جامعه ارتدوکس نیویورک: «ما تنها افرادی نیستیم که به کرونا مبتلا می‌شوند»

فرماندار نیویورک: کانون‌های ابتلا با بخش بزرگی از جوامع یهودی ارتدوکس همپوشانی دارند 

فرماندار نیویورک گفت که قصد دارد این هفته با رهبران جامعه ارتدوکس ملاقات کند- Spencer Platt/Getty Images/AFP

نیویورکی‌ها با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این شهر، شاهد وضعیت قرمز بوده‌اند. به‌ویژه محله‌هایی که جمعیت‌ یهودی ارتدوکس دارند، شاهد اوج‌گیری موارد ابتلا به کرونا بوده‌اند و نرخ  نتایج مثبت اعلام شده از آزمایش‌ها در هفته‌های اخیر بالا بوده است، اما بسیاری از افراد در محله‌های یهودی احساس می‌کنند که این شهر به شکل ناجوانمردانه‌ای آنها را جدا کرده و هدف قرار داده است. ‌ 

تنش‌ها روز دوشنبه پس از آن بالا گرفت که اندرو کومو، فرماندار نیویورک، فرمانی را برای اعمال مجدد تعطیلی مربوط به کووید-۱۹ امضا کرد. طبق این فرمان، مدارس و کسب‌وکارهای غیرضروری در بسیاری از محله‌های متراكم سکونت یهودیان ارتدوکس، بسته می‌شوند. بیل د بلازیو، شهردار نیویورک، این خبر را روز یکشنبه، دو روز پس از عید سوکوت یهودیان اعلام کرد؛ هنگامی که یهودیان ارتدوکس از برق استفاده نمی‌کنند و بنابراین تا غروب آفتاب، از آن خبر مطلع نمی‌شدند. 

يوسف هرشکوپ، یک یهودی حسیدی اهل بروکلین، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که تنش‌ها در میان یهودیان ارتدوکسی که می‌گویند شهر در همکاری با این جامعه شکست خورده است، بالا است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای هرشکوپ گفت:‌ «مردم بسیار ناامید شده‌اند و بسیار ناراحتند. این طور نیست که ما تنها افرادی در نیویورک هستیم که به کووید مبتلا می‌شوند.»  

در هفته‌های اخیر، آقای کومو چندین ناحیه پستی و محله را که اغلب در بروکلین و کوئینز هستند و نتایج مثبت تست ابتلا به کرونا در آن‌ها در حال افزایش است، هدف قرار داده است. در تلاش برای جلوگیری از موج دوم همه‌گیری، شهر نیویورک واحدهای ازمایش‌گیری قابل حمل را به کانون‌های عفونت می‌فرستد و با کارمندان شهری و افرادی که موارد تماس با مبتلایان را رصد می‌کنند و ماسک توزیع می‌کنند، نیز تماس می‌گیرد. آقای کومو گفت، واضح است که کانون‌های ابتلا «با بخش بزرگی از جوامع یهودی ارتدوکس همپوشانی دارند.» 

آقای کومو هفته گذشته گفت: «این یک واقعیت است. مسئله سلامت عمومی در میان است. پای نگرانی برای سلامتی جوامع حاشیه و اطراف نیز در میان است. از روز اول گفته‌ام، این قوانین بهداشت عمومی مربوط به (پیروان) همه ادیان و ناباوران است. این قوانین در مورد همه شهروندان ایالات نیویورک صدق می‌کند. تمام.»

 با این حال، تاکید بر جوامع ارتدوکس بسیاری از اعضای این جامعه را که معتقدند قوانین محدود کننده‌ای بر آنان اعمال شده که بر دیگر جاهای شهر حاکم نیست، خشمگین کرده است.

دیوید بن هورن، ناشر «جوییش وویسز»،‌ به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:‌ «جامعه یهودی احساس می‌کند که از بقیه جوامع جدایش کرده‌اند و نشانه‌های یهودستیزی را در میان مشاهده می‌کند. نمی‌گویم که من با این نظر موافقم، اما این حسی است که در خیابان دریافت می‌کنید. تنش‌ها در حال افزایش است.» 

این احساسات تازگی ندارد. دستور به تعطیلی روز دوشنبه تازه‌ترین مورد از وقایعی است که روابط میان جامعه ارتدوکس شهر نیویورک را با دولت محلی‌شان متشنج کرده است. سال گذشته، آقای دبلازیو با صدور دستور واکسن سرخک آنان را خشمگین کرده بود. پیش از صدور این دستور، بیماری سرخک جوامع یهودی ارتدوکس را فراگرفته بود. در ماه آوریل نیز پس از آن که هزاران یهودی ارتدوکس در مراسم تدفین خاخامی شرکت کردند که به علت ابتلا به کووید-۱۹جان باخته بود، آقای دبلازیو جامعه یهودی را مورد انتقاد قرار داد. شهردار نیویورک روز بعد از اظهاراتش پوزش خواست، اما پس از حمایت او از جنبش «جان سیاهان مهم است»، برخی از افراد او را به داشتن استاندارد دوگانه متهم کردند. 

آقای دبلازیو درباره تمهیدات جدید قرنطینه در روز یکشنبه، در توییتی نوشت:‌ «ما منابع مضاعفی را در اختیار این مناطق قرار می‌دهیم، اما وقتی که اطلاعات جدیدی دریافت ‌کرده‌ایم، باید اقدام کنیم. نمی‌توانیم پیشرفتی را که داشته‌ایم، به خطر بیندازیم.» 

همزمان، آقای کومو در سخنانش در روز دوشنبه، بار دیگر بر طرح خود برای توقف گردهمایی‌های بزرگ، از جمله مجامع مذهبی مربوط به تمامی ادیان، تاکید کرد.  فرماندار نیویورک گفت که قصد دارد این هفته با رهبران جامعه ارتدوکس ملاقات کند تا ببیند که «آیا حاضرند تحت این مقررات زندگی کنند»، یا خیر. آقای کومو اذعان داشت که این مکالمه آسانی نخواهد بود. 

او گفت:‌ «شما با دولتی طرفید که به ادیان می‌گوید اجازه ندارید بیشتر از فلان رقم فرد را در کلیسا یا مسجد یا معبدتان داشته باشید. این وضعیت از نظر سیاسی آسان نیست. باید فردا به جامعه ارتدوکس بگویم که اگر نمی‌خواهید با این قوانین زندگی کنید، مجبورم کنیسه‌هاتان را تعطیل کنم.»‌

او افزود: «من با جامعه ارتدوکس ارتباطی ۳۰ ساله دارم. با آنها ارتباط‌های بسیار نزدیک شخصی دارم. این کمترین کاری است که می‌خواهم انجام دهم. سیاست را فراموش کنید، دیگر برایم اهمیتی ندارد. شخصا، مایل به انجام این مکالمه نیستم. مکالمه دشواری است. و پای آدم درست روی خط دخالت دولت در امور دینی است. بنابراین بسیار سخت است.» 

© The Independent

بیشتر از جهان