سازمان غذا و دارو: محموله داروی قاچاق ایرانی نبود

در مقابل مشاور وزارت بهداشت می‌گوید که داروها از داروخانه خریداری شده است

واکنش افکار عمومی در شبکه های اجتماعی به بیانیه سازمان غذا و دارو همراه با تردید و ناباوری است - عکس از ایرنا

سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که داروهای قاچاق مکشوفه در روز گذشته که توسط نیروهای امنیتی عراق توقیف شد، مبدأ ایرانی نداشته است.

این سازمان مدعی شد که داروهای کشف شده از سوی یکی از کشورهای همسایه ایران به مقصد عراق ارسال شده و ایران تنها نقش مسیر ترانزیت را ایفا کرده است.

در این بیانیه آمده است که به دلیل تحریم‌های آمریکا، تأمین و واردات برخی داروها و تجهیزات پزشکی حیاتی، با مشکلات عدیده مواجه شده است. همچنین در ادامه تأکید شده که سخنان آمریکایی‌ها مبنی ‌بر باز بودن کانال خرید دارو و غذا تنها شعار است و این کار سلامتی مردم ایران را هدف قرار داده است.

روز گذشته اداره اطلاعات عراق اعلام کرده بود که ۱۹ کامیون دارو را در استان دیاله توقیف کرده است. در همین رابطه علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا گفت: «طبق آن چه اعلام شده این داروها از داروخانه خریداری شده است. هنوز مشخص نیست که چه داروهایی قاچاق شده، چون داروهای خاص در ایران طبق پروتکل‌های خاص ارائه می‌شود.»

به نظر می‌رسد سخنان آقای وهاب‌زاده با ادعای سازمان غذا و دارو در تضاد باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعای مطرح شده از سوی سازمان غذا و دارو در حالی مطرح می‌شود که اخیراً، ناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، اعلام کرده بود که برای خرید و واردات دارو هیچ مشکلی وجود ندارد و کانال‌های واردات باز است. او در این باره گفته بود که بانک‌های خارجی که با بانک‌های ایرانی مبادلاتی داشتند، عملاً معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.

در همین رابطه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در توییتر خود نوشت که تحریم‌های آمریکا امکان ایران برای خرید غذا و دارو را محدود کرده و این کار «جنایت علیه بشریت» است.

طی روزهای اخیر مقامات ایرانی سخنان ضدونقیضی را در این باره بیان کرده‌اند. برخی از باز بودن کانال‌های خرید دارو سخن می‌گویند و برخی وجود تحریم را عامل کمبود دارو می‌دانند. این در حالی است که ایالات متحده بارها اعلام کرده است که دارو و غذا از شمول تحریم خارج هستند.

بیشتر از