تهران میزبان دور دوم مذاکرات درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی 

در دور اول مذاکرات جمهوری اسلامی ایران موظف به پرداخت غرامت شد

«ایران پذیرفته که غرامت هواپیما را پرداخت کند، اما انجام این امر زمان‌بر، و از نظر فنی و حقوقی دارای ابعاد مختلف است.»-
Akbar TAVAKOLI / IRNA / AFP

تهران میزبان دومین دور از مذاکرات ایران و اوکراین درباره ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی خواهد بود. به نوشته خبرگزاری ایرنا، دور دوم این مذاکرات از روز دوشنبه ۲۸ مهر آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه ۳۰ مهر ادامه خواهد یافت.

محسن بهاورند، رئیس هیئت ایرانی مذاکره کننده، امروز، شنبه ۲۶ مهر، با اشاره به آن که این مذاکرات شامل  برگزاری سه جلسه فنی با طرف اوکراینی خواهد بود، گفت: «یکی از این جلسات در مورد بحث‌های فنی است که سازمان هواپیمایی انجام خواهد داد، یک جلسه در مورد مسایل قضایی است که همکاران قوه قضاییه انجام می‌دهند، و یک جلسه هم در مورد مسایل حقوقی درباره میزان غرامت افراد و هواپیماست.»

او همچنین با ذکر احتمالِ نیاز به تداوم این مذاکرات، افزود: «سعی‌مان این است که هر چه سریع‌تر و در کوتاه‌ترین زمان مذاکرات را به نتیجه برسانیم.»

اولین دور مذاکرات دو کشور در روزهای نهم و دهم مردادماه سال جاری در شهر «کی‌یف» پایتخت اوکراین برگزار شده بود و در آن دور از مذاکرات، مقامات جمهوری اسلامی ایران پرداخت غرامت را پذیرفته بودند، اما در عین‌حال درباره نحوه پرداخت آن غرامت‌ها، ادعاهایی هم مطرح کرده بودند.

چندی پس از برگزاری دور اول مذاکرات، منوچهر مرادی، سفیر ایران در اوکراین، در گفت‌وگویی با یک رسانه اوکراینی درباره پرداخت غرامت گفته بود: «ما هر فرمولی را برای پرداخت غرامت نخواهیم پذیرفت.»

این مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از رسانه‌ها و مسئولان اوکراینی و دیگر کشورها درخواست کرده بود که «انتظارات افکار عمومی در مورد میزان غرامت را کنترل کنند.»

پیش‌تر هم غلامرضا سلیمانی،‌ رئیس‌ کل بیمه مرکزی ایران،‌ درباره پرداخت غرامت گفته بود: «شرکت‌های بیمه اروپایی باید خسارت هواپیما را بپردازند.»

استدلال رئیس ‌کل بیمه مرکزی ایران برای آن نظر، «تحت پوشش نبودن هواپیمای اوکراینی از سوی بیمه ایرانی» ذکر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن بهاروند،‌ معاون حقوقی وزارت امور خارجه ایران و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، نیز پس از مذاکرات دور اول گفته بود که مبنای ایران در پرداخت غرامت «عرف موجود در سیستم بین‌المللی» است.

محسن بهاروند در آن زمان اظهار داشت: «ایران پذیرفته که غرامت هواپیما را پرداخت کند، اما انجام این امر زمان‌بر، و از نظر فنی و حقوقی دارای ابعاد مختلف است.»

پرواز شماره ۷۵۲ با هواپیمای اوکراینی، بامداد ۱۸ دی‌ماه سال گذشته با شلیک پدافند سپاه پاسداران در اطراف فرودگاه «امام خمینی» سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن، از جمله شهروندان خارجی و دو تابعیتی، جان باختند.

پس از پایان دور اول این مذاکرات، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه با انتشار بیانیه‌ای به مذاکرات هیئت ایرانی واکنش نشان دادند و خواستار شفاف‌سازی درباره اطلاعات «جعبه سیاه» این هواپیما شدند. 

آنان در واکنش به سفر هیئت ایرانی به کی‌یف و مذاکره برای پرداخت غرامت به اوکراین، در بیانیه‌ای خواهان انتشار «سریع و شفاف» اطلاعات «جعبه سیاه» این هواپیما شده بودند. 

بیشتر از