این طراح مد مشهور طرفدار شست‌وشوی لباس نیست

«قاعده اصلی برای یک لباس عالی این است که آن را نشویید»

MIGUEL MEDINA / AFP

استلا مک‌کارتنی می‌گوید که طرفدار شست‌وشوی لباس برای حفظ بهتر آن‌ها نیست. 

این طراح مد بریتانیایی در پاسخ به این که آیا خشک‌شویی البسه لازم است یا نه، به نشریه گاردین گفت در سه سالی که در «سَویل روُ»، محله‌ای در غرب لندن که مرکز خیاط‌خانه‌های سطح بالاست، خیاطی می‌آموخته، یاد گرفته است که چطور باید از لباس‌های مرغوب مراقبت کرد.

او گفت:«اصل برتر برای لباسی با کیفیت بالا این است که نباید تمیز شود. به آن دست نمی‌زنید و صبر می‌کنید لکه کثیف روی آن خشک شود، بعد به آن برس می‌کشید».

این طراح ۴۷ ساله افزود که «قاعده کلی» برای نظافت پوشاک این است که «تا وقتی واقعا مجبور به نظافت لباس نشده‌اید، تمیزش نکنید».

او گفت این اصل را حتی در مورد خصوصی‌ترین تن‌پوش‌هایش هم رعایت می‌کند. 

مک کارتنی افزود: «من هر روز سینه بندم را عوض نمی‌کنم و لباس‌ها را فقط به‌خاطر این که پوشیده شده‌اند، به ماشین رختشویی نمی‌اندازم. شخصا سخت نظافت را رعایت می‌کنم، اما چندان طرف‌دار شست‌وشو یا هرنوع نظافت البسه نیستم».

دوام، یکی از خصوصیات لباس‌های تولیدی او بوده است که در آن‌ها از چرم، پوست و پی وی سی استفاده نمی‌شود. مک کارتنی می‌گوید «این مواد برای کسانی که با آن کار می‌کنند سرطان‌زاست و ذرات آن داخل آب رودخانه می‌شود، چون کارخانه‌ها کنار رودخانه ساخته می‌شوند».

او افزود هرچند موضع اخلاقی و زیست‌محیطی او زنجیره تولید طرح‌هایش را دشوار می‌کند و ۱۰ سال طول کشیده تا کفش بی‌رنگی را تولید کند که در آن پی وی سی به‌کار نرفته باشد، اما او این موضع را حفظ خواهد کرد.

مک کارتنی گفت: «اگر همه درست‌کار بودند، می‌توانستیم در مصاف برابر باشیم، بنابراین قدری غیرمنصفانه است. اما این تصمیم من است و من عمیقا به این روش کار اعتقاد دارم».   

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی