تولید «بادام‌زمینی» در ننگرهار روبه افزایش است

بادام‌زمینی می‌تواند جایگزینی برای کشت خشخاش باشد

مسئولان کشاورزی ننگرهار امیدوارند که کشت بادام زمینی بتواند اقتصاد پایدار برای کشاورزان ایجاد کند - Noorullah Shirzada / AFP

ریاست زراعت، مال‌داری و آبیاری ننگرهار گفته است که تولید ممپلی یا بادم زمینی، در این استان رشد چشمگیری داشته و تولید آن امسال، ۱۰درصد افزایش یافته است.

او همچنین در رابطه با افزایش محصول بادام‌زمینی و علاقه‌مندی کشاورزان این استان گفت: «کشت ممپلی یا بادام‌زمینی، در استان ننگرهار نسبت به گذشته افزایش‌یافته است و علاقه‌مندی کشاورزان ما نیز به کشت ممپلی بیش‌تر شده است.»

وی در ادامه افزود: «سال گذشته در استان ننگر هار، بر روی ۲۰۰ هکتار زمین، ممپلی کشت شده بود که ۴۲۰ متریک تن حاصل داد. اما امسال، کشت ممپلی در ننگرهار به ۳۵۰ هکتار زمین رسیده است که انتظار می‌رود نسبت به سال گذشته محصولات این محصول ۱۰درصد افزایش یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولین استان ننگرهار می‌گویند:«خاک، آب‌وهوای ننگرهار برای کشت، نگهداری و پرورش ممپلی یا بادام‌زمینی مناسب است. همچنین، این محصول در کنار بازارهای داخلی، در بازارهای جهانی نیز به بهای مناسب نیز به فروش می‌رسد و به همین خاطر در این استان کشت گیاه یاد شده بیشتر افزایش‌یافته است.»

آنها تأکید دارند که باتوجه‌به ارزش بالای ممپلی این استان، این اداره قصد دارد که در ننگرهار، کشت بادام‌زمینی را بیشتر ترویج کند تا از یک‌سو، جلو کاشت کوکنار ( گیاه خشخاش که از آن تریاک می‌گیرند) را بگیرد و از سوی دیگر رشد اقتصادی پایدار برای کشاورزان ایجاد کنند. به همین خاطر، ریاست زراعت ننگرهار به ۹۰ کشاورز ممپلی این استان در سه روستا، در مورد کاشت، نگهداشت، برداشت، ارزش غذایی، آبیاری، مراحل پخت، جمع‌آوری حاصل، ذخیره‌سازی معیاری و پروسه ممپلی، گل آفتاب‌‌گردان، نباتات صنعتی و تیلی آموزش لازم را داده است.

بادام‌زمینی، از خانواده‌های مغز باب و نبات خوش‌مزه است. این دانه روغنی در جهان علاقه‌مندان بسیاری دارد.

در باره فواید بادام‌زمینی و مصرف آن گفته‌های زیادی وجود دارد. مردم افغانستان، در فصل زمستان بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

نورالله ولی خان، کشاورز است می‌گوید که خواست ما از حکومت افغانستان به‌ویژه وزارت زراعت و آبیاری و مالدری این است که باید برای کشاورزان توجه جدی داشته باشند به‌ویژه کسانی که در سال‌های اخیر در کشت و تولید محصولات نادر کار کردند و توانسته‌اند موفق نیز شوند. تنها ننگرهار و قندهار نیست که کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی مشغول هستند. در بیشتر از استان‌های کشور کشاورزان در بخش‌های مختلف مصروف کشاورزی هستند که باید آنان همه از سوی حکومت و نهادهای دولتی محلی نیز حمایت شوند تا بتوانند بیشتر رشد کنند.

بیشتر از