سالگرد تظاهرات شیلی به خشونت کشیده شد

یک سال از تظاهرات و درخواست اصلاحات گسترده در سیستم‌های بازنشستگی و درمان شیلی می‌گذرد

اعتراضات به طغيان و غارت شهر تبدیل شد و حتي كليساها در آتش سوختند - skynews

اعتراضات در سانتیاگو، پایتخت شیلی، که به درخواست اصلاحات انجام شده بود، با اقدامات خرابکارانه از سوی تظاهرکنندگان و دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و یک کلیسا در آتش سوخت.

روز یکشنبه به وقت محلی، هزاران نفر از معترضان به مناسبت سالگرد تظاهرات گسترده‌ای که ۳۰ کشته و هزاران زخمی به جا گذاشته‌بود به خیابان‌ها رفتند.

اعتراضی که به عنوان تجمع مسالمت‌آمیز از روز یکشنبه (۲۷ مهر) آغاز شد، با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت پلیس به خشونت کشیده شد. این اعتراضات به طغيان و غارت شهر تبدیل شد و حتي كليساها به آتش كشيده شدند. پلیس درگیری شدیدی را با معترضین آغاز کرد و با استفاده از گاز اشک آور و آب‌پاش جمعیت به متفرق کردن جمعیت پرداخت.

در اوایل روز، بسیاری از معترضان با در دست گرفتن پلاکاردهایی از شیلیایی‌ها خواستند که با شرکت در همه‌پرسی، به لغو قانون اساسی دوران دیکتاتوری کشور رای «آری» بدهند.

این خواسته اصلی اعتراضات سال گذشته بود، که نزدیک به دو ماه طول کشید. مردم در سراسر کشور خواستار اصلاحات در بهداشت، آموزش و سیستم بازنشستگی بودند.

اواخر عصر یکشنبه خشونت‌ها دوباره بروز کرد. ویکتور پرز، وزیر کشور شیلی تجمعات مسالمت‌آمیز را ستود و از معترضان خواست برای حل اختلافات در همه‌پرسی که در چهارم آبان‌ماه برگزار می‌شود شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سال از تظاهرات گسترده‌ای که به درخواست اصلاحات گسترده در سیستم‌های بازنشستگی، بهداشت و درمان در شیلی انجام شد می‌گذرد.

راهپیمایی‌ها از ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد و تا دسامبر ادامه داشت. این اعتراضات موجب شد ارتش برای اولین بار از زمان حکومت ژنرال آگوستو پینوشه در دهه ۱۹۸۰ به خیابان‌ها بیاید.

اعتراضات با هدایت دانشجویان معترض آغاز شد. افزایش کرایه مترو، افزایش شدید هزینه‌های زندگی، نارضایتی عمیق را در مورد نابرابری در جامعه شیلی جرقه اعتراضات را روشن کرد.

بیشتر از جهان