رویترز: تحریم‌های ایران بانک‌های اروپایی را وحشت‌زده می‌کند

این تحریم‌ها دسترسی بانک‌های خارجی به بازار آمریکا را تهدید می‌کنند

آمریکا ۱۸ بانک و نهاد مالی یا به بیان دیگر کل سیستم مالی ایران را تحریم کرد-ATTA KENARE / AFP

تحریم‌های ثانویه ایالات‌متحده و تحریم‌هایی که از ۴۵ روز دیگر همه بخش بانکی و مالی ایران را فرامی‌گیرد، چه به گفته وزیر امور خارجه ایران «جنایت علیه بشریت» باشد و چه به گفته رئیس بانک مرکزی «تبلیغاتی و سیاسی»، به آسانی دامن ایران را رها نخواهد کرد. 

این حقیقتی است که مقامات تهران به خوبی به آن واقف هستند و قمار روی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تغییری در آن ایجاد نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم ۱۸ بانک و نهاد مالی در ایران آنگونه که مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها می‌گوید، «دوازدهمین مرحله از ضربه‌فنی کردن حریف (جمهوری اسلامی ایران)» است. به این معنی که معدود کانال‌های باقی‌مانده برای نقل‌و انتقال‌های مالی با ایران نیز از بین می‌رود.

به این ترتیب نه تنها بانک‌های بزرگ بین‌المللی، بلکه بانک‌های کوچک نیز از بیم جریمه یا از دست دادن منافع خود در بازار آمریکا با ایران همکاری نمی‌کنند.

به گزارش رویترز، این تحریم‌ها، بانک‌های اروپایی را وحشت‌زده می‌کند. از سوی دیگر لغو این تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهور بعدی امریکا به سادگی امکان‌پذیر نیست. چرا که او نخست باید ثابت کند اتهام‌های امنیتی،تروریستی و حقوق بشری که این تحریم‌ها بر اساس آن بنا شده، دیگر متوجه جمهوری اسلامی ایران نیست.

در چنین شرایطی، حتی اگر جو بایدن، نامزد دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که وعده بازگشت به برجام را داده به قدرت برسد، قادر نخواهد بود در کوتاه‌مدت تحریم‌ها را لغو کند. به این ترتیب موضوعاتی که مبنای اعمال تحریم‌ها علیه ایران قرار گرفته‌اند و مقامات تهران در چهار سال گذشته از مذاکره درباره آن پرهیز کرده‌اند،‌ روی میز مذاکره با دولت احتمالی بایدن قرار می‌گیرد.