سناتور دموکرات: بایدن به دنبال توافقی فراتر از برجام است

«دولت بایدن باید با چالش‌های کنونی ایران، و نه با مفاد توافق سال ۲۰۱۵ مقابله کند»

سخنرانی باب منندز ۲۰۱۵ - Andrew Burton / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

سناتور باب منندز، نماینده دموکرات کميته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، در اظهارات اخیرش تاکید کرده که واقعیت‌های ایران امروز، لزوم رسیدن به به توافقی شبیه برجام با آمریکا را آشکار می‌کند، اما تاکید بر توافقی است که توانایی‌های نظامی و هسته‌ای ایران را بیشتر محدود کند.

به گزارش هیل، منندز روز چهارشنبه (به وقت محلی) اظهارداشت: «من مطمئنم که بایدن، در صورت رئیس‌جمهورشدن، می‌خواهد با مجموع مسائل مربوط به ایران برخورد کند و برای این کار یک مکمل برجام را پیشنهاد می‌کند.»

منندز که در صورت رسیدن دموکرات‌ها به اکثریت سنا، می‌تواند رئیس سنا شود، گفت: «دولت بایدن باید با چالش‌های کنونی ایران، و نه با پارامترهای توافق سال ۲۰۱۵ مقابله کند.»

به نوشته پولیتیکو، منندز در صحبت‌های روز چهارشنبه خود به این موضوع اشاره نکرده که آیا بایدن به عنوان رئیس‌جمهور از پیوستن مجدد به توافق هسته‌‍‌‌‌‍ای ایران حمایت خواهد کرد یا خیر.

این سناتور دموکرات استدلال کرده که برخی از نارضایتی‌های اساسی او درباره توافق اصلی، و مسائلی همچون بند مربوط به معامله تسلیحات، «امروز از زمان امضای توافق مهمتر شده‌است.»

منندز در ادامه صحبت‌هایش یادآورد شده که فرانسوی‌ها حتی وقتی که آمریکا داخل توافق بود، به دنبال چیزهای خیلی بیشتری برای افرودن به برجام بودند.

اشاره او پیشنهاد توافق «مکمل برجام» است که فرانسه در مذاکرات به آمریکا داد. مکمل برجام موضوعاتی همچون مساله موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را مدنظر داشت.

منندز در ادامه گفت: «من می‌دانم که حتی نزدیک‌ترین متحدان امروز ما می‌دانند که نیاز است روی برجام چیزهای دیگری ساخته شود، بدون اینکه فکر کنند برجام آغاز و پایان کارهایی است که لازم است درباره ایران انجام شود.»

رابرت منندز بر خلاف اکثریت دموکرات‌های آمریکا با توافق هسته‌ای برجام در زمان امضای آن موافق نبود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، هنگامی که سال گذشته جزییاتی جدیدی از تماس تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۳۹۲ را توضیح می‌داد، به برنامه‌ای که برای ادامه مذاکرات وجود داشته اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی با اشاره به طرح سه موضوع برای مذاکره گفت: «من در آن مکالمه تلفنی گفتم که راجع به سه موضوع آمادگی مذاکره نداریم اما برای موضوع اول که هسته‌ای است، اگر به خوبی تمام شد و شما درست اجرا کردید موضوع دوم و سوم در دستور کار مذاکره ما قرار خواهد گرفت. این حرکت باعث شد ما در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت ژنو برسیم.»

در سال ۱۳۹۲ هنگامی که روحانی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، تلفنی با رئیس جمهور آمریکا صحبت کرد. این نخستین تماس روسای جمهوری ایران و آمریکا پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بود.

جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری آمریکا و معاون او، کامالا هریس، بارها گفته‌اند، و در وبسایت کارزار ریاست جمهوری خود هم تاکید کرده‌اند که در صورت رئیس‌جمهور شدن بایدن، دوباره به توافق باراک اوباما با تهران برمی‌گردند. آنها به صراحت اظهار داشته‌اند که توافق ایران و اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌های هسته‌ای ایران برای امنیت منطقه و متحدان آمریکا اهمیت زیادی دارد.

بیشتر از