محاکمه دوباره نازنین زاغری؛ سفیر ایران در لندن احضار شد

«ایران به بازداشت خودسرانه نازنین زاغری پایان دهد»

حمید بعیدی‌نژاد و همسرش در راه تقدیم استوارنامه به ملکه بریتانیا-عکس از خبرآنلاین

با فراخوانده شدن دوباره نازنین زاغری رتکلیف به دادگاه به ریاست قاضی صلواتی، بریتانیا، حمید بعیدی نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در لندن را احضار کرد.

به گفته وزارت امور خارجه بریتانیا، در جریان احضار بعیدی‌نژاد، لندن نسبت به وضعیت نازنین زاغری به‌طور جدی ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن به بازداشت «خودسرانه» این شهروند ایرانی بریتانیایی شده است.

نازنین زاغری در حال سپری کردن آخرین‌ ماه‌ها از دوره محکومیت پنج ساله خود بر اساس اتهاماتی است که از آغاز آن را نپذیرفته است. این کارمند سابق رویترز که به ایران سفر کرده بود به اتهام «براندازی نرم» به زندان محکوم شد. نازنین زاغری از اسفندماه گذشته به دنبال شیوع کووید-۱۹ به مرخصی آمد و در خانه والدین خود با پابند الکترونیک در حبس خانگی به‌سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما روز گذشته گزارش‌هایی مبنی بر احضار دوباره او به دادگاه منتشر شد. به نظر می‌رسد در این دادگاه که روز دوشنبه به ریاست قاضی صلواتی-قاضی مشهور به صدور حکم‌های سنگین- برگزار می‌شود، اتهام‌های جدیدی علیه این شهروند ایرانی بریتانیایی مطرح می‌شود.

وزارت امور خارجه بریتانیا تاکید کرد که روند برخورد با نازنین «ناموجه و غیرقابل پذیرش» است.

بسیاری از ناظران بین‌المللی پرونده نازنین زاغری را به پرونده بدهی بریتانیا بابت تحویل ندادن تانک‌های چیفتن مرتبط می‌دانند. این قرارداد در دوران محمدرضا شاه پهلوی منعقد شده بود اما با وقوع انقلاب اسلامی بریتانیا از تحویل تانک‌‌ها به ایران خودداری کرد. مقامات جمهوری اسلامی اکنون پول این قرارداد مربوط به زمان شاه را از دولت بریتانیا مطالبه می‌کنند.

با این حال مقامات در تهران و لندن ارتباط بین این دو پرونده را رد کرده‌اند.

یک روز قبل از انتشار خبرهایی مبنی بر احضای دوباره نازنین به دادگاه، گاردین نیز از به تعویق افتادن زمان دادگاهی در بریتانیا خبر داد که قرار بود به شکایت جمهوری اسلامی بابت دریافت بدهی رسیدگی کند.

بیشتر از