ترامپ از اظهار‌نظر درباره «کیو ‌انان» طفره رفت و بایدن از «ترکیب» دیوان‌عالی

بایدن و ترامپ از برنامه‌های خود دفاع کردند اما از پاسخ به برخی سوالات طفره رفتند

دونالد ترامپ و جو بایدن- JIM WATSON, Olivier DOULIERY / AFP

دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا و جو بایدن رقیب دموکرات او، پنجشنبه شب در دو برنامه تلویزیونی جداگانه شرکت کردند و به پرسش‌های متعددی که مجری‌های دو برنامه و همچنین رأی دهندگان مطرح کردند پاسخ دادند.

بخش عمده‌ای از این برنامه‌های پرسش و پاسخ دو نامزد اصلی انتخابات سوم نوامبر به مسائل مهم داخلی کشور مانند بیمه درمانی همگانی و مالیات اختصاص داشت، که هر کدام از رویکرد و برنامه‌های خود دفاع کردند، اما در عین حال به برخی پرسش‌ها پاسخ روشنی ندادند.

ترامپ که با هدف ماندن در کاخ سفید برای یک دوره چهار ساله دیگر مبارزه می‌کند، در برنامه‌ای در شهر میامی ایالت فلوریدا به میزبانی شبکه ان بی سی حضور یافت و از اظهار نظر درباره تئوری توطئه‌ای که اخیرا تحت عنوان «کیو اِنان» مطرح شده است خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرفداران این تئوری، که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است، می‌گویند دونالد ترامپ با شبکه‌ای از فعالان سیاسی، تجاری و رسانه‌ای که به اعتقاد آنها «شیطان پرست» هستند در حال مبارزه بوده و اخیرا به نظر می‌رسد در تلاش است از این نظریه دوری کند.

وی در پاسخ به مجری برنامه که پرسید آیا او این گروه را رد می‌کند گفت که چیزی درباره آن نمی‌داند؛ و وقتی مجری اصرار کرد که همین الان درباره آن توضیح دادم گفت، چون شما گفتید دلیل نمی‌شود که واقعیت داشته باشد؛ فقط می‌دانم آنها مخالف آزار و اذیت کودکان هستند.

ترکیب دیوان عالی

جو بایدن معاون رئیس جمهوری سابق که در مناظره اول خود با ترامپ از اظهارنظر درباره تلاش دموکرات‌ها برای تغییر ترکیب دیوان عالی از طریق حمایت از قضات لیبرال برای عضویت در این عالیترین مرجع قضایی آمریکا طفره رفته بود، بار دیگر با همین پرسش روبرو شد.

آقای بایدن در برنامه پنجشنبه به این ادعای جمهوریخواهان که می‌گویند دموکرات‌ها با طرح ایده افزایش تعداد کرسی‌های دیوان عالی قصد دستکاری در ترکیب یکی از قوای سه‌گانه را دارند پاسخ روشنی نداد و تنها گفت که او شخصا طرفدار افزایش تعداد کرسی‌های دیوان نیست.

وقتی مجری برنامه، که در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا به میزبانی شبکه تلویزیونی ای بی سی برگزار شد، از آقای بایدن پرسید که آیا در صورت راهیابی به کاخ سفید این ایده را تحت بررسی قرار خواهد داد گفت، من آماده بررسی هر چیزی که بعد از انتخابات رخ دهد هستم.

با درگذشت قاضی روت بیدر گینزبرگ، که به عنوان یک چهره لیبرال شناخته شده بود، یکی از ۹ کرسی دیوان عالی کشور خالی شده است و رئیس جمهوری باید گزینه پیشنهادی خود را برای تایید به سنا معرفی کند. دموکرا‌تها می‌گویند این کار باید بعد از انتخابات انجام شود.

با این حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا قاضی اِمی کُنی برت را به عنوان گزینه خود در فاصله کوتاهی پس از درگذشت قاضی گینزبرگ در ماه گذشته معرفی کرد. گرایش‌های خانم برت در برخی مسائل عمده مورد اختلاف دو طرف به محافظه کاران نزدیک‌تر است.