نازنین زاغری بار دیگر به دادگاه قاضی صلواتی احضار شد

گاردین از تعویق دادگاه رسیدگی به بدهی بریتانیا به ایران خبر می‌دهد

ریچارد رتکلیف می‌گوید به نازنین گفته شده برای بازگشت به زندان آماده باشد-Free Nazanin campaign / AFP

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی که آخرین ماه‌های دوره محکومیت پنج ساله خود را می‌گذراند، دوشنبه هفته آینده به دادگاه احضار شده تا اتهامات جدیدی علیه او مطرح شود.

این دادگاه همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و در همان زمانی برگزار می‌شود که قرار بود دادگاهی در بریتانیا به شکایت جمهوری اسلامی برای دریافت طلب قرارداد منعقد شده در زمان شاه رسیدگی کند. پاتریک وینتور، خبرنگار نشریه بریتانیایی گاردین اعلام کرده که تاریخ این دادگاه تا اواخر فروردین‌ماه آینده به تعویق افتاده است. او در عین حال به نقل از منابع بریتانیایی می‌نویسد، تیم وکلای جمهوری اسلامی به دنبال تعویق دادگاه بودند و در ادامه تاکید می‌کند که این خبر هنوز تایید نشده است.

هرچند لندن و تهران به طور رسمی ارتباط بین پرونده نازنین زاغری و تانک‌های چیفتن (که در دوران پهلوی از بریتانیا خریداری شده بود) را تکذیب کرده‌اند، شواهد حاکی از آن است که این دو موضوع بی‌ارتباط بایکدیگر نیستند. علاوه بر نازنین که در نامه‌ای نوشته بود «کشورم من را در ازای مبلغی به حراج گذاشت» و همسر او ریچارد رتکلیف که می‌گوید نازنین گروگان گرفته شده، مقامات تهران به طور روشن به این موضوع اشاره کرده‌اند.

از جمله آنها محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که بارها آشکارا از مبادله زندانیان و بدهی چندصدمیلیون‌دلاری بریتانیا بابت عدم تحویل تانک‌های چیفتن سخن گفته است. چندی پیش بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا تایید کرده بود که دولت بریتانیا بابت این پرونده به ایران بدهکار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر گزارش گاردین حاکی از آن است که مقامات در محافل خصوصی به ارتباط دو موضوع به یکدیگر اشاره می‌کنند.

به گزارش گاردین، نازنین زاغری هفته آینده در دادگاهی که به ریاست قاضی صلواتی برگزاری می‌شود، حاضر خواهد شد. قاضی که به صدور احکام سنگین مشهور است و به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار دارد. اسکای نیوز به نقل از همسر نازنین گزارش داده که به او گفته شده چمدانش را برای بازگشت به زندان جمع کند.

موضوع طرح اتهام‌های جدید علیه نازنین ماه گذشته مطرح شده بود. این در حالی است که انتظار می‌شود این کارمند سابق بنیاد تامپسون رویترز که به «تلاش برای براندازی نرم» متهم شده (اتهامی که نازنین آن را رد کرده است)، فروردین ماه آینده آزاد شود. او از اسفندماه گذشته به دنبال شیوع کووید-۱۹ از زندان به مرخصی آمده بود و با پابند الکترونیک در خانه والدین خود در حبس خانگی به‌سر می‌برد.

نازنین زاغری پیش‌تر از آزار و اذیت ماموران امنیتی در جریان حبس خانگی شکایت کرده بود.

در مورد اتهامات جدیدی که قرار است در دادگاه هفته آینده علیه نازنین مطرح شود، اطلاعاتی منتشر نشده است.

بیشتر از