پارلمان جدید نیوزلند بیش از قبل متکثر است

ده درصد نمایندگان پارلمان نیوزلند، آشکارا همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و دگرباش جنسی هستند

انتخابات پارلمانی نیوزلند با پیروزی حزب چپ میانه به پایان رسید -ایرنا

با انتخاب اعضای «ال جی بی تی پلاس»، بومیان مائوری، نژادهای مختلف و تعداد بیشتری زن و رهبران طرفدار محیط‌زیست، پارلمان جدید نیوزیلند بیش‌ازپیش متکثر و فراگیر شده است.

روز شنبه، حزب چپ میانه به رهبری جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر، ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمانی را از آن خود کرد و این حزب را بدون نیاز به ائتلاف با حزب دیگری به اکثریت رساند. 

بیش از نیمی از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان، زن هستند. در سال ۲۰۱۷، خانم آردرن که در جایگاه یک رهبر مترقی کارزار خود را بر حمایت از حقوق زنان و فراگیری اقشار جامعه متمرکز کرده بود، به‌عنوان جوان‌ترین رهبر زن جهان انتخاب شد. 

خانم آردرن به‌خاطر نحوه برخورد دولتش به همه‌گیری ویروس کرونا مورد تحسین قرار گرفت و برای نخستین‌بار از سال ۱۹۹۶ که کشور سیستم انتخاباتی‌اش را بر اساس نسبت محبوبیت نمایندگان و کرسی‌های پارلمانی تغییر داد، حزب کارگر اکثریت قاطع را به دست آورد.

اما رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که خانم آردرن به‌هرحال قصد دارد یک دولت ائتلافی تشکیل دهد. گزارش‌ها حاکی از گفتگو میان حزب کارگر و حزب سبزهاست که در دولت پیشین نیز، با یکدیگر در ائتلاف بودند. حزب سبزها با ۷.۶ درصد آراء، ۱۰ کرسی پارلمان را به دست آورده است که اعضای آن عمدتاً زن، از جوامع «ال جی بی تی پلاس» و رهبران اقوام بومی هستند.

به گزارش رویترز، ده درصد نمایندگان پارلمان، آشکارا همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و دگرباش جنسی هستند. 

در میان آن‌ها شخصیت‌های برجسته‌ای چون گرانت رابینسون، وزیر دارایی و ریکاردو منندز مارچ، مهاجر همجنس‌گرا و نخستین نماینده پارلمان زاده آمریکای جنوبی، ابراهیم عمر نخستین نماینده پارلمان زاده آفریقا و وانوشی والترز به چشم می‌خورد که نخستین نماینده پارلمان نیوزیلند، متولد سریلانکا است.

پل اسپونلی، استاد کالج علوم‌انسانی و اجتماعی در دانشگاه مسی در پالمرستون شمالی به ایندیپندنت گفت پارلمان جدید نیوزیلند نماینده یک تحول مهم نسلی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسپونلی گفت: «تعدادی از نمایندگان قدیمی که مسن‌تر، سفیدپوست و مرد بودند، پارلمان را ترک کرده و جای آن ها را یک گروه جدید – مائوری‌ها، بومیان منطقه پاسیفیک، دیگر اقوام و اعضای جامعه «رنگین کمان» (ال جی بی تی پلاس) گرفته‌اند. نیمی از نمایندگان حزب کارگر زن هستند. حزب کارگر و حزب سبز نماد چهره جدید نیوزیلند در پارلمان به شمار می‌روند.»

دکتر لارا گریوز از دانشگاه اوکلند به رسانه «استاف» گفت: «هرچند هنوز تعداد و هویت کامل نمایندگان منتخب (پارلمان جاری) تعیین نشده اما به تدریج معلوم می‌شود این پارلمان بسیار فراگیرتر از پارلمان‌های پیشین است.»

پروفسور اسپونلی گفت هرچند گروه‌های حاشیه ای راستگرا با نظراتی مشابه با «کیو اَنوُن» آمریکا در انتخابات شرکت کردند اما رای چندانی به دست نیاوردند. 

پروفسور اسپونلی افزود: «بیلی تِه کاهیکا، مهم‌ترین نامزد راستگرا نتوانست در این انتخابات  بیشتر از ۱۰۰۰ رای به دست بیاورد. بنابراین، واضح است که نیوزیلند این‌گونه نظرات مبتنی بر توطئه را به نفع سیاست‌های چپ میانه و نمایندگی فراگیرتر رد کرده است. این نشانگر برخوردی دلسوزانه‌تر با نخست‌وزیری جاسیندا آردرن است.» 

© The Independent