فدراسیون بین‌المللی حقوق‌بشر: هیچ‌کس از اعدام در ایران در امان نیست

در سال ۲۰۱۹، دست کم ۲۵۱ نفر و در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۹۰ نفر در ایران اعدام شدند

مراسم اعدامی در شهرستان نور در شمال ایران که در آخرین لحظات اجرای حکم، مادر مقتول رضایت داد- ARASH KHAMOOSHI / ISNA / AFP

آخرین گزارشی که فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر (FIDH) و سازمان عضو آن «جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران»(LDDHI)  امروز منتشر کردند، روند‌های اساسی و موارد مربوط به اجرای مجازات اعدام در جمهوری اسلامی را مستند کرده است.

این گزارش ۶۰ صفحه‌ای نشان می‌دهد که به‌کارگیری مجازات اعدام در ایران شمار زیادی از حقوق اساسی را نقض می‌کند و با موازین بین‌المللی ناسازگار است. این گزارش استفاده کنترل نشده و بدون دادرسی عادلانه از مجازات اعدام در ایران را لکه‌ای پاک‌نشدنی و غیرقابل انکار در کارنامه حقوق بشر جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

این گزارش با عنوان «هیچ کس از آن در امان نیست ـ به‌کارگیری گسترده‌ مجازات اعدام در ایران»، در آستانه‌ هجدهمین روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام در روز ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) منتشر شده ‌است.

موضوع امسال روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام توجه به امکان دسترسی به وکیل مدافع برای متهمانِ جرائم مستوجبِ اعدام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران از سال‌‌ها پیش در بالاترین رده فهرست مجریان اعدام در جهان قرار دارد. در سال‌های اخیر، به طور پیوسته، ایران در رتبه‌ دوم پس از چین قرار داشته است. در سال ۲۰۱۹، دست کم ۲۵۱ نفر و در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۹۰ نفر در ایران اعدام شدند.

در این گزارش با تاکید بر استفاده از روش‌های بربریت برای اعدام، آمده است: «در دو سال گذشته اعدام‌ها به طور مرتب در داخل زندان انجام شده است. اعدام در ملا عام هم با آویزان کردن افراد از جرثقیل صورت می‌گیرد. در دهه ۱۹۸۰ دیگر روش‌های اعدام معمول بود. تیرباران درباره زندانیان سیاسی بسیار به کار گرفته می‌شد. در برخی موارد که افراد به لواط یا تجاوز متهم بودند، سر آن‌ها قطع می‌شد.»

در سال ۲۰۰۸ یک دادگاه کیفری استان فارس دو جوان را که متهم به تجاوز به دو همجنس خود بودند، به اعدام از طریق پرتاب از بلندی محکوم کرد.

بیشتر از