کرونای درازمدت در زنان بالای پنجاه سال شایع‌تر است

از هر بیست بیمار مبتلا به کرونا یکی ممکن است هشت هفته یا بیشتر دچار عوارض بیماری باشد

محققان چهار عامل را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به کووید طولانی‌مدت منجر شود- Oli SCARFF / AFP

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که زنان بین ۵۰ تا ۶۰ سال بیشتر از هر گروه دیگری در معرض خطر ابتلا به کووید طولانی‌مدت ناشی از ویروس کرونا هستند.

مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی، کسانی دچار کووید طولانی‌مدت می‌شوند که علائم ویروس کرونا را بیش از دو هفته تجربه ‌کنند.

علائم عبارتند از تنگی نفس، احساس خستگی غیرمعمول، عدم تمرکز، درد عضلات، درد مفاصل، «مه مغزی»، کاهش حافظه، مشکلات تنفسی و قلبی عروقی و افسردگی.

مطالعه انجام شده در کینگ کالج لندن که داده‌های نرم‌افزار «کووید سیمپتم استادی» (Covid Symptom Study) را مورد بررسی قرار داده است، نشان داد که از هر ۲۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا، یک نفر ممکن است به مدت هشت هفته یا بیشتر با علائم کرونا دست به گریبان باشد. این معادل صدها هزار بیمار در بریتانیا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مطالعه نشان داده است که زنان بالای ۵۰ سال در مقایسه با مردان، ۵۰ درصد بیشتر دچار کووید طولانی‌مدت می‌شوند.  

زنان بین ۵۰ تا ۶۰ سال هشت برابر بیشتر از زنان ۱۸ تا ۳۰ سال احتمال دارد که علائم ویروس کرونا را برای طولانی‌مدت تجربه کنند.

محققان چهار عامل را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به کووید طولانی‌مدت منجر شود. این عوامل عبارتند از سن در هر دو جنس، سن زیر ۶۰ سال و بالای ۵۰ در زنان، وزن و شدت علائم اولیه.

این مطالعه نشان می‌دهد کسانی که دچار عواقب طولانی‌مدت ویروس کرونا می‌شوند، شاخص توده بدنی‌شان (BMI) اندکی بالاتر از افرادی است که بهبود سریع‌تر دارند. همچنین مبتلایان به آسم با احتمال بیشتری به کووید طولانی‌مدت مبتلا می‌شوند، اما محققان هیچ ارتباط واضحی بین علائم طولانی‌مدت کرونا و سایر بیماری‌ها کشف نکرده‌اند.

محققان به سرپرستی دکتر کلر استیوز و پروفسور تیم اسپکتور اطلاعات ۴۱۸۲ نفر را که از نرم‌افزار مذکور استفاده کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

دکتر استیوس که مدرس علوم پزشکی است، می‌گوید: «مهم است که ما از دانشی که از موج اول شیوع کرونا آموخته‌ایم برای کاهش علائم طولانی‌مدت کرونا در موج دوم استفاده کنیم. این مطالعه راه را باز می‌کند تا با مداخلات زودهنگام عوارض طولانی‌مدت را تخفیف دهیم.

به لطف کسانی که اطلاعات خود را در این برنامه وارد کرده‌اند، این مطالعه می‌تواند زمینه‌ساز راهکارهای پیشگیرانه و درمان کووید طولانی‌مدت باشد. ما از همه می‌خواهیم که با دانلود این برنامک هر روز فقط یک دقیقه وقت بگذارند تا بتوانیم به سلامت همدیگر کمک کنیم.»

این مطالعه تخمین می‌زند که از هر هفت نفر مبتلا به ویروس کرونا، یک نفر حداقل چهار هفته، از هر ۲۰ نفر یک نفر به مدت هشت هفته، و از هر ۴۵ نفر یک نفر به مدت ۱۲ هفته یا بیشتر با علائم کرونا دست به گریبان خواهد بود.

پروفسور اسپکتور می‌گوید: «کووید-۱۹ برای بسیاری یک بیماری خفیف است، اما از هر ۵۰ نفر، در یک نفر علائم می‌تواند بیش از ۱۲ هفته باقی بماند. بنابراین اگر نتوانیم به زودی شیوع کرونا را متوقف کنیم، مهم است که علاوه بر نگرانی در مورد مرگ و میر، همچنین درباره وضعیت کسانی حساس باشیم که تحت تأثیر کووید طولانی‌مدت قرار می‌گیرند.

ضمن انتظار برای واکسن، بسیار مهم است که همه به هم کمک کنیم تا ویروس کرونا را از طریق تغییر سبک زندگی و اگر علائم داریم یا آزمایش‌مان مثبت شده است، با در خانه ماندن، متوقف کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان