چرا نورمحمدوف بازوی حریفش را خرد نکرد؟

مبارز داغستانی هنرهای رزمی مختلط پس از پیروزی اعلام بازنشستگی کرد

محمد نورمحدوف شنبه شب بازنشستگی خود را اعلام کرد- Harry How / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

به گفته دنیل کورمیر، شریک حبیب نورمحمدوف در تمرین‌های رزمی، او از عمد جاستین گیجی را بیهوش کرد تا والدین جاستین شاهد رنج و دردش بابت بازوی شکسته‌اش نباشند. 

حبیب نورمحمدوف با رکورد بی‌نظیر ۲۹ پیروزی  و بدون شکست در یواف‌سی، بعد از پیروزی شنبه شب مقابل گیجی، بازنشستگی خود را اعلام کرد گرچه تا رسیدن به حد نصاب ۳۰ پیروزی پشت سر هم در ورزش‌های رزمی، تنها یک مسابقه فاصله داشت اما به مادرش قول داده بود که بعد از مرگ پدر و مربی‌اش، عبدالمناف، پیش‌تر در سال جاری میلادی، دیگر به میدان مبارزه برنگردد. 

در مسابقه اصلی یواف‌سی ۲۵۴، حبیب به کمتر از دو راند نیاز داشت تا گیجی را بیهوش کند و این مبارز آمریکایی در دقیقه ۱:۲۴ راند دوم مسابقه با قفل مثلثی بی‌نظیر حبیب به زمین افتاد و بیهوش شد. این پیروزی باعث فوران احساسات حبیب شد و بعد از آن هم بازنشستگی خود را از یواف‌سی اعلام کرد. 

این مبارز داغستانی عهد کرده است دیگر بدون پدرش مبارزه نکند که به سبب مشکلات سلامتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در ماه ژوئیه درگذشت. این امر به نظر می‌رسد همچنین بر نتیجه مبارزه شنبه شب هم تاثیری جدی گذاشته است. 

دنیل کورمیر قهرمان سابق ردیف سنگین‌وزن یواف‌سی و از هم‌تیمی‌های قدیمی حبیب، هنگام صحبت درباره بیست‌ونهمین پیروزی او فاش کرد چطور در روزهای قبل از مسابقه با این قهرمان ردیف سبک‌وزن، نحوه پیروزی و به خاتمه بردن مبارزه را مرور کرده بودند. 

آقای کورمیر در پادکست «دی‌سی و هلوانی» گفت: «حبیب به من گفت وقتی مصاحبه‌های جاستین را طی هفته ‌دید فهمید که او گفته است امکان ندارد به نشانه تسلیم دست خود را روی تشک بکوبد. به همین سبب حبیب می‌خواست از فن محبوب پدرش برای تسلیم حریف استفاده کند که اول به روی حریف خیمه زده، بعد بازوی او را در قفل مثلثی گیر انداخته و او را مجبور به تسلیم شدن می‌کند. وقتی هم که در مبارزه زمانش رسید، او دست جاستین را گیر انداخت ولی کل هفته شنیده بود که جاستین تسلیم نخواهد شد و او هم نمی‌خواست جلوی چشم والدینش او را مجروح کند. به همین دلیل بی‌خیال قفل بازو شد و با قفل مثلثی او را بیهوش کرد.» 

به گفته کورمیر، حبیب ترس آن را داشت که جاستین ترجیح ‌دهد خطر شکستن بازویش را به جان بخرد به جای آن که تسلیم او شود و از آن جا که والدین او، کارولینا و جان ری در میان تماشاچیان شب مسابقات «جزیره مبارزه» بودند، حبیب نخواست آن‌ها را مجبور به تماشای چنین جراحت دلخراشی کند.  

در واقع، گیجی چند لحظه پیش از آن که بیهوش شود تسلیم قفل مثلثی حبیب شد و با دست خود به نشان تسلیم ضربه زد ولی داور جیسون هرزوگ آن را ندید و در طرف دیگر نیز حبیب ظاهرا در مبارزه آن شب جلوی خود را برای آسیب زدن به حریف گرفته بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کورمیر افزود: «به شما قول می‌دهم، در واقع خودش این را به من گفت. او گفت: نمی‌خواستم او را جلوی والدینش مصدوم کنم به همین دلیل با خودم گفتم با قفل مثلثی بیهوشش خواهم کرد، اگر بیهوش شود کمی بعد به هوش آمده و حالش خوب و بدون جراحت خواهد بود؛ این دقیقا چیزی است که خودش به من گفت، باور کردنی نیست، نه؟ او نمی‌خواست بازویش را بشکند چرا که اگر جاستین حاضر به تسلیم شدن نبود او هم چاره‌ای جز فشار بیشتر و شکستن دستش نداشت ولی نمی‌خواست چنین کاری را جلوی چشم مادر و پدرش انجام دهد.»

این پیروزی حبیب حتی بیشتر قابل ستایش به نظر می‌رسد وقتی بدانید او در واقع پایش را ۱۷ روز مانده به یواف‌سی ۲۵۴ در تمرین‌های پیش از مبارزه شکسته بود و عکس پرتو ایکس پای چپ او ترکی در انگشت چهارم پای او (یکی از بندهای انگشتش) نشان می‌دهد. 

دانا وایت، رئیس یواف‌سی گفت: «با توجه به تمام مشقاتی که این مرد تجربه کرده همه ما شانس آوردیم که امشب شاهد مبارزه او بودیم و من شایعاتی از چیزهای دیگری هم شنیده‌ام که پیش از این نمی‌دانستم و شما هم به زودی درباره آن‌ها خواهید شنید. ظاهرا او در بیمارستان بستری شده چون دو هفته قبل پایش شکسته است.» 

او ادامه داد: «او دو انگشت پا و استخوان دیگر شکسته‌ای در پای خود -یا چیزی شبیه به این- دارد، این چیزی است که تیم او به من گفته است. او یکی از سرسخت‌ترین انسان‌های روی زمین است و مبارز شماره اول هر وزن و ردیفی در دنیا است.»

© The Independent

بیشتر از ورزش