روند صعودی ابتلا به کرونا در ایران ادامه دارد؛ تردید در مورد آمار واقعی جان‌باختگان

«۵۰ درصد تخت‌های آی‌سی‌یو به بیماران کرونا اختصاص یافته است»

مجموع بیماران کووید-۱۹ به ۶۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسیده است- ATTA KENARE / AFP

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران روز جمعه اعلام کرد با فوت ۳۶۵ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کووید-۱۹ در کشور به ۳۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسید.

به گفته سیما سادات لاری در همین مدت ۸ هزار و ۱۱ مورد جدید مبتلا به کووید-۱۹ ثبت شده، که ۲ هزار و ۷۵۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ به ۶۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسیده است.

وی اضافه کرد، تاکنون ۴۷۷ هزار و سه نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و همچنین ۵۱۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است در حال حاضر ۵۰ درصد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه ICU در بیمارستان‌های کشور در اشغال بیماران کرونایی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی هشدار داد که اگر روند افزایش ابتلا در ایران به همین شکل ادامه پیدا کند، مجبور خواهیم شد ظرفیت‌های بیشتری از تخت‌های بیمارستانی را برای ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ اضافه کنیم.

این در حالی است که برخی، حتی از میان مسئولان، اعتقاد دارند که آمار واقعی موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا و جان‌باختگان آن در ایران می‌تواند بسیار بالاتر از آمار رسمی اعلام شده توسط دولت باشد.

نسخه آنلاین روزنامه همشهری روز جمعه در گزارشی در همین ارتباط نوشت، آمار تولد و مرگ در چهار ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد آمار مرگ و میر کرونا احتمالا بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

در این گزارش از قول سخنگوی سازمان ثبت احوال ایران گفته شده است که از فروردین تا پایان تیر امسال، ۲۴۱ هزار و ۵۹۸ فوت در ایران ثبت شد؛ اما این آمار در مدت مشابه سال قبل کمتر از ۱۵۰ هزار بود.

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت ایران پیشتر گفته بود که برای رسیدن به آمار واقعی مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در کشور باید آمار رسمی را تا ۲.۵ برابر افزایش داد.

بیشتر از