عفو یک قاتل به دلیل مقابله با عامل حمله تروریستی

ملکه بریتانیا در تصمیمی که به ندرت اتفاق می‌افتد، عفو در مجازات را به گالانت اعطا کرد

DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

استیون گالانت که به جرم قتل در زندان به سر می‌برد، زودتر از موعد از زندان آزاد می‌شود زیرا هنگامی که حمله تروریستی پل لندن رخ داد و او در مرخصی روزانه به سر می‌برد با عثمان‌خان مقابله کرد. 

گالانت ۴۲ساله همان موقع مورد تقدیر قرار گرفت زیرا در محل وقوع حمله یعنی تالار فیش‌مانگرز با استفاده از نیزه یک نیزه ماهی که روی دیوار نصب شده بود به مقابله عثمان‌خان ۲۸ساله رفت که مسلح به چاقو بود. 

گالانت در سال ۲۰۰۵ به علت قتل بی‌رحمانه یک آتش‌نشان سابق به نام بری جکسون بیرون میخانه‌ای واقع در شهر هال به ۱۷ سال زندان محکوم شد. 

گالانت در روز وقوع حمله تروریستی در نوامبر پارسال در مرخصی روزانه به سر می‌برد و در گردهمایی بازپروری زندانیان در تالار فیش‌مانگرز شرکت کرده بود. 

در این گردهمایی که در چارچوب برنامه یادگیری با همدیگر دانشگاه کمبریج برگزار شده بود جک مریت ۲۵ ساله و ساسکیا جونز ۲۳ ساله دانش‌آموختگان کمبریج و دست‌اندرکاران برنامه بازپروری زندانیان نیز حضور داشتند که در اثر حمله تروریستی جان باختند. 

گالانت در تالار فیش‌مانگرز در کنار مریت ایستاده بود که هماهنگ‌کننده و مربی گردهمایی بود. 

کارمندی به نام دارین فراست هم با به خطر انداختن جان خود به مقابله با مهاجم رفت و نیزه نیزه‌ماهی را در اختیار گالانت گذاشت که با استفاده از آن و یک صندلی روی پل لندن جلوی عثمان خان را گرفت. 

عثمان‌خان هم که بابت برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در بورس لندن در سال ۲۰۱۲ به زندان افتاده بود برای بازپروری مجوز گرفته بود و به این همایش آمده بود. 

تا نیروهای مسلح  پلیس روی پل لندن عثمان خان را به ضرب گلوله از پا در بیاورند، مریت و جونز کشته شدند و دو زن و یک مرد نیز زخمی شدند. 

سخنگوی وزارت دادگستری بریتانیا اعلام کرد: «به دلیل شجاعت چشم‌گیری که استیون گالانت در تالار فیش‌مانگرز به خرج داد و با آن که خطر زیادی جان خودش را تهدید می‌کرد و جان بسیاری را نجات داد، رییس قوه قضاییه براساس قانون سلطنتی عفو مجازات، مدت حبس وی را حداقل ۱۰ ماه کاهش می‌دهد.»

دیوید مریت پدر جک هم در مصاحبه با دیلی میرور گفت: «استیو کاملاً سزاوار چنین بخششی و کاهش مدت حبس است. عالی است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «او خیلی به جک نزدیک بود و با این کار زندگی‌اش را از این رو به آن رو کرد. واقعاً از این بابت خیلی برای او خوشحال هستم.» 

گالانت اوایل امسال هم گفته بود «بی آن که تردیدی به خود راه بدهد» وارد میدان شد. 

او با صدور بیانیه‌ای گفت: «حس کردم اوضاع خراب است و باید کمکی بکنم. دیدم افرادی زخمی شده‌اند و عثمان‌خان با دو چاقوی بزرگ در دست درون راهرو ایستاده است. قطعاً جان همه در خطر بود.» 

ملکه بریتانیا در تصمیمی که به ندرت اتفاق می‌افتد، عفو در مجازات را به گالانت اعطا کرد. 

این حکم کاهش حبس مخالفت‌هایی برانگیخت اما خانواده آتش‌نشان مقتول هم از آن حمایت کردند. 

جک ۲۱ساله پسر جکسون گفت: «حس‌های مختلفی دارم اما آن چه در پل لندن رخ داد نشان می‌دهد که آدم‌ها می‌توانند تغییر کنند.» 

گالانت یکی از دو مردی است که بابت قتل آتش‌نشان سابق، جکسون ۳۳ در دادگاه محکوم شد. 

طی محاکمه که در دادگاه سلطنتی هال برگزار شد گفتند که حمله از قبل طراحی شده بود و گالانت به اشتباه فکر می‌کرد که جکسون هشت روز قبل به دوست‌دخترش حمله کرده است. 

آخرین قاتلی که مشمول عفو سلطنتی رسمی شد شون اوکالاهان رهبر پیشین ارتش جمهوری‌خواه لندن و مخبر پلیس بود که حدود ۲۵ سال قبل آزاد شد و در سال ۲۰۱۷ درگذشت. 

بالاترین میزان عفو سلطنتی پس از مرگ هم در سال ۲۰۱۳ به آلن تورینگ تعلق گرفت تا این ریاضی‌دان برجسته از اتهام بی‌عفتی سال ۱۹۵۲، دورانی که هم‌جنس‌گرایی در بریتانیا خلاف قانون بود، تبرئه شود.

© The Independent

بیشتر از جهان