کاهش چشم‌گیر غربالگری سرطان پستان در بریتانیا

سرطان پستان، شایع‌ترین نوع سرطان در انگلستان است

سالانه حدود ۱۱۵۰۰ زن در بریتانیا، جان خود را در اثر ابتلا به این سرطان از دست می‌دهند- PASCAL LACHENAUD / AFP

یک مطالعه جدید نشان داده است که تنها نیمی از زنان ساکن بریتانیا، به طور منظم، پستان خود را برای کشف نشانه‌های سرطان پستان معاینه می‌کنند.

این گزارش که از سوی سازمان «برست کنسر ناو» منتشر شده است، می‌گوید ده درصد زنان بریتانیایی هیچ‌گاه پستان خود را برای کشف نشانه‌های زودهنگام سرطان چک نکرده‌اند.

فعالان مبارزه با سرطان پستان اظهار می‌کنند که بیشترین موارد مبتلا به این سرطان، در نتیجه شناسایی تغییرات در پستان کشف می‌شوند. این فعالان، زنان را تشویق می‌کنند که معاینه پستان را به یک «عادت همیشگی در زندگی خود» تبدیل کنند.

این موسسه خیریه از زنان می‌خواهد حداقل هر شش هفته، پستان خود را از نظر سرطان بررسی کنند. سالانه حدود ۱۱۵۰۰ زن در بریتانیا، جان خود را در اثر ابتلا به این سرطان از دست می‌دهند.

برخی از زنان به محققان گفته‌اند که در صورت مشاهده تغییرات عجیب در پستان، برای دریافت توصیه‌های پزشکی به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

یکی می‌گوید: «احساس خجالت می‌کنم.» دیگری اضافه می‌کند: «نمی‌خواهم برای پزشک عمومی‌ام که سرش به دلیل شیوع کرونا به اندازه کافی شلوغ است، مزاحمت ایجاد کنم.» یکی دیگر می‌گوید: «من خیلی مشغله دارم.»

تصور می‌شود که تقریباً ۳۵ هزار نفر در حال حاضر در بریتانیا سرطان پستان ثانویه دارند. سرطان پستان، شایع‌ترین نوع سرطان در انگلستان است، اما با تشخیص زودهنگام، می‌توان از مرگ‌ومیر ناشی از آن جلوگیری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تقریباً نیمی از زنانی که پستان خود را معاینه نمی‌کنند، می‌گویند که به سادگی «فراموش می‌کنند». یک پنجم از زنان نیز «اطمینان ندارند» که چه تغییراتی را باید رصد کنند.

محققان دریافتند که یک پنجم زنان، هر شش‌ماه یا کمتر، تغییرات پستان را چک می‌کنند‌، در حالی که یک‌دهم زنان، هر یک‌سال یک بار یا کمتر، این کار را انجام می‌دهند.

مانویت بصره، رئیس سلامت و بهداشت عمومی در این خیریه، می‌گوید که او از اینکه یک دهم زنان هرگز پستان خود را چک نمی‌کنند، بسیار شوکه‌شده است.

او می‌افزاید: «بررسی پستان سریع و آسان است و می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان پستان کمک کند. این کار احتمال موفقیت درمان را به حداکثر می‌رساند. هیچ روش خاصی برای بررسی پستان وجود ندارد. فقط پستان‌ها و وضعیت طبیعی آن را بشناسید تا بتوانید تغییرات جدید یا غیرمعمول را متوجه شوید. به یاد داشته باشید که تمام قسمت‌های پستان، زیر بغل و تا استخوان گردن خود را بررسی کنید.»

«می‌توانید این کار را به بخشی از برنامه معمول زندگی خود اضافه کنید. مثلاً می‌توانید این کار را هنگام دوش گرفتن یا استفاده از مرطوب‌کننده انجام دهید. دوستان و خانواده خود را نیز به این کار تشویق کنید. لطفاً از صحبت در مورد این کار ساده که می‌تواند زندگی شما را نجات دهد، خجالت نکشید.»

«بسیاری از زنان ممکن است بدانند ظهور یک توده در پستان می‌تواند یکی از نشانه‌های احتمالی سرطان پستان باشد، اما بسیار مهم است که بدانید نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. ترشح‌های نوک پستان، فرورفتگی یا ضخیم شدن پوست پستان، قرمز یا ملتهب شدن پستان یا تورم در قسمت فوقانی قفسه سینه یا زیر بغل از جمله این نشانه‌هاست.»

بصره گفت در حالی که بیشتر تغییرات پستان با سرطان ارتباط ندارند، بسیار مهم است که هرگونه تغییر جدید یا غیر معمول از سوی پزشک عمومی «فوراً» بررسی شود.

بصره می‌افزاید: «من می‌توانم اطمینان دهم كه کرونا این مسئله را تغییر نمی‌دهد. اقدامات ایمنی لازم برای کاهش خطر شیوع کرونا در مراکز پزشکی [بریتانیا] انجام می‌شود. و پزشک عمومی‌تان از شما می‌خواهد که بررسی پستان را به تاخیر نیندازید.»

بارونس دلیث مورگان، مدیر اجرایی این موسسه خیریه، اظهار می‌کند که بررسی منظم پستان توسط پزشک می‌تواند «در نهایت» زندگی کسی را نجات دهد.

وی می‌افزاید: «گرچه بیشتر تغییرات پستان، نشان از سرطان پستان نیست، اما اگر این‌گونه باشد، خانمی که یک علامت بالقوه را مشاهده می‌کند و این را توسط پزشک عمومی بررسی می‌کند، اولین قدم را برای تشخیص این بیماری برمی‌دارد. تشخیص به موقع، احتمال موفقیت درمان را افزایش می‌دهد و می‌تواند مانع مرگ زنان در اثر این بیماری شود. بنابراین، اهمیت بررسی منظم پستان را نمی‌توان دست کم گرفت.»

«شیوع کرونا ما را با وضعیت بی‌سابقه‌ای روبرو کرده است. اما یک چیز ثابت مانده است. اینکه همه خانم‌ها باید هرگونه علائم بالقوه سرطان پستان را از سوی پزشک عمومی خود بررسی کنند. سازمان بهداشت ملی بریتانیا که برای ارائه خدمات دایر است، از مردم می‌خواهد که مطمئن باشند که مراجعه آنها به پزشک، در صورت هرگونه نگرانی در مورد سلامتی‌شان، باری بر دوش این سازمان نخواهند بود. هرکسی همچنین می تواند با پرستار متخصص ما با شماره تلفن رایگان ۸۰۸۸۰۰۶۰۰۰ تماس بگیرد.»

ایندیپندنت اخیراً گزارش کرده بود که در نتیجه شیوع کرونا، تقریباً یک میلیون زن ساکن بریتانیا نتوانسته‌اند در قرارهای غربالگری سرطان پستان شرکت کنند.

خیریه «برست کنسر ناو» پیش‌بینی می‌کند حدودً ۸۶۰۰ زن در بریتانیا، اینک با سرطان پستان درمان‌نشده، دست به گریبان هستند، چرا که به واسطه کمبود امکانات سازمان بهداشت ملی بریتانیا، وقت ملاقات‌شان با پزشک به تعویق افتاده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی