هشتاد و شش درصد مبتلایان کرونا هیچ نشانه ظاهری ندارند

عده زیادی از ناقلان خاموش، خودشان را قرنطینه نکرده‌اند

ممکن است تعداد کثیری از مردم بدون آن که متوجه باشند «ناقلان خاموش» بیماری باشند-Daniel SLIM / AFP

یک پژوهش حاکی از آن است که اکثریت قابل توجه کسانی که آزمایش کرونایشان مثبت است، هیچ‌ کدام از عوارض اصلی کووید-۱۹ را نداشته‌اند.

حدود هفتاد و هفت درصد کسانی که آزمایش کرونایشان در ماه‌های میان آوریل و ژوئن مثبت بود، در روز آزمایش علائم ابتلا به بیماری را نداشته و ۸۶ درصدشان نه سرفه می‌کردند، نه تب داشتند و نه حس بویایی و ذائقه‌شان را از دست داده بودند. 

پژوهشگران دانشگاه کالج لندن داده‌های اداره آمار ملی را درمورد تحقیقات مربوط به عفونت کرونا تحلیل کرده‌اند. در این تحقیقات هزاران خانوار بدون توجه به این که آیا دارای علائم بیماری هستند یا نه مورد آزمایش کرونا قرار گرفتند.

این تحلیل، داده‌های حدود ۳۶۰۶۱ نفر را که در مدت زمانی میان ۲۶ آوریل و ۲۷ ژوئن آزمایش داده‌اند، مورد بررسی قرار داده است.

آزمایش حدود ۱۱۵ نفر (۰.۳۲ درصد) از شرکت‌کنندگان در این پژوهش مثبت بود که ۲۷ نفرشان (۲۳.۵ درصدشان) عوارض بیماری را داشتند و ۸۸ نفر دیگر (۷۶.۵ درصد) درروزی که آزمایش داده بودند هیچ‌ گونه نشانه‌ای از آلودگی به ویروس کرونا نشان نداده بوده‌اند. 

با درنظر گرفتن سه عارضه عمده کووید-۱۹ یعنی سرفه، تب و از دست دادن حس بویایی و چشایی، ۸۶.۱ درصد کسانی که آزمایششان مثبت بود، هیچ یک از این علائم را إحساس نکرده بودند.

پرفسور آیرین پِتِرسِن، مسؤول این تحقیقات هشدار داد که با آگاهی به این که ممکن است تعداد کثیری از مردم بدون آن که متوجه باشند «ناقلان خاموش» بیماری باشند، به آزمایش‌های بسیار گسترده‌تری نیاز است.

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «بسیاری از مردم در جامعه (که با سایرین در تماسند) خود را قرنطینه نکرده‌اند زیرا نمی‌دانند حامل ویروس کرونا هستند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت دانشجویان دانشگاه‌ها در میان گروه‌هایی‌اند که باید به طور منظم تحت آزمایش کرونا قرار بگیرند به ویژه پیش از تعطیلات کریسمس که در میحط بسته و دور میز ضیافت کریسمس به خانواده‌هایشان می‌پیوندند. 

پژوهشگران می‌گویند باید نحوه کاربرد آزمایش ویروس کرونا را تغییر داد.

آن‌ها در نشریه «کلینیکال اپیدمیولوژی» می‌نویسند: «علائم کووید-۱۹ شاخص دقیقی برای تشخیص وجود ویروس (در بدن فرد) نیست.  

برای ردیابی سرایت خاموش بیماری و جلوگیری بالقوه از گسترش آن در آینده، برنامه‌های آزمایش کرونا باید مکرر و گسترده باشد و شامل همگان شود و دست کم در شرایط خطرناک یا نواحی خاص تنها به مواردی که فرد علائم کووید را نشان داده محدود نگردد.»  

اما در تضاد با این گزارش، تیم اسپکتر، استاد همه‌گیری ژنتیک در دانشگاه کینگز کالج لندن که ناظر بر نرم‌افزار مطالعاتی عوارض کووید است، می‌گوید داده‌های بیش از چهار میلیون نفر که با استفاده از آن علائم بیماریشان را ظرف یک هفته گزارش کرده‌اند، نشان می‌دهد که ۸۵ درصد بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ دارای عوارضی از جمله تب، سرفه و از دست دادن حس بویایی و چشایی بودند. 

اما او می‌افزاید: «داده‌های مرتبط با کودکان و سالمندان بالای ۶۵ سال در این نرم‌افزار به ما چیز دیگری می‌گوید.

اتکاء به تنها سه عارضه معمول کووید-۱۹ در بریتانیا حدود ۵۰ درصد از موارد ابتلا را در این گروه‌های مهم که در داده‌های اداره آمار ملی درج شده،  نادیده می‌گیرد.»   

 پل هانتر، استاد طب دانشگاه ایست اَنگلیا می‌گوید پژوهش دانشگاه کالج لندن قادر به ارائه نسبت افرادی که با آلودگی به ویروس – در مرحله‌ای از عفونت - عارضه داشت یا نداشته‌اند نیست زیرا این پژوهش در یک مقطع زمانی مشخص انجام شده است.»

گزارش های تکمیلی از پرس اسوسیشن 

© The Independent

بیشتر از جهان