ترکیه می‌تواند به ایرانی دیگر بدل شود

«اردوغان، تركیه مدرن و میانه‌رویی را كه به ارث برده به رادیكالیسم ویرانگری به سبک انقلاب اسلامی سوق می‌دهد»

روزنامه اسرائیلی هایوم می گوید که اکنون ترکیه یک اسب تروا در ناتو است   - Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

علاوه بر فاجعه‌ای که اردوغان در کشور خود به بار آورده، سیاست‌های اقتدارگرایانه اردوغان همسایگانش و همچنین کشورهای اروپایی و آمریکا را تهدید می‌کند. روزنامه اسرائیل هایوم در تحلیلی هشدار داده که اگر جلوی اقدامات اقتدارگرایانه اردوغان گرفته نشود، ترکیه تبدیل به ایران بعدی خواهد شد.

در مطلبی که به قلم دن شاوفتن در اسرائیل هایوم نوشته شده آمده است: «برنارد لوئیس، محقق برجسته خاورمیانه در چند نسل گذشته، پس از به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت كه ایران می‌تواند به تركیه و تركیه به ایران تبدیل شود. منظور لوئیس این بود كه پس از سرنگونی رژیم ملاها، ایران ممكن است امید به اعتدال و مشاركتی را كه قبلاً ترکیه داشت، برآورده سازد. در حالی كه اردوغان می‌تواند تركیه مدرن و میانه‌رویی را كه به ارث برده است، به سمت یک رادیكالیسم ویرانگر به سبک انقلاب اسلامی سوق دهد. در حال حاضر، تهدید آنکارا در حال تحقق است، اما امیدهای تهران محقق نمی‌شود.»

این مطلب به این موضوع  اشاره دارد که علاوه بر فاجعه‌ای که اردوغان در کشور خود به بار آورده، سیاست‌های اقتدارگرایانه اردوغان همسایگان او در «هلال حاصلخیز»، شبه‌جزیره عربستان و حوزه مدیترانه را خشمگین کرده است. خسارتی که او وارد می‌کند در اروپا مشاهده می‌شود. سیاست او به منافع آمریکا و اسرائیل لطمه می‌زند. حماس، قطر، آذربایجان و دولت فایز السراج در طرابلس تنها متحدان او هستند.

به نوشته اسرائیل هایوم، در اروپا، او تهدیدی چندوجهی محسوب می‌شود. اتحاد ناتو برای مقابله با خطر اتحاد جماهیر شوروی (روسیه فعلی) توسط کشورهای دموکراتیک ایجاد و نابود شد. ترکیه کمی غیرمعمول بود، اما به‌تدریج ویژگی‌های دموکراتیک را توسعه داد و ناتو توانست برای نیازهای خود روی ارتش بزرگ ترکیه حساب کند.

این مطلب افزوده است: «به‌تازگی شاهد تضادی فاحش بین ویژگی‌های دموکراتیک اعضای ناتو و رژیم سرکوبگر ترکیه هستیم. روابط نزدیک اردوغان با روسیه و دستیابی به سیستم دفاع هوایی که تهدیدی برای هواپیماهای ناتو است گواهی بر اهداف اوست. گام‌های اردوغان برای ریشه‌کن کردن کارکنان دولت و تضعیف نیروهای مسلح ترکیه ارزش ارتش را به‌عنوان یک سرمایه نظامی از بین می‌برد. سیاست او اعتبار ترکیه را از بین می‌برد. اکنون ترکیه یک اسب تروا در ناتو است.»

