ساخت «پارک‌های توراتی»، تلاشی برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس

فلسطینی‌ها، اسرائیل را به محو نمادهای عربی و اسلامی متهم می‌کنند

نمای از شهر قدیمی بیت‌المقدس. عكس از:  AFP

کارشناسان فلسطینی بدین باورند که اسرائیل پیوسته سعی می‌کند با بهره‌برداری از هر گزینه و ترفندی، تاریخ بیت‌المقدس را با اسرائیل پیوند زند. به گفته این کارشناسان، اسرائیل برای رسیدن به این هدف، با اقتباس از روایت‌های یهودیان، دست به اقداماتی می‌زند تا ریشه یهودیت را در آثار این شهر باستانی جا دهد و در نتیجه،  روند یهودی‌سازی بیت‌المقدس را تسریع بخشد.

از زمان اشغال این شهر در سال ۱۹۶۷، اسرائیل همواره در تلاش برای یافتن آثار باستانی است که ارتباط آن را با بیت‌المقدس ثابت کند، اما فلسطینیان تأکید دارند که اسرائیل تا به حال، به هیچ مدرک علمی و تاریخی که پیوند آن را با بیت‌المقدس تأیید کند، دست نیافته است.

یکی از اقدامات عمده اسرائیل برای پیوند دادن تاریخ بیت‌المقدس به یهودیان، تلاش اسرائیل برای ساخت "پارک‌های توراتی" در اطراف دیوارهای شهر قدیمی بیت‌المقدس است و اسرائیل می‌کوشد با ایجاد این کمربندی، نمادهای اسلامی و مسیحی این شهر را نابود کند تا بتواند بیت‌المقدس را به عنوان "سرزمین تاریخی اسرائیل" قملداد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۸ سال پیش، اسرائیل تصمیم گرفت ۷ پارک بزرگ را در اطراف شهر بیت‌المقدس احداث کند و ساخت ۵ پارک تا کنون به اتمام رسیده است. هرچند شهرداری بیت‌المقدس وابسته به اسرائیل اظهار می‌دارد که هدف از ساخت این پارک‌ها، ایجاد فضای سبز برای سرگرمی ساکنان شهر است، اما فلسطینیان احداث پارک‌های مزبور را برای تحقق اهداف دیگری می‌دانند.

در همین حال، فخری ابودیاب، کارشناس امور بیت‌المقدس، گفت: "پارک‌های توراتی" به عنوان بخشی از پروژه فضای سبز شهر قدیمی بیت‌المقدس محسوب می‌شود که مساحت آن ۵ کیلومتر مربع بوده و ساخت‌وساز در این محدود ممنوع است. وی افزود: هدف از ساخت این پارک‌ها، "تحمیل حقایقی برای اثبات واقعیت‌های تاریخی است که از نظر علمی و تاریخی ثابت نشده اما اسرائیل سعی دارد با قراردادن آثار سنگی باستانی و نشانه‌های به عنوان نمادهای از معبد اول و دوم یهودیان در این پارک‌ها، ارتباط بیت‌المقدس را با اسرائیل پیوند زند."

فخری ابودیاب گفت: "اسرائیل تلاش دارد، سازه‌های باستانی بیت‌المقدس که مربوط به دوره" بیزانس" و حتی دوران "ممالیک" می‌شود را به یهودیان نسبت دهد."

البته "پارک‌های توراتی" در اطراف شهر قدیمی بیت‌المقدس قرار داشته و از شهرک "سلوان" تا "باب الخلیل"، "کوه طور" و "کوه اسکوپوس" امتداد دارد.

اما خلیل تفکجی، رئیس اداره نقشه ها در قدس معتقد است که اسرائیل، زمین‌های اطراف شهر قدیمی بیت‌المقدس را با استناد به اندیشه دینی به عنوان"حوض مقدس" که مساحت آن حدود ۲.۵ کیلومتر مربع بوده و به باور اسرائیل شامل قبور پیامبران است، تصرف می‌کند. وی خاطرنشان می‌کند که ایجاد فضای سبز در بیت‌المقدس از زمان قیمومیت بریتانیا بر فلسطین آغاز شده و در دوره‌های بعدی ادامه داشت، اما پس از اشغال این سرزمین در سال ۱۹۶۷، اسرائيل، اجرای این طرح را به صورت جدی آغاز کرد.

در همین حال، حاتم عبدالقادر، یکی از رهبران جنبش فتح در بیت‌المقدس بدین باور است که هدف از ایجاد این پارک‌ها، یهودی‌سازی بیت‌المقدس و زدودن نمادهای عربی و اسلامی این شهر است و اسرائیل با ساخت اماکن ویژه‌ای برای عبادت یهودیان و قرار دادن آثار تاریخی سنگی در این پارک‌ها سعی می‌کند تاریخ بیت‌المقدس را با یهودیت پیوند دهد. به گفته حاتم عبدالقادر، هدف دیگر از احداث این پارک‌ها ایجاد منطقه حائل میان شهر قدیمی و محله‌های فلسطینیان مانند "طور"، "صوانه"، "شیخ جراح" و "سلوان" است تا ارتباط فلسطینی‌ها با شهر قدیمی بیت‌المقدس از نظر جمعیتی و جغرافیایی قطع شود.

© IndependentArabia