، راهبردشناس سیاسی و سخنگوی سابق مجمع نمایندگان لاتین‌تبار کنگره، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «دموکرات‌ها باید برای جلب آرای لاتین‌تبارها بیشتر تلاش کنند.۶۰ میلیون لاتین‌تبار در سراسر ایالات متحده زندگی می‌کنند. برخی تازه‌وارد هستند و برخی سال‌هاست ساکن این کشورند. این گروه علایق متنوعی دارند و مسایلی هم‌چون اقتصاد و تحصیلات برایشان مهم است.»

«یواخین کاسترو» از حزب دموکرات باید آرای لاتین‌تبارها را از ترامپ بگیرد.

© The Independent