«حکومت موقت» در افغانستان همه رشته‌ها را پنبه خواهد کرد

مهندس احمد شاه گزینه مورد توافق آمریکا و طالبان است؟

زلمی خلیل‌زاد(چپ) نماینده آمریکا در مذاکرات صلح با طالبان- Giuseppe CACACE / AFP

دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی که در آغاز هفته جاری به ایران سفر کرده بود ، در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه ۲ تلویزیون ایران گفت که ایجاد حکومت موقت هیچ کمکی به روند صلح نخواهد کرد .آقای عبدالله در این مصاحبه گفت: «هرچند هنوز هیچ طرحی در مورد شکل گیری حکومت موقت روی میز قرار نگرفته است. اما ایجاد حکومت موقت هیچ کمکی به روند صلح نمی‌کند. او همچنان گفت که نتیجه‌ای که از طرح حکومت موقت انتظار می‌رود روشن نیست و نمی‌تواند راه حلی برای رسیدن به صلح پایدار باشد.» رئیس شورای مصالحه گفت طرف‌های مذاکره باید روی یک بسته جامع به توافق برسند برای این که هدف اصلی رسیدن به صلح است .

به نظر می‌رسد منظور مجری  صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از طرح این سوال از آقای عبدالله، زمزمه‌های جدید در مورد ایجاد حکومت موقت برای دوسال باشد که این روزها به شدت در شبکه‌های اجتماعی افغان‌ها مطرح می‌شود .

به تازگی یک تعداد از رسانه‌های چاپی و به دنبال آن کاربران شبکه‌های اجتماعی، بحث ایجاد حکومت موقت با یک چهره جدید را مطرح می‌کنند. روزنامه راه مدنیت مقاله بلندی را به چهره جدیدی که قرار است رهبری حکومت موقت را به دست بگیرد، اختصاص داده است. در این مقاله آمده که شخصی به نام مهندس احمد شاه گزینه مورد توافق امریکا و طالبان برای به دست گرفتن سکان رهبری حکومت موقت است. مهندس احمد شاه که او را احمدشاه درانی (هم نام احمد شاه درانی سرسلسله امپراتوری درانی درقرن ۱۸) نیز می‌گویند، در امریکا زندگی کرده و در یک دوره، در زمان سلطه طالبان بر افغانستان، برای آنان در امریکا لابی می‌کرده است. او در حال حاضر در دوبی زندگی می‌کند و گفته می‌شود بازرگان است. بر اساس همین مقاله یک تعداد از سیاست مداران و حتی اعضای حکومت با او در دوبی و دوحه ملاقات کرده‌اند. از جمله حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، عطا محمد نور از سیاستمداران متحد اشرف غنی و یونس قانونی دیگر سیاستمدار مطرح فعلی افغانستان. همچنین گفته می‌شود برخی  نماینده‌های مجلس نیز با وی در دوبی دیدار کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته وزارت خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌هایی گفته است که حنیف اتمر سرپرست این وزارت با احمد شاه درانی دیدار نداشته و این خبر دروغ است. با این حال شبکه‌های اجتماعی حالا پر از خبر دیدارهای سیاستمداران افغان با آقای درانی شده است. حتی به نوشته مقاله راه مدنیت، استاد عطا محمد نور که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از اشرف غنی حمایت کرده بود، از سه ماه به این سو در دوبی به سر می‌برد و خود را معاون اول در حکومت موقت می‌خواند.

دولت افغانستان تا حال در این رابطه کوچکترین واکنشی نشان نداده است. تنها واکنش همان اعلامیه وزارت خارجه بود که از عدم دیدار سرپرست این وزارت با آقای درانی صحبت می‌کرد.

باور کارشناسان سیاسی بر این است که با توجه به بن‌بست مذاکرات صلح و به نتیجه نرسیدن گروه‌های تماس بر سر دستورکار مذاکرات به احتمال زیاد امریکا گزینه حکومت موقت را پیش کشیده تا دولت افغانستان را مجبور به تمکین کند. تا هنوز به دلیل این که تیم مذاکره کننده دولت افغانستان درخواست طالبان مبنی بر اصل قرار دادن توافق صلح امریکا و طالبان و همچنان مبنا قرار دادن فقه حنفی در مذاکرات را نپذیرفته‌اند. مذاکرات به بن بست خورده‌ است. هیچکدام از طرف‌های مذاکره حاضر نشده‌اند از مواضع خود عقب‌نشینی کنند. به همین دلیل احتمال دارد که امریکا با مطرح کردن گزینه حکومت موقت، طرف‌ها را به تساهل بیشتر مجبور سازد. پیش از این نیز بارها بحث ایجاد حکومت موقت در روند مذاکرات هم از سوی طالبان مطرح شده بود و هم برخی سیاستمداران بیرون از حوزه قدرت آن را دامن می‌زدند. اما حکومت افغانستان به شدت با این گزینه مخالفت کرده و حکومت فعلی را برخاسته از رای مردم عنوان کرده‌ است. همچنین حکومت افغانستان اعلام کرده است که خط قرمز دولت جمهوریت است. در حالی که با ایجاد حکومت موقت ، نظام دچار تحول شده و تمامی رشته‌ها پنبه خواهد شد.

بیشتر از