این تحلیل با تأکید بر اینکه اردوغان حتی سعی می‌کند تهدیدهای جامعه و سیاست اروپا در دو حوزه حساس «محاصره ترک‌ها و پناهندگان» پنهان کند، ادامه داده است: «او آشکارا تندروی را در میان میلیون‌ها ترکی که از دهه ۱۹۷۰ به اروپا و به‌طور عمده به آلمان مهاجرت کرده‌اند، تقویت می‌کند. این تندروی مستلزم آن است که آن‌ها به بهای تابعیت و روند جامعه‌پذیری در کشورهای جدید، به ترکیه و فرهنگ اسلامی خود وفادار بمانند. اردوغان در پاییز سال ۲۰۱۵ موجی حدود یک‌میلیون پناه‌جو را به اروپا گسیل کرد که بیشتر آن‌ها از سوریه، افغانستان و پاکستان بودند. با توجه به درماندگی اروپایی‌ها در پرداختن به این موضوع، او با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان یک قرارداد حفاظت منعقد کرد که در ازای مبلغ یک میلیارد یورو، هجوم پناهندگان را متوقف کند. از آن زمان، اردوغان از توانایی خود را برای بازگشایی سد به‌عنوان راهی برای اخذ منافع و پول از اروپایی‌هایی که ترسیده‌اند، استفاده می‌کند.»

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، خطری که اردوغان برای منافع آمریکا ایجاد می‌کند واضح است و درک اینکه چرا رئیس‌جمهور ترامپ سرکشی او را می‌پذیرد دشوار است. خساراتی که او به ناتو وارد کرده است به ایالات‌متحده آسیب می‌رساند. تضعیف جامعه اروپا از طریق شهروندان مسلمان تندرو شده و سیل آوارگان، به توانایی اروپا در ایستادن در برابر روسیه آسیب می‌زند. نبرد اردوغان علیه کردها، به متحدان مورد اعتماد ایالات‌متحده در سوریه و عراق آسیب می‌رساند و این پیام را به نیروهای محلی می‌فرستد که نمی‌توان به آمریکایی‌ها وابسته بود.

این تحلیل افزوده است: «ما همچنین باید تهدیدهای اخوان المسلمین که با تشویق اردوغان متوجه دولت‌های طرفدار آمریکا در مصر، عربستان سعودی، خلیج‌فارس و اردن شده، و همچنین سیاست خصمانه اردوغان در قبال اسرائیل را اضافه کنیم. ایالات‌متحده برتری ترکیه را در دریای مدیترانه را هم نمی‌خواهد. تنها مجازات آمریکایی، یعنی امتناع از فروش هواپیمای اف۳۵ به دلیل خرید یک سیستم موشکی از روس‌ها، بازدارنده نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مطلب با اشاره به اینکه اسرائیل فهرستی طولانی از مشکلات مربوط به اقتدارگرایی یهودی‌ستیز آنکارا دارد، آورده است: «اردوغان از حماس حمایت می‌کند، سعی دارد به نوار غزه سلاح برساند، و به حسن العاروری، تروریست ارشد اجازه می‌دهد با گذرنامه ترکیه در کشورش فعالیت کند. وی تهدید می‌کند که جنگی بر ضد اسرائیل را در اورشلیم به راه می‌اندازد و مأموران خود را برای جنگ می‌فرستد. او در دریای مدیترانه، دارایی‌های اقتصادی اسرائیل و متحدانش را تهدید می‌کند.»

در پایان این مطلب اسرائیل هایوم با تأکید بر اینکه اردوغان منفور و منزوی است، تصریح شده است: «ترکیه بیشتر در بخش اقتصادی شکننده است. حدود یک ماه پیش، مودی رتبه اعتبار ترکیه را به  بی۲ کاهش داد؛ پایین‌ترین میزان در ۳۰ سال گذشته و پنج پله کمتر از رتبه مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاری. جدا از تحریک ملی‌گرایانه و اقدامات ظالمانه، اردوغان همچنان ادامه می‌دهد چون وضعیت اقتصادی هنوز قابل‌تحمل است. اینجاست که می‌توان او را مهار کرد، اما برای این‌که این اتفاق بیفتد، آمریکایی‌ها باید پیش‌قدم شوند. ترامپ هنوز چنین پیشنهادی را نداده و جو بایدن تقریباً به‌طور حتم نمی‌خواهد کاری با آن داشته باشد.»

بیشتر از جهان