ادامه درگیری نظامی آذربایجان و ارمنستان پس از توافق آتش‌بس

روحانی و پوتین مجدداً از حضور تروریست‌ها در قره‌باغ ابراز نگرانی کردند

بلافاصله پس از آتش‌بس، دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم کردند-Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

بلافاصله پس از آن که با میانجیگری روسیه، وزرای امور خارجه ارمنستان و آذربایجان بر سر آتش‌بس توافق کردند، هر دو طرف مجدداً یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

تنها ۱۵ دقیقه پس از توافق، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که علی‌رغم تفاهم برای آتش‌بس به ‌منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه، آذربایجان به منطقه «کاراخامبیلی» مجدداً حمله کرده که البته با مقاومت نیروهای ارمنی مواجه شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک در همین زمینه خبر داد که دقیقاً ۱۵ دقیقه بعد از آغاز اجرای توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آژیرهای خطر مجدداً در منطقه قره‌باغ به صدا درآمد. بر اساس اخبار منتشر شده، شب گذشته صدای هفت انفجار شدید در حدود ساعت ۲۳:۳۰ از مرکز قره‌باغ شنیده شد.

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از توافق دو طرف برای آتش‌بس موقت خبر داده بود. با پایان مذاکرات ۱۰ ساعته ایروان و باکو که در مسکو برگزار شد، بیانیه‌ای از سوی دو طرف صادر و در آن تأکید شد که دو طرف به ‌منظور اهداف بشردوستانه و با میانجیگری کمیته جهانی صلیب سرخ این توافقنامه را پذیرفته‌اند.

پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از وزرای خارجه دو طرف درگیر خواسته بود تا برای حل مسئله به‌صورت دیپلماتیک، در مسکو به گفت‌وگو بپردازند.

در همین راستا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان و زهراب مناتساکانیان، وزیر امور خارجه ارمنستان، در مسکو و بدون حضور خبرنگاران به‌پای میز مذاکره رفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارمنستان و آذربایجان جزئی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند و در حوزه نفوذ روسیه قرار دارند. روسیه با ارمنستان پیمان امنیتی و با آذربایجان نیز روابط گرمی دارد. از این ‌رو مسکو سعی دارد تا تنش‌ها را رفع کند. پیشتر و در همین رابطه ولادیمیر پوتین گفته بود که ارمنستان همیشه می‌تواند بر روی حمایت امنیتی روسیه حساب کند.

همچنین، پوتین از حضور نیروهای جهادی و تروریست در قره‌باغ مجدداً ابراز نگرانی کرد، موضعی که به نوشته خبرگزاری‌های ایران در گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی با پوتین نیز تکرار شده است. این دومین بار است که روحانی از نزدیک شدن «تروریست‌ها» به مرزهای ایران ابراز نگرانی می‌کند.

گفته می‌شود ترکیه برخی از گروه‌های جهادی را به ‌منظور حمایت از آذربایجان به این کشور فرستاده است. ترکیه از ابتدا تمام‌قد از آذربایجان حمایت می‌کند و کمک‌های نظامی به این کشور می‌دهد. این موضوع با توجه ‌به وجود پایگاه روسی در ارمنستان، موضوع حساسی تلقی می‌شود. خصوصاً که این دو کشور در سوریه و برخی دیگر از مسائل نیز، تضاد منافع دارند.

ایران نیز طی این مدت به طور غیررسمی از آذربایجان حمایت کرده است. نمایندگان رهبر و مشاور امور خارجه رهبر جمهوری اسلامی به طور صریح موضعی به نفع آذربایجان اتخاذ کردند. این در حالی است که ایران متهم است از ارمنستان حمایت لجستیکی می‌کند.

آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۸۸ بر سر مالکیت بر منطقه قره‌باغ با هم منازعه دارند. این بحران باعث شده تا دو کشور از همان سال، روابط دیپلماتیک خود را قطع کنند. آذربایجان با استناد به چهار قطعنامه سازمان ملل این منطقه را بخشی از خاک خود می‌داند. از سوی دیگر ارمنستان معتقد است به دلیل اکثریت ارمنی ساکن در آنجا و رفراندوم خودمختاری، قره‌باغ منطقه‌ای مستقل است که ارمنستان به دلیل اکثریت ارمنی، از آنها حمایت می‌کند.

بیشتر از